Endast fruktträd till degus?

pinky

Trådstartare
Vi har ett litet trä(d)toämne hemma, som jag hoppas att någon kan hjälpa till med. :D

Sambon har läst på om våra degus, och hävdar bestämt att man bara får ge dem grenar från fruktträd, inget annat.

Jag tror å andra sidan att det är en överdrift, och att de borde kunna äta även andra lövträd (som är bra mycket lättare att få tag i när man inte har egna fruktträd...:angel:) som t.ex. asp, som ju de flesta djur gillar.

Vem av oss har rätt?

De knaprar för övrigt glatt på allt de kommer över, så det är inte fråga om vad de gillar, utan vad som är nyttigt för dem. ;)

Sv: Endast fruktträd till degus?

Jag har haft degusar, och de blev inte långvariga hos mig.
Hemska djur.

Men till frågan, det är sant att degusar bara ska ha fruktträd, kommer dock inte ihåg varför men sant är det.
Sen måste de ha extra c-vitaminer och fin sand att bada i...

Jag har haft degusar, och de blev inte långvariga hos mig.
Hemska djur.

Men till frågan, det är sant att degusar bara ska ha fruktträd, kommer dock inte ihåg varför men sant är det.
Sen måste de ha extra c-vitaminer och fin sand att bada i...

De är ju helt lovely! :love:

Läste på en engelskspråkig sida igår kväll, och där fanns en lååång tabell med olika träd som är giftiga för dem. Det verkar som att det är endast äpple som är säkert?

Det knasiga var att det var lite konstiga orsaker, typ att (fritt översatt) "damm från lönn kan ge problem med andningsorganen". Men är det i så fall farligt för dem att äta färsk lönn? :confused:

Har vi någon expert här? :laugh:

Hur då, menar du? (Nej, jag har inte degusar själv, är bara lite nyfiken. :))

Mina var gnallergnagande pipiga hemska djur som höll mig vaken varje natt, var tvungen att ge bort dem då jag inte fick någon sömn alls, och de gnagde sönder precis allt i hela buren och rymde och hade sig.
Trots stor bur och mycket aktivering....
Numera är det råttor som gäller för min del.
Sorry för trådkapning.

Absolut inte expert...
Men jag TROR observera! TROR att man kan ge andra än äpple...
Är inte de ungefär som chinchillor?
De äter ju exempelvis lönn, björk m.m.
Förstår inte hur det skulle vara farligt, jag menar, i naturen, lever de då på äppelodlingar eller:rofl:

Kanske bra att vara lite försiktig ändå... Trots allt en privatperson som skriver...
Ring och fråga en djurpark eller veterinär tycker jag, roslagstulls vetklinik har ju spec smådjur, ring och fråga.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973
Hästmänniskan Vilken är bäst? Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat...
Svar
9
· Visningar
3 819
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama