Enbart terräng

H

hopp_o_galopp

Varför finns det så få sådana tävlingar nuförtiden? :confused:
När jag var liten så var det minst ett par sådana häromkring varje år. Nu har jag inte sett en enda på jag vet inte hur länge. Och de enstaka sk terränghoppningar som har anordnats har isf varit på vanliga hinder som de ställt ut istället.

Skulle helt enkelt vara roligt med tävlingar där man bara hoppar terrängdelen, men att det ändå är riktiga fälttävlanshinder. Kanske något man borde börja propagera för??? :idea:

Sv: Enbart terräng

det finns sk utbildningstävling som bara är terräng. vet att det finns iaf ett ställe i katrineholmstrakten som ordnar det i år.

Varför kan inte vi ha sånt här... :(
Bor i Skaraborg. Jag menar, vi har ju Ljuslingsbacken som vore PERFEKT för sånt! :idea:

(För de som inte vet så är Ljuslingsbacken Petrus Kastenmans ställe...)

Varför finns det så få sådana tävlingar nuförtiden? :confused:
När jag var liten så var det minst ett par sådana häromkring varje år. Nu har jag inte sett en enda på jag vet inte hur länge. Och de enstaka sk terränghoppningar som har anordnats har isf varit på vanliga hinder som de ställt ut istället.

Skulle helt enkelt vara roligt med tävlingar där man bara hoppar terrängdelen, men att det ändå är riktiga fälttävlanshinder. Kanske något man borde börja propagera för??? :idea:

Nja nu är det ju snarare så att de är bortplockade pga skadrisken för både häst och ryttare. Lite för ofta var det för "okunniga" ekipage som gav sej ut.
Hunting är ju en dock variant som förekommer och finns i TR.

Men det kan väl vara samma säkerhet som på Fälttävlan? :confused:
Jag menar ju givetvis inte att man ska få starta vem som helst och hur som helst ;)
Att kräva fälttävlanskortet borde ju räcka - eller? :confused:

Dessutom är också Hunting en gren som vi i Skaraborg INTE har...

nja, en terränghoppning lockar säkerligen ekipage som inte tävlar fälttävlan normalt....hoppryttare utan respekt för terränghinder bla

att bara ha f-märket säger eg inte så mkt om kunnigheten tyvärr även om det helt klart är ett steg i rätt riktning i säkerhetsarbetet.
i ft har man ju den fördelen att man måste genomföra banhoppningen innan man får ge sig ut i terrängen - de med minst koll kommer aldrig ut i terrängen.

Terrrängtävlingarna som reds på den tiden det begav sig för mig och de fortfarande fanns i Stockholmsområdet gick enbart ut på att på snabbast tid ta sig levande i mål. Tack och lov har jag fått en ordentlig terrängutbildning sedan barnsben för herregud vilka olyckor och närapå katastrofer dessa tävlingar visade upp!
Även idag kan man trots grönt kort se blåbär ge sig ut på debutantbanor i fälttävlan i ett vansinnestempo. Jag tycker vi ska vara glada att denna typ av "rida fort som f-n över fasta hinder i skogen" tävlingar så gott som gått i graven!

i ft har man ju den fördelen att man måste genomföra banhoppningen innan man får ge sig ut i terrängen - de med minst koll kommer aldrig ut i terrängen.
Banhoppningen har inget med detta att göra, okunniga idioter som bränner på i terrängen kommer alltid att finnas så länge de inte blåses av banan!

givetvis, jag håller med dig helt.
ser heller ingen anledning att anordna terränghoppning. vill man inte tävla ft/åka långt osv finns det ju möjlighet att åka på träningar och hoppa terränghinder.

men att behöva ta sig runt banhoppningen ställer lite mer krav på ekipaget - handlar iofs mest om säkerhetstänk och utbildning inom ft och inte så mkt om terränghoppning...

Terrrängtävlingarna som reds på den tiden det begav sig för mig och de fortfarande fanns i Stockholmsområdet gick enbart ut på att på snabbast tid ta sig levande i mål. Tack och lov har jag fått en ordentlig terrängutbildning sedan barnsben för herregud vilka olyckor och närapå katastrofer dessa tävlingar visade upp!
Även idag kan man trots grönt kort se blåbär ge sig ut på debutantbanor i fälttävlan i ett vansinnestempo. Jag tycker vi ska vara glada att denna typ av "rida fort som f-n över fasta hinder i skogen" tävlingar så gott som gått i graven!

Men det där hänger ju också mkt på svårighetsgraden? :smirk: Inte SÅÅ många som kraschar livet ur sig och sina hästar om det är låga hinder som vilken ponny/häst som helst klarar av. Och om man dessutom tvingat ekipaget ta FT-kort innan så tror inte jag att det skulle bli så vansinnigt tokigt.

Visst knäppgökar finns det ju alltid, men det kan ju isf domaren hålla ett öga på och diska/bestraffa de som tokrider. Med andra ord hänger det mkt på arrangörerna.

Det finns ju bestraffningssystem inom FT - om man rider vårdslöst och för snabbt. Det borde väl inte vara någon skillnad att tillämpa de reglerna på en ren terrängtävling. Iaf i mina trakter blir ryttarna i FT (debutant o lätt klass) tillsagda av domaren samt bestraffade med felpoäng om de ridit vårdslöst och/eller för snabbt.

Senast ändrad av en moderator:

Fast när det var ren terränhoppning brukade det vara på tid. (Var så på "min" tid, Ja jag är gammal. :angel: )
Det handlade om att rida så snabbt som möjligt.Hur utser man annars en vinnare? Möjligen att pricka optimaltiden men om flera gör det?
Just att inte få jaga en placering utan att få hyfsad dressyr tycker jag är bra. :D
Risken finns alltid att det inte går bra i terrängen men skaderisken är mindre om ryttaren har lite koll.

Du har ju verkligen inte läst eller förstått det som bla jag och Idasagare säger, dessa tävlingar gick ut på att snabbast ta sig runt en terrängbana.
Dessutom har det skett ett antal allvarliga olyckor inom fälttävlanssporten även på debutantnivå, dvs de lägsta nivåerna inom sporten och som enligt ditt resonemang därmed borde vara ofarliga för vilken idiot som helst.

Jo jag har visst läst det ni skrivit :mad:

Men jag skriver ju inte om det som HAR VARIT utan vad som kanske kan bli?? Dvs att man återinför terrängtävlingar men med andra regler - GIVETVIS... OCH - att domare ska bli mer uppmärksamma och hårdare om du nu råkade missa det så skrev jag det förut... Och här i mina trakter har de börjat de senaste åren bli hårdare och hårdare på debut o lätt just för att tvinga barn och ungdomar (samt vuxna!) att tänka mer på säkerhet.

Det är ju DU som inte läser vad jag skriver. :mad:

Ja, nu blev jag faktiskt lite arg *haha*

Senast ändrad av en moderator:

*delvis kl*

FHSK ska ha utbildningstävling (typ pay & fälttävlan) på Flyinge 24 maj.

Jo jag har visst läst det ni skrivit :mad:

[/I]

Fast jag tror att du läst men inte förstått :eek:

Du hänvisar till när du var liten så vi kanske tror att du lärt dej något genom åren. :angel:

Att gå tillbaks till något som innebar stor skaderisk låter löjligt... och de flesta ids träna dressyr och starta fälttävlan. :idea:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 364
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 709
Senast: sorbifolia
·
Ridning Innan vintervilan hade ponnyn lika lätt för sig i bägge varven. Han gjorde aldrig mer än ett eller två bock/backutsprång på raken, och...
Svar
5
· Visningar
2 144
Senast: dotzie
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 473
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V