Enbart skritträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Är det någon som kör med enbart skritt träning med sina unga unghästar? Då menar jag ett-två åringar?
Har hört så mkt positiv om det. Ska lätt pröva det men min som kommer i sommar.. men nu är det ett kallblod så jag är inte fullt övertygad om att det kommer fungera lika bra som på varmblod då de inte har travet fullt lika naturligt som varmblod har.

Tankar?

Sv: Enbart skritträning

Jag har en bekants bekant som är rikskändis just pga sina ovanligt bra unghästresultat. Han skrittränar endast sina hästar, men då LÄNGE och ibalnd med viss belastning. Men det går ju inte att säga något om det eftersom resultaten talar sitt tydliga språk, så....det kan sannerligen inte vara något fel med det.
När sen hästen närmar sig start måste man väl lägga in mer jobb, men det finns numera många hästar som tränar osedvanligt lite men ändå presterar toppresultat på banorna. :) Och skritt som grund måste vara bra ur många synpunkter.

Det sägs att om en häst inte kan skritta så kan den heller inte trava...Skritt är en underskattad träningsmetod, det är MYCKET jobbigare för en häst att skritta än att trava, men då krävs ju att den arbetar ordentligt i skritten och inte bara svamlar omkring.

Om du t ex tar en häst i en typ brant backe och den tycker att det är jobbigt, då vill den hellre börja trava istället...Att lära hästen skritta från scratch är guld värt...När den blir lite äldre( tempoålder) så kan man börja lägga på lite tryck så den får lära att "ta för sig" och få framåtbjudning...sen kommer allt att lägga sig rätt :D

Kbl har jag ingen susning om men rent anatomiskt så arbetar dom ju bättre och bygger styrka i skritten vilken ras dom än är...för jobbade just hästarna i skogen på "fritiden" och tävlade på helgen :D
Skillnad är det ju med dagens trav, men de hästarna var ju "genomarbetade" på ett annat sätt än våra "speedcarthästar"

Kbl har jag ingen susning om men rent anatomiskt så arbetar dom ju bättre och bygger styrka i skritten vilken ras dom än är...för jobbade just hästarna i skogen på "fritiden" och tävlade på helgen :D
Skillnad är det ju med dagens trav, men de hästarna var ju "genomarbetade" på ett annat sätt än våra "speedcarthästar"

jag ska inte säga att det inte funkar, men jag tror inte att det är lika bra på klb som på vbl. för kbl tycker jga och har erfarenheten fårn att de är mycket tjurigare och skiter i det mesta om man inte "trycker" dem från början. så risken med dem tror jag är att dom tycker det blir för jobbigt att springa fort om mna aldrig begär det - dom är helt enkelt lata! men garanterat så är dom bättre byggda för endamålet - men då gäller det ju åxå att jobba dem.

dom skulle jag hellre jobba med en pullert eller däck så dom verkligen får jobba och bli trötta så dom inte säckar i hop i huvudet. fast det kanske är sådan skritträning ni menar?? men jag skulle nog jogga sakta med pullert så det blir som tunga intrevaller i ett sakta tempo.

När den blir lite äldre( tempoålder) så kan man börja lägga på lite tryck så den får lära att "ta för sig" och få framåtbjudning

Man kan ju inte skritta dom i all evighet utan tempo måste ju läggas in i tempoträning om man ska få dom till start nångång....kallbloden är ju så framavlade idag att det inte är så stor skillnad längre...Jag vill nog mer påstå att dom KAN bli tjuriga och ett kbl som BLIVIT tjurig är inte lätt att få på andra tankar...

Att träna med skritt innebär ju just TRÄNING, inge svammel....
Jag har haft en del kbl själv, och den mest kapabla av dom var en riktig tjurskalle, Vi skrittade och galopperade ALLTID i träning, vi travade aldrig övht...fick honom iallafall till 7 segrar och 26 i rek...det gällde att vara flexibel med honom..

Rent anatomiskt så stärker man ju skelett och ledband även genom skritt, men för att stärka flåset så måste andningen igång.

Jag kommer att/har börjat blanda rena skrittpass med joggingpass för att framöver lägga in lite snabbare intervaller också.

Jag har en bekants bekant som är rikskändis just pga sina ovanligt bra unghästresultat. Han skrittränar endast sina hästar, men då LÄNGE och ibalnd med viss belastning. Men det går ju inte att säga något om det eftersom resultaten talar sitt tydliga språk, så....det kan sannerligen inte vara något fel med det.
När sen hästen närmar sig start måste man väl lägga in mer jobb, men det finns numera många hästar som tränar osedvanligt lite men ändå presterar toppresultat på banorna. :) Och skritt som grund måste vara bra ur många synpunkter.

Jag tror att jag vet vem du menar. Det hans metoder jag menar. Han bor nån mil från mig bara..

jag ska inte säga att det inte funkar, men jag tror inte att det är lika bra på klb som på vbl. för kbl tycker jga och har erfarenheten fårn att de är mycket tjurigare och skiter i det mesta om man inte "trycker" dem från början. så risken med dem tror jag är att dom tycker det blir för jobbigt att springa fort om mna aldrig begär det - dom är helt enkelt lata! men garanterat så är dom bättre byggda för endamålet - men då gäller det ju åxå att jobba dem.

dom skulle jag hellre jobba med en pullert eller däck så dom verkligen får jobba och bli trötta så dom inte säckar i hop i huvudet. fast det kanske är sådan skritträning ni menar?? men jag skulle nog jogga sakta med pullert så det blir som tunga intrevaller i ett sakta tempo.

Jag menar inte att man endast ska träna i skritt för alltid. Utan jag menar innan premien. Den erfarenheten jag har av unghästar är att dom inte kan trava alls utan bara struttar fram och hetsar upp sig. så varför trava? Därför tycker jag att det vore idealiskt att under denna tiden lära dem att ta ut steget i skritten och sedan indirekt få ett bättre i steg i travet.
Mina funderingar kring kallblod handlar inte om att dom är mer "tjuriga" utan att de inte är lika framavlade som varmblod när det gäller gångarten trav. Så därför måste man nog lägga ner lite tid på travträning också efter ett tag.
En person som jag "känner" har haft mkt framgångar med denna metod. Han gjorde så att han skrittade hästarna i två tretimmarspass en dag och lät dem vila 4 dagar och höll på så ett bra tag. Jag tror han höll på så ett par månader med en ettåring han hade. Sen åkte han in till banan och körde 1.36 med honom (varmblod). Utan att alls travat med honom innan.
Det bevisar ju att det ligger nått i det där. Men som jag sa innan. Men kallblod är det nog svårare eftersom man nästan måste "lära" dem att trava ordentligt också..

En sån häst har vi också haft... :love:

Vår första travare på 70-talet, kördes in på hösten som tvååring. Som en FJORDHÄST i rockard med lite skritt och trav. Mamma körde ut till asfaltsvägen, totalt 4 km med några rakor där han fick lufsa på.

På våren som treåring togs han till banan för att testas och gick 30 full väg. :eek:

Han blev Mantorps bästa treåring och höll på att spöa Express Gaxe i sin andra start... :bow: :bow: :bow:

Enda skillnanden var ju dock att denna häst var ett år. det kallar jag sjukt.. eller var det ett kallblod ni hade?

ja där ser man.. egentligen är det väl så att det spelar ingen roll hur man tränar.. har man en bra häst så fixar dom det ändå :D
Lika bra att ge upp :rofl:

Att det inte spelar någon roll hur man tränar en riktig bra häst är välkänt. Det är medelmåttorna som visar vem som kan träna häst.

Man kan ju inte skritta dom i all evighet utan tempo måste ju läggas in i tempoträning om man ska få dom till start nångång....kallbloden är ju så framavlade idag att det inte är så stor skillnad längre...Jag vill nog mer påstå att dom KAN bli tjuriga och ett kbl som BLIVIT tjurig är inte lätt att få på andra tankar...

Att träna med skritt innebär ju just TRÄNING, inge svammel....
Jag har haft en del kbl själv, och den mest kapabla av dom var en riktig tjurskalle, Vi skrittade och galopperade ALLTID i träning, vi travade aldrig övht...fick honom iallafall till 7 segrar och 26 i rek...det gällde att vara flexibel med honom..

nää jag vet att mna inte kan skritta fram till start med en unghäst. jag är inte född igår.

det jag menar är at jag vet många som har kallblod, spec märrar gäller detta, som dom satt igång senare och lugnare just för at dom kan bli skuttiga i trvet och så. och dom hästarna som har fått tagit det för lugnt har blivit bekväma av sig och slår bara med svansen så fort man begär minsta av dem. därför tror jag att det är viktigt att sätta press på kallbloden tidigt utan att det skall vara skadligt för dem!

sen menar jag inte heller att man ska bara skritta som en slapp hög, utan om man ska skritta så måste man göra det till en effektiv träning - men att variera den med tempoträning för kallblodens huvud!!!!

sen så finns det självklart undantag!!! så din häst är inge konstig eller märkvärdig för det. det är undantagen som bekräftar regeln. men man kan inte träna alla vanliga hästar som man gör med undantagshästen. coh jag gav mitt råd och min erfarenhet gällande normalindividen - inte undantagshästen - för den kan vilken konstig träning eller inte träning funka hur bra som helst på!!

Du behöver inte ta i så...jag tror säkert du kan träna häst, och jag har tränat travare sen 1972, jag vet att min häst inte var så märkvärdig, men han var speciell i skallen och tränades aldrig i TRAV och kunde trots det prestera på banan...jag gav min åsikt till TS.Du behöver inte ta åt dig.

Sen var han inget undantag...jag har träna flera hästar på det viset och vunnit på rikstoton med dom.

nä ockej. du beskrev han som ett undantag. men då har ju hittat ditt sätt att träna och det är ju det man ska.

och jag tar inte i - men du skrev på ett sådan sett som var nedvärderande. nog förstår jag att man inte kan skritta från dag 1 till start - oavsett om jag är duktig eller ej.

jag hade en häst jag med som aldrig tog ett travsteg hemma - enbart galopp och det funkade det med. hon vann åxå rikstoto. legolas var väl lika dan - han skrittades bara mellan starterna. men en tävlingshäst kan du ju göra vad som helst med mellan starterna. men det är ju skillnad med en unghäst. där tror jag däremot att det inte räcker med "enbart" skrittsom grund efetrsom dom helst ska få en reäl grund att stå på resten av livet.

men alla tränar på olika vis - och det kanske inte räcker med skritt för mig för att jag tränar på ett annorlundare sätt över huvud taget jämfört med nån annan. sen kanske skritt passar utmärkt för den.

men jag utryckte mig mest om kallblod och att man bör vara medveten om att dom har ett annorlundare psyke än varmbloden - ofta mycket vekare, eller tuffare.

Jag älskar skritten och drömmer om ett rullband där jag verkligen kan se till att de skrittar ordentligt.
Jag vill att mina hästar ska skritta på låååååång töm. Huvudet ska gunga rejält upp och ner och ett lååååångt övertramp. Hästen ska känna full frihet och gå och titta sig omkring. Jag ska kunna driva den med tömmen utan att de börjar trava. Vi är inte överrens om detta jag och min sambo, så när jag ser att han kan se mig, sammlar jag upp tömmarna. (tar sin tid)
Bara starthästar skrittränar jag.

Jag tror att jag vet vem du menar. Det hans metoder jag menar. Han bor nån mil från mig bara..

Japp,det gör han;)
Och då vet du ju också att hans metoder fungerar. Hästarna blir bra och det har väl sällan haft några skador. Sen delar ju inte uppfattningen om 2årsstarter, men träningen verkar ju iaf fungera klockrent, och jag vill minnas att jag tror inte han kör spec. många jobb med dom innan start heller va?
Men länge leve skritten! :p :bow:

Exakt! Man kan inte bråka med fakta..

Finns det någon möjlighet att få veta namnet på tränaren ni nämner? För det är ju i prositiva ordalag så då kan det väl inte skada? PM mig kanske? Jag tyckte detta med övervägande skritträning låter mycket intressant och något jag skulle vilja höra mer om! Det är alltid spännande med ytterligheter. Jag träffade en tränare en gång som gjorde helt åt andra hållet. Körde bara intervall på rakbana. Ingen annan träning. Och hade jättefina resultat med friska hästar. Inte lätt det här:-) Jag håller själv på med distansridning och tycker det finns mkt att lära från travet. Mkt duktigt folk.

Skritta långt och länge är det bästa, men vilka stor stall har tiden till det? Skulle tro det oftast är amatörerna som lägger in skritt i massor.
Stärker upp hästen en massa, och skade risken är näst intill obefintlig.:love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 614
Senast: Boj
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 606
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka