Enbart körning med islandshäst!

Grana

Trådstartare
Är det någon som endast kör sin islandshäst?
En av mina är nu 5 år och inte påbörjat inridning. Och varför är att jag gått upp i vikt och tycker jag är för tung för rida in henne. Jag tycker jag även blir för tung även när hon blivit inriden och fått muskler mm.
Men jag vill verkligen inte sälja henne. Eller ska hon få anvnädas till det hon är till för och kanske låna ut henne...men det vill jag ju inte heller, jag gillar verkligen den här hästen :love:

Visst hoppas jag att jag ska gå ner i vikt, men har problem med en fot som gör att jag inte kan röra på mig som jag alltid har gjort. Vilket gjort att jag gått upp i vikt, väger ca 100 kg.

Jag kräver inte mycket av ridningen. Är glad om vi bara kan lufsa i skogen (så är egentligen hellre det jag vill än köra henne) Men inte ens det känner jag att jag vill utsätta min häst för :( Jag som verkligen sett fram emot att hon ska få åldern inne och vi kan ha sköna skogsturer, sen ställer jag till det så här :cry:

Så vad gör jag, ska hon bli en körhäst?

Senast ändrad:
Sv: Enbart körning med islandshäst!

Jag tror hon kommer orka bära dig när hon är vältränad. Så kör in henne och/eller låt en lättare ryttare rida in henne och sedan kan du börja rida henne försiktigt.
Du kan säkert gå ner i vikt också, kanske behöver du hjälp typ Viktväktarna?

Vi går verkligen in för att äta nyttigt mm, men jag behöver kunna röra på mig.
Har tyvärr haft problem med min fot i snart 2 år och var då viktökningen började.
Men har nu fått tag på en läkare som verkar ta detta på allvar, så jag hoppas jag ska få hjälp nu.
Men vet ändå att detta kommer ta tid.

När jag läser här ang om vikt när man rider islänning, så ser jag att nästan alla tycker 100 kg är för mycket. Därför blir jag så tveksam.

Kan du inte få tag i en medryttare som kan vara med och jobba henne? Finns säkert någon som kan vara med som försökskanin vid inridning, kanske mot att h*n får rida nån av dina inridna hästar?

Körning är ju jättebra träning, så klart att du skall köra in henne om du vill det! Men att inte låta rida in henne är synd. Det är en bra utbildning för hästen inför framtiden, vem vet- en dag kanske du inte kan behålla henne?

Och det där med din vikt, du skall nog inte oroa dig för att hon inte skall klara det. Korta turer och anpassat tempo så löser ni nog det! Det är ju bättre du prövar och ser hur hon tar det, än att du inte vågar chansa och kanske går miste om en underbar ridkompis!

Jag väger också mycket och rider min lilla Kjarni som är endast 135 cm i mankhöjden, visserligen relativt grov, inte jätte grov men inte jätte smäcker heller.

Det jag försöker tänka på är att rida korta rundor där jag alltid skrittar av för han. Så fort vi saktar av till skritt mot slutet av turen så leder jag honom.

Jag rider medvetet och med ett syfte, undviker att flänga omkring hela tiden utan jobbar med att han ska jobba korrekt (lättare sagt än gjort, men min tanke är det i alla fall).

Mycket markarbete för att inte belasta hans rygg mycket alls.

Hade jag varit du hade jag provat att rida in. Kanske om du kör in henne först så hon kan bygga muskler och kondition innan du börjar rida henne?
Nu vet jag inte hur hon ser ut i kroppen, men hon lär inte ta skada av att du försiktigt provar dig fram?

Körning är en egen variant som är både intresant och stimulerande ochett utmärkt komplement eller huvudgren . kör in hästen och gör båda.

Islandshästar är jättefina att köra.
Så kör in du till att börja med.
Samtidigt så kan du ju försöka att hitta någon lätt persom som kan hjälpa dig att sita in hästen och så.
Själv kan du tömköra med annan ryttare på.

Och sedan när hästen är tränad och du kanske fått ordning på vikten så kan du ju rida på henne.
Det löser sig.

Visst kan du "bara" köra din islänning om du vill!!!! Det är din häst och det är inget dom mår dåligt av! Tvärtom, det finns många som rider sönder sina hästar pga okunskap, så om du kör hästen i rätt form och och på rätt sätt så kommer det bara att gagna hästen!
Jag har min islänning både inriden och inkörd, har som mål att tävla tölt och 4gång nästa år och debutera i körning året därefter!
Han älskar att bli körd, och om jag tittar på dom körhästar som jag har träffat. (ett antal) Så har dom den bästa överlinjen jag har sett över lag!
Så kör in din häst, träna muskulatur, senor, ligament och kondis, sen kan du rida in honom med gott samvete!

Lycka till med viktminskning(från en i likninde sits) och inkörningen!
Ta hjälp av ett proffs med inkörningen, det har man tillbaka 100 ggr senare!

Kl.

Glömde ju av min egna tråd :o

Tack alla som svarat. Jag blev lite peppad av svaren och tänker köra in henne. Vi börjar så, och sen kanske man kan få någon som rider henne lite, om jag inte fått ordning på vikten före det :idea: (utan lampa)

Ibland räcker det med att nån säger att det blir så bra, så blir man engagerad och positiv igen :)

Tack alla :bow:

Heja Grana!

Sen vill vi se bilder på Frenja med vagn.

Rodi ska köras in men det blir nog efter inridningen.

jag vägde 116kg när jag red in min första islänning.. det va inga som helst problem! är det bara en häst av lite större format som har ok med muskler så är det bara till att rida in!!! körningen gör ju oxå att din häst musklar sig o det är ju bara posetivt! lycka till!!

Klart det kommer gå! Mitt tips är att simma, då behöver du inte oroa dig så mycket för foten, och det är bra träning.
När din islänning varit riden i ett år kanske, kommer du nog kunna rida på henne (och kanske tidigare, om du lyckas gå ner i vikt).
Självklart kan du bara köra din islandshäst! Dessutom kan man träna frihetsdressyr. Det är det enda jag gör med min häst :angel:

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025