En "vildhästs" kroppspråk...

M

Mi Casa

Historien om hur jag fick Wimsan går att läsa i tråden "Helt ohanterad 5-åring". Här kommer en kort sammanfattning...

Jag såg henne alltså för första gången för 3 veckor sedan, då sprang hon undan från allt vad människor hette. Under en vecka fick hon stå i ett "kobås" med sin mor bredvid. Där började vår resa, en veckas mutande med godis i hink och arbete enligt MR-metoden, dvs. bibehåll tryck tills hästen accepterar det. Det resulterade i att hon i slutet av vecka 1 accepterade min närvaro och att jag vidrörde henne över "översidan" av kroppen.

Sin första resa utanför gårdens ägor gjorde hon med sin mor som sällskap och när vecka 2 påbörjades befann hon sig i vårt stall. Denna veckan fick hon stå i boxen och vi kunde ganska snart få på henne en grimma. Det svåraste var att få henne att acceptera berörning i ansiktet, ganascher, öron och ögon gick bra, men hon blev mkt osäker när vi närmade oss mulen.

Efter några galoppiruetter i boxen med mig hängandes i manen och en handflata på mulen så insåg hon ofattbart snabbt vad det handlade om! De är så smarta! "Står jag still så försvinner snart det otäcka...." :angel:

Efter några rundor i stallet med repgrumma på så följde hon mig sedan snällt. Vi har henne idag ute i hagen dygnet runt och hon har börjat att komma fram till oss, det är ytterst trevande och ibland vänder hon och går, men hon visar oss i alla fall intresse. Jag kan gå in i hagen och ta henne men hon är ändå fortfarande lite misstänksam.

Jag har jobbat henne i repgrimman och hon följer mig när jag leder henne i denna, kontakten med grimman är ytterst liten.

Jag har också skickat ut henne på volt och här står jag idag.....hon uppvisar ett hotfullt beteende vid första anblicken...så fort jag vänder ut en hand så galopperar hon iväg med bakåtstrukna öron.

Först tolkade jag detta som ilska och aggression men har nu börjat fundera på om det är "koncentration".

Med risk för att bli långradig, vilket jag redan är :D, så kika gärna på denna lilla filmsnutt och kom med frågor, tips och idéer om vad jag kan förbättra och hur jag kan fortsätta att jobba med henne!

http://www.zippyvideos.com/3978235947130866/wds/

ENJOY! :bump:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Vilken vacker häst :)

Med risk för att kritisera så tycker jag att när du stoppar henne så bryskt ser det faktiskt riktigt otrevligt ut.......hon ser dessvärre inte ut att trivas med detta.........
Lycka till men var försiktig för hon uppvisar hotfullt beteende med öronen.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag har senaste månaderna jobbat mycket med fyra-femåriga unghästar som var helt ohanterade när det kom till mig och jag känner igen jättemycket av hennes beteende. jag använde mig av samma longeringsmetod och jag anser inte att du stoppar henn bryskt. Så¨småningom så kommer hon att lyssna mer och mer och du kommer inte behöva göra men en ett lätt ryck/använda rösten. Jag tycker inte det finns något som är intessantare än dessa "vildhästar" som har allt kroppspråk kvar och du kommer att få en vän för livet! Banden som man bygger med sin häst är OTROLIGT starka. Jag har inte heller mycket erfarenhet av detta men fråga bara om det är något så kav vi dela erfarenheter. Lycka till :bow:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

I mina ögon ser hästen bara olycklig ut men vi alla har olika erfarenheter av hur man vill ha det. Kanske du är van vi att din mamma eller någon annan slet din arm helt bryskt när ni skulle stanna eller vända...............................
Tänker inte svara mer i denna tråd då jag tycker att ödmjukhet är den enda vägen till framgån.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Det som ser bryskt ut som flera sagt i tråden är nog det att hästen reagerar så starkt på ditt kroppsspråk att den ser ut att bli överrumplad,
och du förbereder dej så inför halten och verkar dessutom se ut som du förbereder dej för en häst som ska dra all världens väg..(vilket inte verkar va fallet öht..) Du är övertydlig med att visa att den ska stoppa.
Det ser heller inte ut som du tar så värst mycket i linan när du ska stanna den, eller har jag fel? Tycker den ser närmast slak ut på vissa halter. Kanske synvilla, men jag får den uppfattningen iaf..

Kan du göra en mindre 'gest' med kroppen när du ska stanna henne kanske? Tror hästen nog skulle kunna uppskatta det, då den mycket väl ser ut att förstå vad du vill den.

För som du själv skriver och som syns tydligt så är den ju väldigt känslig för ditt kroppsspråk.

Kanske är det likadant när du ska skicka ut henne, att du gör en för stor gest, så hon blir lite sur för tillfället. (har en häst som blir mycket sur om man 'tar i' för mycket, då han är så känslig att det räcker med så lite som möjligt..)¨
När hon är såpass känslig kanske det räcker med mycket mindre, för det verkar uppenbarligen som att hon nu förstår vad du vill, då kan det ju vara läge att trappa ner och göra mindre och mindre signaler sas. Det är ju dit man vill komma. Att kunna ge så små signaler som möjligt.


Jättefin häst fö! Lycka till med den!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Nu vet jag inte väldans mycket om MR's tekniker men ska du vara så pass ihopkrupen? Du ser så osäker ut med blicken i marken och ryggen rund, även om du ska slappna av i axlarna så betyder inte det att du inte ska ha rak rygg och bära dig stolt och bestämt. Hästar mår bäst av att du utstrålar lung och bestämdhet anser jag.

För övrigt tycker jag inte att hon lider av denna träning. Du rör henne inte men dina rörelser är häftiga och hästen är ganska uppmärksam. Börja succesivt och effektivt att minska de då du kanske annars riskerar att förlora hennes känslighet- hon vänjer ju sig tillslut med dina häftiga rörelser och då tycker jag att man går i back när det gåller arbete och hantering för hand.

Jag tror att hennes "aggresivitet" som du pratar om kommer ifrån att du använder så häftiga rörelser. Om man jämför rang i flocken så behöver ledaren endast vända huvudet och lägga öronen bakåt för att den ranglåga ska backa undan, en som själv är ranglåg kommer att använda sig av slag och spark för att bli bekräftad som högre i rang och kan då också bli lättare utmanad av en annan individ. Ju mindre rörelser och mer bestämdhet du använder så bevisar du att hon är lägre och att hon ska godta dina order utan snack.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Åh! Tack för alla svar! Verkligen jätteskönt att ha några att bolla med, och era frågor är kanonbra, det är lättare att förklara hur jag man tänker och varför man gör vissa saker när frågor ställs!:bow:

Till Yoshi vill jag börja med att säga att jag INTE tar illa upp för din åsikt! Jag kommer snart att förklara hur jag tänker och resonerar, så jag hoppas att du inte är rädd för att återkomma i denna tråd. Jag anser att man bör försöka se alla sidor, även de man kanske själv inte håller med om, så dina tankar är mycket välkomna!

- Vi kan börja med stoppandet....
Jag gör medvetet en väldigt stor gest, dvs, tar ett steg bakåt och hukar mig, för att inte framträda som dominant. Detta fick jag lära mig en gång i tiden, men tycker att det är svårt att få det att fungera då jag tappar balansen själv och ofta ändå måste ta ett steg "uppåt-framåt" för att återfå min balans....

Har ni något annat knep eller tecken för när ni vill att hästen skall komma in?


Killen jag lärde mig från gjorde denna gest när hästen skulle komma in, kanske inte riktigt så dramatisk. Jag överdriver signalen nu för att "lära" hästen att denna gest betyder- kom till mig....det är nämligen det som är de svåra.....hon stannar gärna och vänder upp mot mig men kommer inte hela vägen fram....Egentligen räcker det att jag tar ett litet steg åt sidan, framför henne när hon går på volten för att hon skall stanna och vända.....men jag vill att hon skall komma hela vägen och har därför provat olika metoder...

Jag tar vid något tillfälle lite bryskare i grimman men annars använder jag så lite kontakt som möjligt med den....men jag är helt öppen för förslag till ett bättre sätt!!!
Ni slår också huvudet på spiken när ni säger att jag överdriver "iväg-gesten", dock har jag tänkt som så här...

När man kommer ut i hagen och klappar hästen så vill jag inte att den skall vara överkänslig, dvs om jag råkar vinkla upp ett finger så kastar sig hästen iväg! :o Litegrann är vi där idag, precis som ni säger så är hon så himla uppmärksam att du får tänka på minsta lilla rörelse....

Just nu räcker det att jag tar ett steg bakåt så ger hon sig iväg, jag har resonerat som så att det övertydliga "bugandet" skall bli som ett tecken för "kom" och den utslagna handen som ett "gå"....

Jag har även i den andra tråden funderat över hennes "hotfulla" beteende, dvs hon stryker öronen bakåt och ser allmänt aggressiv ut. Hon visade inte detta så starkt när vi filmade, därför drev jag henne också extra hårt för att ni skulle få en chans att se vad jag menade....

Vad har ni för teorier om detta beteende?!? I den andra tråden finns länkar till 2 videosnuttar på andra hästar som visar samma beteende...


Jag anser inte att hästen ser olycklig ut, hon är mycket nyfijken men samtidigt osäker och det tycker jag speglas i hennes beteende. Därför har jag velat var tydlig, men troligen blivit för övertydlig vilket skapar än mer osäkerhet....

Fortsätt nu att komma med frågor eller resonemang!

Hon gillar inte att backa, surar ganska markant då.....har jag inte fått igenom mitt ledarskap till 100% då?
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Nu vet jag inte väldans mycket om MR's tekniker men ska du vara så pass ihopkrupen? Du ser så osäker ut med blicken i marken och ryggen rund, även om du ska slappna av i axlarna så betyder inte det att du inte ska ha rak rygg och bära dig stolt och bestämt. Hästar mår bäst av att du utstrålar lung och bestämdhet anser jag.

Det är ett medvetet val då hon varit väldigt osäker tidigare, suttit långt inne att våga närma sig en människa rakt framifrån. Jag har märkt att hon blir mycket modigare om man vänder bort blicken och även ryggen....

Vanligtvis brukar jag stå rakt framför hästen och be den komma men hon är lite "mesig", samtidigt kan jag ibland känna att hon inte riktigt respekterar mig helt och hållet utan ibland blir lite för mkt kompis....en svår gräns helt enkelt!

Jag tror att hennes "aggresivitet" som du pratar om kommer ifrån att du använder så häftiga rörelser. Om man jämför rang i flocken så behöver ledaren endast vända huvudet och lägga öronen bakåt för att den ranglåga ska backa undan, en som själv är ranglåg kommer att använda sig av slag och spark för att bli bekräftad som högre i rang och kan då också bli lättare utmanad av en annan individ. Ju mindre rörelser och mer bestämdhet du använder så bevisar du att hon är lägre och att hon ska godta dina order utan snack.

Du har helt rätt! Jag har hört detta resonemang tidigare och det kan mycket väl stämma! Jag skall försöka att minska mitt egna kroppspråk!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Oki jag gör ett försök till eftersom du har en ödmjuk ton som jag på något sätt inte förväntade mig är väldigt ledsen för det att jag trodde det :( med andra ord förutfattade meningar.....

Om jag vore som du skulle jag visa henne ut på spåret med ena handen och driva med piskan i den andra sedan efter en eller två kurvor backa bak till någon av hörnerna för att visa stopp. Det är tillräckligt i det stadium ni är i. Då tror jag att du får ett lycklickgare uppseende på henne. det går inte att förklara i detalj på nätet det jag står för och det jag tror på men om du är mer intresserad så skicka ett pm så kan vi byta tel nr.

Hur du än gör så minska alla och då menar jag allla signaler........
Lycka till

Med den trevliga inbjudan till vidare diskusition så är jag gärna med ;) vidare
Är bara van vid när man läst om andra trådar så kapas man totalt om man gör som jag gjorde så jag tog det säkra korten denna
gång :( men jag är med och vill fortsätta diskusionen.

Lycka till
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

När man kommer ut i hagen och klappar hästen så vill jag inte att den skall vara överkänslig, dvs om jag råkar vinkla upp ett finger så kastar sig hästen iväg! :o Litegrann är vi där idag, precis som ni säger så är hon så himla uppmärksam att du får tänka på minsta lilla rörelse....

Jag tycker du kan göra skillnad på hagen/stallet/boxen och paddocken. I paddocken ska hon vara uppmärksam och känslig, i hagen kan du gott lära henne att hon inte ska vara rädd för att du hoppar skriker och drar henne i svansen. I paddocken ska hon veta att det betyder arbete och inget annat!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag håller med flera i tråden, jag uppfattar ditt kroppspråk som lite för snabbt och häftigt när du ber henne gå ut. Hennes reaktion ser till viss del inlärd ut redan, som om hon lärt sig att hon ska springa ut snabbt som attan när du ger signalen.

Jag skulle prova med lugnare, långsammare steg bakåt och handsignaler. Skillnaden bana/hage tycker jag ligger i mitt eget fokus: vad fokuserar jag på att jag vill att hästen ska göra? Jag håller med Belethien att man ska kunna göra oväntade rörelser som inte betyder något. Men en liten fokuserad fingerrörelse mot hästens bakdel betyder flytta undan bakdelen, och den skillnaden känner de (flesta hästar).

Härlig häst! Har du jobbat helt utan lina ännu?
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Ja, en jättefin häst är det verkligen! Och så himla uppmärksam på dig och dina signaler så jag håller med de som säger att du kan minska lite på kroppspråket nu...hon har lärt sig och förstår vad du menar.

Att hon inte kommer snabbt in till dig hänger säkert ihop med en viss osäkerhet från hennes sida, det är bra att du inte snabbt kör ut henne på volten igen utan hon får stå en stund hos dig. Om du bara tränar vidare kommer hon säkert snart att gå villigt in till dig, hon har ju på väldigt kort tid fått lära sig en enorm mängd med saker.

Jag tycker du har löst hennes tämjning från vildhäst till nästan tam på ett ypperligt sätt. Nästa grej är ju att gå vidare med sadeltämjning, kanske du inte ska vänta för länge med det, är bättre att hon får ta allt på en gång för då är ju ALLT nytt för henne och inte så konstigt som det blir om du väntar och hon vänjer sig vid att ingen sadel ha vid longering.

Lycka till!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Hej Allihop!

Härliga tankar och funderingar! Jag tar åt mig allt och återkommer så fort jag kan....åker på "semester" idag till släktingar så tillgången till Internet lär vara begränsad, bristen på svar kommer alltså inte vara brist på intresse!

Jag återkommer så fort jag får tag på en dator! :D

en NH-kille jobbade henne idag o d har jag film från, så nyfikna får följa tråden! :love:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jättefin häst och härligt att se fin kontakt!

Jag är visserligen inte så värst erfaren, men jag tror inte heller att du skall vara rädd för att hästen blir "för känslig för jämnan" om du använder mindre gester. Bättre att behålla hennes känslighet i arbete och istället träna på hennes okänslighet i stall/hage/hantering (senare, alltså).

Jag tror på att göra skillnad mellan fokuserat arbete och vanlig hantering, så att hästen förstår "nu gäller arbete", alltså fokus från hästens sida till skillnad från vanlig skötsel m.m. Vilket förstås är jättesvårt (omöjligt) just nu när varje liten grej är så viktig. Men det sker ju så mycket mer eller mindre omedveten träning/tillvänjning när hon bara vistas i stallmiljö m.m. så där uppstår nog mer av ett "normal-läge" så småningom när hon är mer hemmastadd och van, ifrån vilket man kan "okänslighets-träna" henne i de situationerna.

Satsa istället på att verkligen ta tillvara hennes känsliga uppmärksamhet i arbete nu!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag är inte på något sätt NH utbildad men använder höjning av vä hand (som håller linan i vä varv) som "stopptecken". Samma hand som jag använder vid vändning av hästen vid visning för hand. Glöm inte röstförstärkningen som är nog så viktig! Jag skulle också peka ut mot volten och göra en fösande rörelse med hö hand och arm som tecken att driva ut mot volten och använda "ut" eller "volt" som röstförstärkning. Min, numera avlidne, häst var så känslig för rösten att jag inte behövde använda min kropp mer än det som naturligt sker under longeringen. Din häst verkar vara så känslig att du säkert kan komma dit väldigt snabbt! Lycka till!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Säger som de andra, urläcker häst!

Jag tycker att det är bra att du är tydlig med ditt kroppspråk, men du bör förfina gesterna så att du inte blir övertydlig. Hon kommer förstå ändå.

Som su säger verkar hon fortfarande osäker på vem du är, och det är ju fullt naturligt. Jag tycker att det är jättebra att jobba så som du gör, men skulle inte bara göra det. När du skickar ut henne på volten rusar hon ut, varför? För att hon känner sig osäker nära dig?

Jag skulle (det kanske du redan gör) umgås med hästen så mycket som möjligt. Inte GÖRA en massa saker, utan bara vara nära. Borsta, klappa, prata, fodra, sjunga, you name it. Till slut vet hon att du är en schysst person som hon vet hur hon ska förhålla sig till. Det verkar hon inte veta än.
Så mitt råd är: fortsätt med ledövningar, men lugnare och finare. och umgås med hästen!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Mkt rolig och intressant tråd att följa. Tyvärr fick jag inte med mitt modem upp filmen, men det jag gjort med min "vildhäst" är att köra join-up, han är kontakt sökande men känslig och just det där kastar sig vid "fara", och join-up fungerar klockrent på honom. Då bjuder du in hästen och han kommer in när han är redo och inser att du inte är farlig. Numera följer han mig som en hund, är också noga med att försöka förvalta förtroendet genom att pyssla mkt och göra "mysiga" saker inte bara jobba.Sedan får jag jobba massivs med miljöträning, men så fort de fått förtronde och söker stöd hos en är det lättare.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

- Vi kan börja med stoppandet....
Jag gör medvetet en väldigt stor gest, dvs, tar ett steg bakåt och hukar mig, för att inte framträda som dominant. Detta fick jag lära mig en gång i tiden, men tycker att det är svårt att få det att fungera då jag tappar balansen själv och ofta ändå måste ta ett steg "uppåt-framåt" för att återfå min balans....

Har ni något annat knep eller tecken för när ni vill att hästen skall komma in?


Killen jag lärde mig från gjorde denna gest när hästen skulle komma in, kanske inte riktigt så dramatisk. Jag överdriver signalen nu för att "lära" hästen att denna gest betyder- kom till mig....det är nämligen det som är de svåra.....hon stannar gärna och vänder upp mot mig men kommer inte hela vägen fram....Egentligen räcker det att jag tar ett litet steg åt sidan, framför henne när hon går på volten för att hon skall stanna och vända.....men jag vill att hon skall komma hela vägen och har därför provat olika metoder...


Varför vill du inte vara dominant?


Att hon inte kommer in till dig kan ju bero på att hon respekterar din zon?
Då måste du ju verkligen bjuda in henne till dig, Annars kan du bevara din rang och istället gå till fram till henne och smeka henne på huvudet eller hals, då har ju du gått in i hennes zon.
Nu ser det ut som om du drar in henne till dig.
Vill du bjuda in henne kan du ju sitta ner på huk(med risk för att du mister din dominans).

Att stoppa henne från spåret tycker jag att du gör bra ,skulle kunna använda mindre signaler. Eller stanna henne på spåret och bjud sedan in henne till dig.
jag tycker annars att hon ser fokuserad ut och verkligen försöker göra sitt bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 339
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 916
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp