En "vildhästs" kroppspråk...

Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag ser samma saker som andra , minska dina rörelser först o främst .
Sen kan du även tänka på att unghästar kan behöva stå i hagen en vecka då o då för att smälta in allt nytt .
Hennes hjärna kokar över annars.
Jag bjuder alltid in mina hästar genom att sänka handen och vinka in dom med handen .

Låt henne stå i en vecka o sen jobba henne med vinklarna, när du står i "bog vinkel" så reagerar hon jätte starkt.
Kolla just din bogvinkel mot henne och hennes rreaktion så ser du vad jag menar.

Att kunna flytta alla hästens kroppsdelar är just Dominans från våran sida.
Hon kanske frågasätter ditt ledarskap?
Byt övningar ett tag o låt henne smälta dom emellan , det är mitt råd.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

CoNo:

Tack! Tycker också att framstegen har varit stora och ibland får man nypa sig i armen när man tänker på hur ohanterad hon var för mindre än 1 månad sen!:D

Först hade jag tänkt att rida in och sälja henne, men just nu känns det svårt, man får en så himla fin kontakt med henne så det kan nog bli så att hon blir kvar ett tag till. :angel: Känner även att vi behöver befästa vissa moment innan hon är redo för en ny ägare...

Orcide:

Jag har tänkt på detta och jag har nog inte sagt det, men jag har inte jobbat henne mer än 3-4 dagar i veckan, därav ännu mer imponerande att det gått så fort! Jag har sällan tragglat samma moment om och om igen utan försökt gå vidare till något nytt.

Nu tycker jag att jag har uppnått en "grund" där vi kan alla "vanliga" moment i hästhantering och nu kan finslippa och prova svårare saker...vi har släppt henne i en större hage och hon kommer nu fram utan vidare. :)Idag var hon så lugn och avslappnad att vi trodde att hon var sjuk! :eek: Men ingen temp utan hon har vilat i 2dgr och det verkar precis som om polletten trillat ner.

Vad menar du med bogvinkeln? Jag känner att hon inte "släpper" in mig på sin högra sida, där tränger hon med bogen och försöker få mig på andra sidan i stället. Jag upplever det som om jag inte fått igenom min dominans till 100% utan typ ligger på 85.....:angel:

Reaktionen, menar du när hon kastar sig iväg? Då känns det som om skjuter in bogen nämligen, istället för att runda sig....

Tycker även att hon inte ser helt nöjd ut över att bli backad? Oxå tecken på brist i ledarskap, eller?
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Tycker att du ska tänka på att hästen "känner" vilken kroppsdel du tittar på!
När du vill att hon ska komma in så "fäll" överkroppen, titta på rumpan, o låtsas dra i repet. Vet inte hur jag ska förklara det, men om du tänker att du ska hissa en flagga men inte håller fast repet utan bara låter händerna glida om vartannat. Som om du skulle hala in något...Börja med att knappt hålla i repet när du gör rörelsen o öka sedan "kramandet" om hon inte förstår...Tillslut ska det räcka att du bjuder in genom att böja ner typ buga lite.

Tänk på att börja med ett litet tryck o sedan öka t ex i fyra steg. O gör alltid i samma ordning. Till slut kommer hon att fatta på första tecknet. Håller fullkomligt med de andra i att om hon är så känslig så ge henne en chans att förstå ett litet tecken innan ni tar till de stora.

Känns som om jag vill skriva så mycket men eftersom jag inte håller på enligt MR så vet jag ju inte hur ni gör.

Press and realise!!! :banana:

Jättesnygg häst! :love:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Ok, skall tänka på detta! Det är nog så det är "tänkt" från början med det kommando jag har lärt mig, dvs, buga ner och ta ett litet steg bakåt...Vid löslongering så känns det som om hon lyssnar bra på "inkallning", då tar jag bara ett steg bak och hon vänder upp.

Det svåra är när hon stannar 3-4m ifrån mig och jag vill få henne komma närmre, då står hon bara där....:confused:

Du får jättegärna skriva mer! Jag jobbar inte enligt EN metod utan det är i olika moment som jag har hört något som jag sedan provar....vid löslongeringen går jag endast på känslan som jag får av hästen...

Det som är svårt just nu är att särskilja "kommandonen", känns som om ja blandar ihop dem och sänder ut fel signaler ibland, då blir hon osäker och slår m huvudet...:crazy:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Fiin häst! :love:

Ni går verkligen fort fram ! kul!
Verkar som ni båda trivs bättre lösa. :)



Har ni något annat knep eller tecken för när ni vill att hästen skall komma in?


Jag brukar placera mig i 45 graders vinkel mot hästen och eventuellt röra mig mot hennes bakdel om hon inte kommer till mig. Och vad jag förstått är det väl så MR gör också. Jag tror det är viktigt att tänka på att man BJUDER in hästen, inte att den SKA komma till en. Vill hästen springa iväg så fine, men då får den springa tills jag säger något annat, eller så kanske den behöver stå och fundera lite, man får snegla på hästen och läsa av den.

Tänkte fö på filmerna med ingemar att när hon är bakom hans rygg (ute på volten) ser det ut som hon funderar på att sakta av, när hon inte har något tryck på sig. Ofta tycker jag det räcker för att få hästen att stanna att inte göra någonting, alltså ta bort trycket från hästen så stannar den. Vill jag bjuda in hästen placerar jag mig i 45 graders vinkel.

Hjälp vad jag har svårt att förklara! :crazy:
Hoppas du förstår hur jag menar..


Funderade också på hempflings metoder, har själv ingen erfarenhet av honom, bara läst, men jag kan tänka mig att hans metoder skulle funka bra på denna häst! Han hanterar ju mycket vildhästar..

Spånar lite ;)
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Grattis till en superfin häst!! :love:

Ska försöka förklara hur jag gör en inkallning:

Börjar med att vrida mig från hästen, i hennes rörelse riktning.
Stannar och kikar på henne över axeln samtidigt som jag skjuter fram och sänker den lite.
Sedan en vissel signal.
kommer hon inte till mig då så tar jag ett litet steg bakåt men med kroppen i samma possition i förhållande till hästen, och visslar igen.

Då kommer hon alltid till mig, ifrån skritt, trav & gallopp.
Lärde henne i lina, fick hjälpa till att "hala in" henne lungt och försiktigt 2ggr. Sen fattade hon vad det var frågn om.

Rätt eller fel, har ingen aning. :crazy: Men hon kommer villigt till mig när jag ber henne, både lös och i lina...:D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 339
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 916
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp