Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl* har en liten fundering sedan jag introducerade en ny häst i hagen. Kan hästar utföra join-ups, är det en instinkiv handling? Antar att man tagit det därifrån då jag tror att min verkligen försökte göra det på nya hästen.
*kl* har en liten fundering sedan jag introducerade en ny häst i hagen. Kan hästar utföra join-ups, är det en instinkiv handling? Antar att man tagit det därifrån då jag tror att min verkligen försökte göra det på nya hästen.
Monty Roberts beskriver i en bok hur han ser en unghäst i en flock vilda mustanger bråka oupphörligt med de andra hästarna. Till slut drivs den unga hästen ut ur flocken av det äldsta stoet. Unghästen vill få komma in igen men hon avvisar den med sitt kroppspråk och håller den utanför. Detta håller på en god stund tills unghästen visar sig tillräckligt undergiven, och släpps in i flocken igen. MR menar att det var så han upptäckte join up om jag inte minns helt fel. Driva bort - hästen blir undergiven för att den inte vill vara utanför flocken - bjud in den igen.
Jag ser samma sak här som i många andra fall. Du utnyttjar att du har ett rep tll hästens huvud istället för att använda dig av din kropp. Skippa repet och löslongera, det ställer mycket högre krav på dig i mitten, men ger i längden ett mycket mycket bättre resultat!
Edit:
Jag förstår inte snacket om att hästen ska vara mindre känslig i hagen. Hästen ska alltid i din närvaro vara uppmärksam på dig! Om den överreagerar på dina signaler, se över ditt signalsystem.
/Migo
Som vill kunna göra allting överallt med sina hästar- helst lösa.