En "vildhästs" kroppspråk...

Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

*kl* har en liten fundering sedan jag introducerade en ny häst i hagen. Kan hästar utföra join-ups, är det en instinkiv handling? Antar att man tagit det därifrån då jag tror att min verkligen försökte göra det på nya hästen.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Vad är detta för typ av träning? :o
Tycker det ser fantastiskt ut, och jag måste säga att jag är imponerad.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

*kl* har en liten fundering sedan jag introducerade en ny häst i hagen. Kan hästar utföra join-ups, är det en instinkiv handling? Antar att man tagit det därifrån då jag tror att min verkligen försökte göra det på nya hästen.

Monty Roberts beskriver i en bok hur han ser en unghäst i en flock vilda mustanger bråka oupphörligt med de andra hästarna. Till slut drivs den unga hästen ut ur flocken av det äldsta stoet. Unghästen vill få komma in igen men hon avvisar den med sitt kroppspråk och håller den utanför. Detta håller på en god stund tills unghästen visar sig tillräckligt undergiven, och släpps in i flocken igen. MR menar att det var så han upptäckte join up om jag inte minns helt fel. Driva bort - hästen blir undergiven för att den inte vill vara utanför flocken - bjud in den igen.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Hallå hej!

Här har det hänt saker! :D

Ursäkta att jag har varit dålig med uppdatering men är nyss hemkommen från semester och de första dagarna har jag bara myst med lilla pållan!

Samma dag som jag åkte, förra lördagen, var en NH-intresserad kille här och jobbade lite med Wimsan. Han jobbade henne ute i en paddock och det var första gången hon var där. I början var hon lite springig och sprallig, lite överreaktioner från hennes sida....

Han jobbade henne på volt, skickade ut och ville att hon skulle bibehålla voltspåret och stanna när han signalerade att det var dags. Jag har lite filmsnuttar som jag tänkte lägga ut snart, där kan jag försöka förklara vad det är han gör vid varje moment....

Detta hjälpte iaf mig ganska mycket. Under veckan jag var bortrest så tog mams om henne, och hon har varit jätteduktig! Mams alltså....;) men Wimsan med!

Mams fortsatte att jobba henne i vår hage på samma sätt, och det har fungerat bra. Hon har även fått lyfta alla fyra hovarna! :bump: Hon lyfter dom bättre när Mams ber om det! :angel:

Själv kom jag hem för några dagar sedan och jag har något riktigt kul att visa er sen.:banana:..men först FILM från förra lördagen kommer snart......så håll utkik...

:bump::bump::bump:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag tycker det ser bättre ut på de sista filmerna!

Älskar verkligen den manen :love:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

jag kan inte så mkt om sånt här men jag har tittat på filmerna o tycker det ser ut att gå mkt bättre för dej nu!!!

Kämpa på för det verkar vara en jättefin pålle!!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag ser samma sak här som i många andra fall. Du utnyttjar att du har ett rep tll hästens huvud istället för att använda dig av din kropp. Skippa repet och löslongera, det ställer mycket högre krav på dig i mitten, men ger i längden ett mycket mycket bättre resultat!



Edit:
Jag förstår inte snacket om att hästen ska vara mindre känslig i hagen. Hästen ska alltid i din närvaro vara uppmärksam på dig! Om den överreagerar på dina signaler, se över ditt signalsystem.

/Migo
Som vill kunna göra allting överallt med sina hästar- helst lösa.
 
Senast ändrad:
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

*kl* har en liten fundering sedan jag introducerade en ny häst i hagen. Kan hästar utföra join-ups, är det en instinkiv handling? Antar att man tagit det därifrån då jag tror att min verkligen försökte göra det på nya hästen.

När syrrans nya häst släpptes in i nya flocken bestående av tre hästar, (en valack två ston. Valacken ranghögst, 'auktoritär' häst, stabil och klok.) så fick hon först hälsa på de andra. Men efter en stund drevs hon bort. Fick inte komma i närheten av flocken, Så hon stannade vackert i cirkeln om kanske 50 meter, flera dagar.

Succesivt krymptes avståndet och till slut fick hon ha kontakt med flocken men fick fortfarande inte komma in i den. Efter totalt två veckor ungefär var hon 'en av dom' och klättade då från lägst till näst högst i rang utan bråk eller tjafs. Det blev bara så.
Den här hästen är ett dominant ledarsto men ett klokt sådant och hon behöver aldrig bråka för att hitta sin plats. Den här gången verkade det dock som hon vackert fick förtjäna sin plats i nya flocken innan hon blev accepterad fullt ut.

Faschinerande faktiskt!
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag är en Monty roberts elev och jag tycker du gör ett fint jobb med tanke på den korta tiden. roligt att se.Lycka till.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

vad är det för ras/raser på henne hon är väligt vacker/snygg att titta på. Detta är mkt nyttigt för många och se. många som behöver lära sig av detta.Lycka till ennu en gång.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Monty Roberts beskriver i en bok hur han ser en unghäst i en flock vilda mustanger bråka oupphörligt med de andra hästarna. Till slut drivs den unga hästen ut ur flocken av det äldsta stoet. Unghästen vill få komma in igen men hon avvisar den med sitt kroppspråk och håller den utanför. Detta håller på en god stund tills unghästen visar sig tillräckligt undergiven, och släpps in i flocken igen. MR menar att det var så han upptäckte join up om jag inte minns helt fel. Driva bort - hästen blir undergiven för att den inte vill vara utanför flocken - bjud in den igen.

Denna bok bör alla läsa den är underbar. Handlar om en vild mustang.
Har jobbat med galopphästar hos monty i 3år. Underbar man.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Ni har verkligen gått framåt!! ROLIGT!! :bump::bump:
Hästar är så otroligt spännade att jobba med, man lär sig massor som man sedan kan använda sig av i det övriga livet också.
För varje häst lär man sig något nytt och jag tycker det är stor skillnad mellan den första filmen och de två sista. Bra jobbat!! :banana:
Jag har egentligen ingenting att kritisera, då jag inte anser mig vara duktig nog själv, men jag kommer följa er med spänning! :love:
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Jag ser samma sak här som i många andra fall. Du utnyttjar att du har ett rep tll hästens huvud istället för att använda dig av din kropp. Skippa repet och löslongera, det ställer mycket högre krav på dig i mitten, men ger i längden ett mycket mycket bättre resultat!

Har du tittat på alla filmer? För de två sista när jag jobbar henne, trodde jag att det var precis löslongering jag gjorde?:confused: Jag håller dock med dig om att det fungerar bättre, man får en mer "ärlig" kontakt. :) Det märks oerhört tydligt på henne att hon är väl medveten om när grimman är på eller inte...

Sen kan jag tycka att vissa moment kanske måste "övas in" eller provas med grimman på först, en perfekt NH-människa hade kanske klarat att börja från scratch utan några som helst hjälpmedel. Men jag tycker att det är klokare för oss med brister att ta det steg för steg i lugn och ro istället för att ge sig på något som är dömt att misslyckas.....

Edit:
Jag förstår inte snacket om att hästen ska vara mindre känslig i hagen. Hästen ska alltid i din närvaro vara uppmärksam på dig! Om den överreagerar på dina signaler, se över ditt signalsystem.

/Migo
Som vill kunna göra allting överallt med sina hästar- helst lösa.

I mitt fall handlar det om att hästen skall bli mindre "känslig" över lag. Hon är som sagt ohanterad fram tills för en månad sen. Det innebär att hon ännu inte är fullständigt övertygad om att hon skall vara "tamhäst" och inte vildhäst längre....

Hon fungerar bra i stallet vid all hantering och då kan jag "böka" runt lite extra just för att få henne att vänja sig víd alla konstiga ljud och rörelser, som är helt nya för henne. Hon reagerar ibland mer än vad en vanlig häst hade gjort och det är här jag vill ha henne "lugnare". Vem som helst skall kunna traska in i hagen till henne utan att behöva oroa sig över vilka signaler de sänder ut...Det är mitt mål med henne iaf.

Jag jobbar mkt med mina hästar lösa också, men vill hitta en balans mellan traditionell hästhantering och NH-inspirerad.
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Tack! :banana:

Man jobbar ju mycket från sin egen känsla och det finns inget roligare än att känna att det fungerar!

Hon är en gatukorsning, fullblod/fjording/halvblod/ ?? (ngn ponnyras?). Ganska trevlig tycker jag själv med tanke på bristen på eftertanke vid "betäckandet"....
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Javisst går det bättre! :D

Dock bör man tänka på att det var första gången Ingemar träffade hästen och han fick ta igen en del saker som jag inte hade klarat av.

I princip, han fick göra the dirty work och nu skördar jag frukterna av det! ;)

Eftersom jag har hanterat henne en del så har hon även lite mer förtroende för mig, vilket också underlättar i arbetet...
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Att hon har förtroende för dej gör ju att du har ett försprång jämfört med Ingemar. Så man kan inte begära att allting ska sitta perfekt (inte heller för din del) nu i början. Men ni har kommit en bra bit på vägen!

Vad har du tänkt ha henne till?
 
Sv: En "vildhästs" kroppspråk...

Oj vad ni har gått framåt!
På filmerna där du jobbar med henne ser det väldigt trevligt, hon lyssnar mkt bra på ditt kroppsspråk! :D
Undrar samma som Myzan; vad ska du ha henne till? Ska du sälja henne sen? :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 339
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 916
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp