En vallskörd - vad göra med återväxten?

tgd

Trådstartare
När bara en vall skörd tas, måste man göra något åt återväxten senare på säsongen? Och isåfall vad och när?

Sv: En vallskörd - vad göra med återväxten?

Lämpligt är att putsa av vallen, jmfr gräsmatta, vid behov. Vissa EU-bidrag kräver en viss skötsel.
Ofta låter man djur beta vallen under sommaren.

LIA

Sv: En vallskörd - vad göra med återväxten?

Beror ju helt på hur återväxten blir, de sista somrarna har återväxten varit så dålig pga torkan att de runt omkring oss som inte har tagit andra skörd inte har gjort någonting (vi har tagit in andraskörden också dock skrattretande liten mängd) I år skulle vi inte ta någon andra skörd då vi köpt till mer mark och fick in hela årsförbrukningen på första skörden, nu växer det naturligtvis så det knakar om det i det omväxlande vädret. Blir det ingen torka i sommar som stoppar upp det så lär det bli till att skörda av en andra skörd ändå för lär bli alldeles för mkt för att låta det stå kvar då blir skörden skit nästa år med en massa visset gräs. Växer det till så mkt som det gör nu (och fortsätter i den takten) så blir det för mkt för att bara putsa och låta ligga då måste man ta rätt på gräset .

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2