Det är helt normalt att vara orolig för hur man ska bli som förälder, hur förhållandet ska bli, ja hur allting ska bli och det där att faktiskt bestämma sig för att nu, nu ska det bli genom att ha kolla ägglossningen och ha en massa sex vid ägglossningen eller ännu tydligare, vid IVF. Det lär vara än mer skrämmande än om man som jag och barnens pappa resonerade som så att det kommer när det kommer och då är barnet så välkommet. Det var ju enkelt att resonera så för oss som dels var väldigt unga och inte hade en tanke på barnlöshet eller att det skulle kunna bli problem. Visserligen har jag alltid haft oregelbunden mens men då tänkte jag inte så mycket på det och jag hade också den turen att bli gravid när jag ville det. Då när vi resonerade som så att det kommer när det kommer så blev det iallafall för mig mindre skrämmande än om jag skulle genomgå behandling eller kolla ägglossningen för att få barn för då är det ju så definitivt och man verkligen kämpar för att få det efterlängtade barnet så jag förstår att tankarna skrämmer. Man är väl alltid orolig inför förändringar i livet men det mesta kan man ändå ändra sig om det skulle bli fel. Att få barn är ju definitivt.
Jag tror att ni alla kommer att bli bra föräldrar. Rent statistiskt kommer någon/några av er att bli ensamstående men faktum är att jag inte ser det enbart som en nackdel att ha varit ensam med mina barn. Visst önskar jag att mina barn skulle fått växa upp med en närvarande kärleksfull pappa också men när det nu inte var en möjlighet efter hans totala personlighetsförändring så fick jag ju göra det bästa av situationen. Jag och mina barn kom varandra enormt nära under den tiden det bara var vi och den tiden och den relationen vi har vill jag verkligen inte vara utan även om det var tufft ibland. Det som var tuffast var trots allt hans personlighetsförändring och man kan omöjligt förutse att den där människan man älskar så enormt mycket och som man delar drömmar om att skapa en familj, en framtid och att bli gammal med en dag ska bli totalt förändrad och inte längre vilja veta av sina barn. Det var svårt att tänka sig att han var samma människa som hade bönat och bett om att vi skulle skaffa ett barn till för att sedan vända så totalt.
Ett tips jag vill ge er alla är att se varandra även när bebisen väl är i eran famn. Hur trötta ni än är så försök att få fem minuter varje dag när ni verkligen lyssnar på varandra och verkligen tittar på varandra. Glöm inte heller att krama och pussa på varandra och berätta varje dag för partnern hur mycket du älskar henom och hur mycket hen betyder för dig. Det är så lätt att ramla ihop i en liten hög i soffan när bebisen äntligen sover men försök att ge varandra iallafall några minuter varje dag. Man kan klara väldigt mycket bara man blir bekräftad.
Man kanske inte alls har lust att ha sin partner nära när man har en bebis på sig dygnet runt och självklart ska man inte göra våld på sig själv genom att tvinga sig att ha sex eller så men att se sin partner i ögonen och komma ihåg hur mycket hen betyder är viktigt för att inte glida isär. Kom ihåg era minnen tillsammans och låt er njuta tillsammans av bebisen istället för var för sig.
Jag önskar er alla lycka till och hoppas att det snart blir en babyboom på buke