En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart
 
Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart
Nu är det ett tag sen jag utreddes, men minns det typ såhär; sen kan ju olika kliniker göra lite olika.

Vi bokade tid. Fick träffa en bm som tog en grundlig anamnes. Jag fick lämna en massa prover och ett av proverna skulle tas en viss dag i cykeln. Sambon lämnade spermaprov. Jag fick träffa gyn för spolning av äggledare för att se att där var fri passage. När allt detta var gjort fick vi träffa gynekolog för genomgång kring resultaten och beslut kring hur vi ville gå vidare (i vårt fall fick vi välja mellan ivf och insemination och vi valde ivf.

Jag tror utredningen tog runt 2 månader. Vi fick vänta ungefär lika länge på första besök.

Därefter fick vi remiss till ivf på universitetssjukhuset i vår region, vi fick vänta typ 3 månader på första besök och fick köra igång veckan därpå. Tror vi sökte hjälp i november och fick starta ivf i juni.
 
Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart

Vår berättelse är tyvärr inte särskilt positiv, men kanske kan ge lite perspektiv ändå. Vi påbörjade vår resa genom att skicka in en egenremiss till landstinget för utredning. Fick ganska omgående lämna blodprov och spermaprov, men sen dröjde det 3 månader innan vi fick träffa gynekolog som då tog fler blodprov och även kontrollerade ifall äggledarna hade fri passage. Eftersom det visade sig att jag hade endometrios och låg äggreserv så fick vi remiss till ivf. Gyn rekommenderade ett par försök med egna ägg, annars äggdonation.

Efter utredningen var det väntetid till att få träffa läkaren på regionens avdelning för ivf, tror det tog 3 månader, och sen var det sommaruppehåll, så vår första ivf gjordes ganska exakt ett år efter att vi sökt hjälp. Regionen finansierar tre försök och vi gjorde dessa under 2018-2019.

Eftersom vi inte lyckades hos regionen så valde vi att gå vidare till privat klinik efteråt. Då fick vi komma på ett samtal hos läkare som läste igenom journaler och provresultat från tidigare och rekommenderade oss för vanlig ivf, men med lite annan medicinering. Köpte ett paket med tre försök, blev gravid på försök två men fick missfall. Försök tre var den första och enda gången vi fick ett embryo till frysen. Insättning med fryst lyckades dock inte heller. Läkaren tyckte vi kunde testa "mild ivf" där man försöker få ut färre ägg men med högre kvalitet, och sen gjorde vi ett försök till med vanlig ivf men med kort protokoll. Inget av dem lyckades. Läkaren bedömde då att de ändå trodde på fler försök med egna ägg, men att våra chanser att faktiskt lyckas var högre med äggdonation.

Tyvärr utförde inte kliniken vi var på äggdonationer utan vi bytte till en annan privat klinik. Läkaren där ville dock inte alls prata äggdonation utan tyckte absolut att det var värt ett försök till med egna ägg, så det gjorde vi, med samma nedslående resultat.

Så från att ha varit 36 år och väldigt positiv när vi sökte hjälp, så är jag nu snart 41 år och ganska negativ till den svenska ivf-vården som i mina ögon mest känns pengakåt. Ingen har tagit upp min ålder som ett problem och ingen har rekommenderat äggdonation mer än gynekologen som gjorde utredningen. Jag tycker man pratar för lite om hur stor chansen är att behandlingarna ska lyckas. Jag fattar ju själv att alla inte får positivt resultat, men ändå låter det så när man pratar med de flesta läkare. Allt ser fint ut, allt verkar toppen, men går ändå åt skogen. Jag ångrar att vi inte gick över till äggdonation efter vårt tre-pack hos förra kliniken. Kanske inte hade gett bättre resultat, men jag hade sluppit ångesten över att det är mina gamla ägg som ställer till det.

Med denna långa klagovisa sagd, så hoppas jag såklart att det går bra för er. Det finns många bevis i den här tråden på människor som lyckats bättre än vi gjort. Var inte rädd för att ta upp tankar och farhågor med läkarna och stå på er ifall ni inte får gehör. Och vill du ventilera i den här tråden under tiden, så är du välkommen. Vi är flera stycken som varit med om både det ena och det andra. :p

Lycka till! :heart
 
Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart
Vi försökte kanske I ett halvår innan jag gick till en privat gyn för undersökning. Blodprover för olika hormoner, vul samt hssg, spermaprov för mannen.

Inga fel hittades. Vi provade lite hormoner först utan resultat (prog och ÄL-spruta) och efter ett år gick vi privat för kort protokoll.

Ärligt talat minns jag inte hur många IVF och hur många FET och färsk som gjorts.

Har samtidigt ätit kortison samt blodförtunnande. Två gånger har jag fått positivt test men tidigt MA båda gånger. Har alltså i vecka 7 sett avstannat embryo på VUL.

Två olika män.

Alltid haft många (15-33) mogna ägg som plockats ut och haft en hel del a-klass 7-dagars blast i frysen och de har fortsatt utvecklas efter upptining.

Så allt har sett utmärkt ut under hela processen men inget händer.

Har satt MYCKET pengar på detta och varit överstimulerad två gånger trots liten dos.

Men vissa lyckas ju.
 
Skriver under mitt anonyma nick :o

Vi sökte hjälp i början av förra året, fick snabbt ett första besök(sa att vi arbetade hemma och kunde komma med kort varsel om någon ställde in).
Sperma prov, blod prov och spolning av äggledare. Innan sommaren hann vi med ett ivf försök som misslyckades. Efter sommaren ett försök som gick bra :)

Nu sitter jag här med min sovande bebis i famnen. Så 1,5år från det att vi sökte hjälp tills att vi hade en baby ❤️

Edit. Jag är 36, min sambo 10år äldre.
 
så är jag nu snart 41 år och ganska negativ till den svenska ivf-vården som i mina ögon mest känns pengakåt. Ingen har tagit upp min ålder som ett problem och ingen har rekommenderat äggdonation mer än gynekologen som gjorde utredningen. Jag tycker man pratar för lite om hur stor chansen är att behandlingarna ska lyckas. Jag fattar ju själv att alla inte får positivt resultat, men ändå låter det så när man pratar med de flesta läkare. Allt ser fint ut, allt verkar toppen, men går ändå åt skogen.
Jag beklagar verkligen att du har så dåliga erfarenheter :(. Jag har inte genomgått IVF men påbörjade en utredning privat efter att jag och maken försökt i cirka sex månader utan plus (efter att ha fått missfall) och mina erfarenheter är helt annorlunda. Vi gick till Linnékliniken i Uppsala och där var läkaren otroligt bra och otroligt tydlig. Han var glasklar på hur min ålder påverkar chanserna att lyckas, hur stora chanser vi skulle ha med IVF jämfört med att fortsätta försöka etc.

Jag gillade honom otroligt mycket, eftersom han inte var glättigt positiv utan sansad och rak. Han rekommenderade också att vi skulle vänta med IVF, eftersom han tyckte att vi hade försökt för kort tid och lika gärna kunde bli gravida av oss själva (eftersom allt såg bra ut), men att han såklart respekterade om vi ville börja på en gång. Han var dock tydlig på att han inte ville sälja på oss behandlingar och att han inte tyckte att vi skulle göra IVF på en gång. Jag var stressad över att det tog tid eftersom jag på Buke i alla år läst att det för de flesta tar 3 försök bara och att annars kan det vara nåt fel på en. Vi avvaktade dock och jag blev gravid naturligt efter några månader.
 
Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart
Sambon och jag uppfyllde inte alls krav för landstingsfinansierad IVF, så vi vände oss privat. Vi fick komma för utredning, där läkare gjorde VUL på mig och kom med sina tankar och idéer till varför vi inte lyckats (MA, MF och sen ingen graviditet på ett år). Allt såg fint ut hos både mig och sambon. Fick även tips att ta ett prov för att kolla sk nk-celler då läkaren trodde det var orsaken, men det kom tillbaka normalt.
Vi fick förslag försöka själv ett tag till, men vi kände att det inte var nån idé och då fick vi komma för att starta IVF inom nån månad.
Så från det vi tog kontakt till äggplock tog tre månader max.

Vi fick ut 21 ägg och läkaren bedömde det som står risk för överstimulering, så det blev totalfrys (vi fick 5 st till frysen). Dom ville avvakta minst en mens innan insättning, så det inföll tyvärr med deras sommarstängning.
Tre månader efter plocket gjorde vi vårt första FET, vilket blev sk kemisk graviditet (egentligen tidigt missfall, men hade vi inte gjort IVF och tjuvtestat hade vi inte vetat om det).
Andra FET ägglossningen efter tog sig hela vägen och blev vår son.

Fick intralipiddropp på kliniken vid insättning, vid positivt test på testdagen och vid första VUL. Detta då läkaren trodde mitt immunförsvar var boven. Vi tror på att det hjälpte, men det vet man ju inte egentligen.
 
Jag tänkte mest på att beskriva själva utredningen innan vi kom till IVF…

Jag tyckte ändå att läkaren på IVF-kliniken var bra på att visa att många behöver upprepade behandlingar. Vet att han visade i någon tabell hur många per åldersgrupp som blev gravida efter 1,2 och 3 behandlingar och att man ändå inte var uppe i mer än typ 70-80%? efter 3 behandlingar i min åldersgrupp.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Hej tjejer! Vet inte om detta är rätt forum, men jag och min sambo har blivit remitterade till fertilitetssektionen för en fertilitetsutredning då vi inte lyckats bli med barn på 1,5 år. Vi har båda fått gå och lämna blodprover och min sambo ska även lämna ett sädesprov innan konsultationen. Inga provsvar ännu.
Jag är så ny på detta och vet inte hur en utredning går till, vad de letar efter och hur lång tid allting tar eller vad som blir nästan steg.
Hade varit jätteglad om ni vill beskriva hur er väg sett ut från dagen ni sökte hjälp. Gärna så detaljerat som möjligt.
Som sagt, jag vet inte om jag hamnat helt galet men säg gärna till om jag behöver starta en ny tråd för just detta ämne. Eller skicka pm. Stor kram till alla som kämpar! :heart

Vi hade försökt i ca 1,5 år när vi sökte vård. Sökte augusti 2017 och fick inte tid för ett första besök förens februari 2018. Prover togs då på både mig och maken och det gick relativt snabbt, ca en månad, att konstatera PCO hos mig och att jag inte blev gravid för att jag helt enkelt inte hade någon ÄL. Hade verkligen inte haft någon anledning alls att misstänka det tidigare med regelbunden cykel, ökning på ÄL-test (men tydligen inte helt positivt då) och inga övriga symptom alls.

Fick börja med Letrozol i slutet av mars för att få igång ÄL, var sedan inne på sjukhuset i flera gånger i varje cykel för VUL för att kunna bedöma rätt dos och konstatera ÄL. Jag mådde fruktansvärt kasst av medicineringen, gick upp 10 kg på bara några månader och blev riktigt låg, hade självmordstankar och levde i någon slags konstant mörker som var jobbigt att hantera trots att jag viste att det var medicinskt inducerat så att säga och i ett gott syfte.

Plussade tillslut i september och har nu en dotter på 2,5 år. Efter det verkar min ÄL ha kommit igång lite av sig själv och jag blev spontant gravid i somras. Slutade dock i missfall men jag lever på hoppet om att vi ska kunna bli spontant gravida igen eftersom största anledningen till att vi väntat såpass "länge" med syskon är att jag varit rädd att behöva medicinera igen och må så dåligt nu när vi har dottern.

Hoppas att det ska gå bra för er nu när ni får hjälp :heart Vet att IVF ofta blir "nästa steg" i behandling och ville bara bidra med en historia där det inte blev det.
 
Nu minns jag inte riktigt hur lång tid processen tog men jag bokade utredning på Linné i Uppsala efter utomkveds och sen hände inte så mycket. Där konstaterade de låg äggreserv och möjligen problem med äggledarna (eller ja den som fanns kvar då...) men hänvisade till landstinget istället. De konstaterade samma sak, kollade att allt såg bra ut i övrigt osv. Men jag var för tjock, så det blev en gastric bypass emellan (som prioriterades så jag fick ngn form av snabbspår med hjälp av läkarna på reproduktionscentrum). Nästan ett år på dagen efter GBP så började jag med hormoner, första äggplocket gav typ sex ägg, två till frysen och ett som jag fick tillbaka "färskt". Det blev missfall i v 5+1 (har jag för mig), båda de frysta tinade utan problem och blev missfall i 5 + 1 igen båda gångerna.

Nästa äggplock blev istället långt protokoll och då blev det tre ägg varav ett dög för insättning och det blev en fullgången graviditet. Första hormonerna startade oktober 2015 och barnet föddes februari 2017. Så processen var hyfsat lång men det berodde på olika saker. På reproduktionscentrum sade de att de hade ca 60% "baby to home", alltså 60% får barn till slut.
 
Nu har jag bokat första tid för utredning på Sthlm IVF (vi bor i samma stadsdel så kändes smidigast) den 10:e januari, på min 33:e födelsedag. Grattis liksom :laugh:
Och jag kanske är knäpp men jag tycker mest att det känns spännande och ska bli kul. Försvarsmekanism möjligen men ja, så länge jag mår bra i det så skadar det ju ingen att jag ser det så tänker jag. :)
 
Nu har jag bokat första tid för utredning på Sthlm IVF (vi bor i samma stadsdel så kändes smidigast) den 10:e januari, på min 33:e födelsedag. Grattis liksom :laugh:
Och jag kanske är knäpp men jag tycker mest att det känns spännande och ska bli kul. Försvarsmekanism möjligen men ja, så länge jag mår bra i det så skadar det ju ingen att jag ser det så tänker jag. :)
Jag tyckte också det var roligt och spännande. Äntligen hände nånting liksom.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Nu har jag bokat första tid för utredning på Sthlm IVF (vi bor i samma stadsdel så kändes smidigast) den 10:e januari, på min 33:e födelsedag. Grattis liksom :laugh:
Och jag kanske är knäpp men jag tycker mest att det känns spännande och ska bli kul. Försvarsmekanism möjligen men ja, så länge jag mår bra i det så skadar det ju ingen att jag ser det så tänker jag. :)
Jag kände kanske inte att det skulle bli roligt, men det kändes som om vi tog tag i något i alla fall. Tyvärr blev det ju något av ett antiklimax när vi fick svaret "allt ser bra ut men du är ändå nästan 40 och vi hinner inte påbörja någon behandling innan du blir för gammal för att få den finansierad". Bollen landade stenhårt tillbaka på vår planhalva och jag har inte lyckats ta tag i att sätta den i spel (eller lämna walk over) än. Jag upplevde det som att vi inte fick någon direkt guidning eller rådgivning i hur vi borde tänka. Mycket frustrerande!
 
Vår märkliga upplevelse på den nya kliniken fortsätter. I måndags var vi inbokade på ett uppföljningssamtal efter vårt misslyckade försök som blev utan återföring. Läkaren verkade mest tro att det var vi själva som krävt ett samtal, för det enda läkaren sa var typ ja, det blev ju tyvärr inget embryo till insättning och det var ju väldigt tråkigt. Sen blev det bokstavligt talat tyst i telefonluren. Det kan ju ändå inte vara meningen att jag/vi ska leda samtalet och behöva fråga om allt? Gäller att ställa rätt frågor då, så inget missas... Jag blev helt paff och ställd när människan inte sa ett enda ord självmant.
 
Vår märkliga upplevelse på den nya kliniken fortsätter. I måndags var vi inbokade på ett uppföljningssamtal efter vårt misslyckade försök som blev utan återföring. Läkaren verkade mest tro att det var vi själva som krävt ett samtal, för det enda läkaren sa var typ ja, det blev ju tyvärr inget embryo till insättning och det var ju väldigt tråkigt. Sen blev det bokstavligt talat tyst i telefonluren. Det kan ju ändå inte vara meningen att jag/vi ska leda samtalet och behöva fråga om allt? Gäller att ställa rätt frågor då, så inget missas... Jag blev helt paff och ställd när människan inte sa ett enda ord självmant.
Tråkigt... Jag har aldrig fått något uppföljningssamtal i Sverige men man förväntar sig ju mer än så! Hur går ni vidare tror du?
 
Nu har jag bokat första tid för utredning på Sthlm IVF (vi bor i samma stadsdel så kändes smidigast) den 10:e januari, på min 33:e födelsedag. Grattis liksom :laugh:
Och jag kanske är knäpp men jag tycker mest att det känns spännande och ska bli kul. Försvarsmekanism möjligen men ja, så länge jag mår bra i det så skadar det ju ingen att jag ser det så tänker jag. :)
Jag tyckte också att det var väldigt spännande i början :) Eller ja lite ledsamt också, men jag trodde verkligen att "nu händer det!"
 
Tråkigt... Jag har aldrig fått något uppföljningssamtal i Sverige men man förväntar sig ju mer än så! Hur går ni vidare tror du?
Jag hörde faktiskt av mig till kliniken och framförde mitt missnöje (det är mer än detta), så vi får ett nytt uppföljningssamtal med en annan läkare istället. Det kommer ju inte ändra på något, vi är färdiga med ivf med egna ägg, men kan ju ge ett trevligare avslut. Tveksamt om vi vill fortsätta med äggdonation på denna kliniken dock, så vi kollar runt lite.
 
Varit hos Prun idag. (Alltså privat gyn.) Tog kontakt för att jag hade frågor om endometrios och för samtal om mina cykler och blödningar.
Inga cystor, allt såg friskt ut, men de där finfina pärlbanden med äggblåsor var där, som vanligt.
För att få bukt på endometrios-smärtor rekommenderade hon starkt hormonspiral, men eftersom vi vill få fler barn skrev hon ut Primolut-Nor. Har provat Provera för att få kortare och mer regelbundna cykler, men blir totaldeppig och dessutom utan oönskad effekt, så då kunde jag få prova Primolut-Nor istället. Inte så taggad på detta dock.

Nåja, hon är i a f villig att hjälpa oss med graviditet, "bara" jag går ner i vikt.
Så vi är tillbaka i ekorrhjulet igen. Jag fattar att folk söker sig utomlands och till alternativa. Jag funderar helt enkelt på att ge upp helt.
 
Nytt samtal med kliniken igår, och lite nya bud :)
Ska sluta med p-piller direkt, för att se hur värdena förändras, och sen när allt är utrett med landstinget så blir det (som det ser ut nu) insemination istället för ivf. Jag har så dåliga värden att det inte är bra med ivf, men har jag egen ägglossning och förhoppningsvis bra kvalitet på ägg så kan det ändå funka med insemination om jag har tur. Känns kul att det ändå händer något, och att jag kan sätta igång och inte bara vänta, även om ”sätta igång” bara innebär att börja se hur mina cykler fungerar nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 410
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 802
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp