En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@malumbub @Madalitso @em-pirre Tog ut spiralen i juni förra året. Hade kontakt med min barnmorska i början på året med tanke på att jag inte får något utslag på ÄL samt att mensen är så liten (har 3 dagar med blödningar, en dag med måttlig mängd, första och sista dagen är det bara lite). Jag hänvisades till gyn och där sa de att det är normalt med mindre blödningar med åren, eftersom jag blöder har jag ägglossning och det var det. Jag har ett barn sedan tidigare så vi får söka privat om det ska ske något.
Finns ju privat gyn oxå. Jag har fått bättre hjälp med min generella hälsa av privat gyn än av landstinget. Mina har haft samma taxa och varit landstingsanknutna, men haft egna mottagningar.

Men vill du inte gå privat så ring tillbaka. Säg att du inte mår bra. Fertilitet, regelbunden ägglossning och hormonell hälsa handlar om så mycket mer än att göra barn.

Man kan ha mens utan att ha ägglossning. Se på PCO/PCOS, t ex.

Jag verkar ha fått mens, på dygn 23 :meh:
Nu verkar det som Pfizer ger blödnings strul, även om det inte är med som en biverkan än då det där med kvinnobestyr inte är viktigt att undersöka:up::banghead:

Får mäta med stickor från dygn 7/8 tänker jag nästa cykel för att se om det blir någon ägglossning och då när

Jag verkar ha fått mens, på dygn 23 :meh:
Nu verkar det som Pfizer ger blödnings strul, även om det inte är med som en biverkan än då det där med kvinnobestyr inte är viktigt att undersöka:up::banghead:

Får mäta med stickor från dygn 7/8 tänker jag nästa cykel för att se om det blir någon ägglossning och då när
Hur många dagar mellan ÄL och mens blev det?

Hur många dagar mellan ÄL och mens blev det?
Har väldigt osäker ÄL den här månaden, inte alls så tydliga symtom som vanligt. Skulle tro den antingen var fredag eller måndag veckan efter, vilket ger 13 eller 10 dygn.

Men blödningen har slutat nu... Var ingen liten spotting direkt utan mer fors av klarrött blod som nu är helt borta. Ska delta i en kvantitativ studie jag hittade om detta sen, vilket jag ser fram emot som den nörd jag är:D

Senast ändrad:
Det var bra att jag köpte ÄL-tester. Enligt NC skulle jag börja testa i onsdags och ha ÄL igår, men jag fick negativt på ÄL-testerna ända fram till idag och då flyttade NC fram beräknad ÄL till på onsdag 👍 Skönt att se en glad gubbe på testet i morse i varje fall!

Senast ändrad:
Brukar man enbart få positivt ÄL-test en dag? Jag fick negativt i söndags, positivt igår och sen negativt idag igen. Jag tänkte att ÄL-testet ska flagga ca 48 h innan därmed bör väl åtminstone två dagar ge positivt test?

Jag förstår såklart att det är individuellt och ingen exakt beräkning. Blev mest nyfiken på vad som var vanligt. Eftersom mitt test blev negativt idag, innebär det då att jag hade ÄL igår och nu är den över?

Brukar man enbart få positivt ÄL-test en dag? Jag fick negativt i söndags, positivt igår och sen negativt idag igen. Jag tänkte att ÄL-testet ska flagga ca 48 h innan därmed bör väl åtminstone två dagar ge positivt test?

Jag förstår såklart att det är individuellt och ingen exakt beräkning. Blev mest nyfiken på vad som var vanligt. Eftersom mitt test blev negativt idag, innebär det då att jag hade ÄL igår och nu är den över?

Är jag inte helt ute och cyklar är det väl positivt dagen(dagarna) innan ägget släpper. Så själv ägglossningen är väl typ idag?

Är jag inte helt ute och cyklar är det väl positivt dagen(dagarna) innan ägget släpper. Så själv ägglossningen är väl typ idag?

Mycket möjligt, när jag registrerade negativt test idag så flyttade appen ÄL från i morgon till idag. Jag tänkte eftersom den registrerar hormonförändring att den borde uppfatta det ÄL igenom, men det kanske bara är en liten ”topp” inför som märks.

Tycker det är ganska vanligt att det är positivt i en dag. Men man måste ta samma test några cykler innan man vet vad som är vanligt för en själv :)

Liten uppdatering från mig! Var i St Petersburg för tredje gången förra veckan och det var dags för embryo transfer. En hel veckas semester bara för den lilla proceduren. Under veckan fick jag IVIG-dropp två gånger och hämtade ut fulla kassar med mediciner på ett ryskt apotek. I fredags återfördes ett av sju frysta embryon med graderingen 3AA vilket så vitt jag förstår är ganska bra. Jag tar just nu 16 piller, tre sprutor och två vaginalgelstuber varje dag, samt östrogenplåster två gånger i veckan. Jag fick också med mig ett annat slags dropp hem som jag glatt tog emot. Tre stora flaskor. När jag började titta på det och pratade med en svensk läkare och ssk inser jag att här i Sverige sätts det bara som cvk och inte pvk och tas under typ ett halvt dygn - ett helt omöjligt projekt alltså. Så nu måste jag försöka skaffa fram en annan medicin. Nästa vecka får vi veta om jag är gravid eller inte. Men troligtvis är jag ju inte det, det är vårt tionde försök och jag känner att statistiken är emot oss. Men vem vet :)

Liten uppdatering från mig! Var i St Petersburg för tredje gången förra veckan och det var dags för embryo transfer. En hel veckas semester bara för den lilla proceduren. Under veckan fick jag IVIG-dropp två gånger och hämtade ut fulla kassar med mediciner på ett ryskt apotek. I fredags återfördes ett av sju frysta embryon med graderingen 3AA vilket så vitt jag förstår är ganska bra. Jag tar just nu 16 piller, tre sprutor och två vaginalgelstuber varje dag, samt östrogenplåster två gånger i veckan. Jag fick också med mig ett annat slags dropp hem som jag glatt tog emot. Tre stora flaskor. När jag började titta på det och pratade med en svensk läkare och ssk inser jag att här i Sverige sätts det bara som cvk och inte pvk och tas under typ ett halvt dygn - ett helt omöjligt projekt alltså. Så nu måste jag försöka skaffa fram en annan medicin. Nästa vecka får vi veta om jag är gravid eller inte. Men troligtvis är jag ju inte det, det är vårt tionde försök och jag känner att statistiken är emot oss. Men vem vet :)

Vilken pärs! Jag håller alla tummar för er :heart

Ja man ska ha positivt en dag. Väldigt sällsynt med mer än så. Vissa ha R positivt bara en liten stund, kanske ett par timmar.

Testet mäter lh, och under menscykeln är lh-toppen 1-2 dygn innan ägget lossar.

Ja man ska ha positivt en dag. Väldigt sällsynt med mer än så. Vissa ha R positivt bara en liten stund, kanske ett par timmar.

Testet mäter lh, och under menscykeln är lh-toppen 1-2 dygn innan ägget lossar.

Så ovanligt är det väl inte? Precis som du skriver så visar äl-test positivt oftast ca 24-48 timmar innan ägget släpper. Testar man en gång per dygn beror det ju på om första gången man testar råkar vara timme 1 eller 23 hur många gånger man hinner testa positivt innan ägget släpper.

Men alldeles oavsett så är det ju inga konstigheter med positivt ”bara” en dag :)

Så ovanligt är det väl inte? Precis som du skriver så visar äl-test positivt oftast ca 24-48 timmar innan ägget släpper. Testar man en gång per dygn beror det ju på om första gången man testar råkar vara timme 1 eller 23 hur många gånger man hinner testa positivt innan ägget släpper.

Men alldeles oavsett så är det ju inga konstigheter med positivt ”bara” en dag :)
Nej alltså en dag är nog det allra vanligaste. Det är nog ändå ganska sällsynt att lh toppen håller i sig över ett dygn.

Herregud vilket projekt! Har tänkt på er och undrat hur det gått. Hoppas verkligen det tar sig den här gången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 027
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar