En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är så irriterad på sambon för tillfället. Jag började ju med sprutor igår. Jag är inte van vid att varken ge eller ta injektioner medans sambon är läkare. Igår skulle jag ta första injektionen och det gick väl sådär. Jag fixade det själv, men var hela tiden osäker på de olika stegen och om jag gjorde rätt. Jag kommer fixa det om ett par försök, men jag känner mig just nu väldigt osäker.

Igår bestämde han att han ska iväg och fiska med en kompis ikväll. Jag säger att jag inte fixar detta själv ännu och att han behöver hjälpa mig. Har inte pratat med honom idag pga jobb och jag tänker att jag har sagt tydligt att jag förväntar mig att han är med och stöttar, men han vill väl hellre vara ute. Jag tänker inte ringa. Han får bannemig vara hemma till 21.30. Det är liksom inte mitt projekt utan vårt gemensamma.

Vet inte vad jag vill säga med detta, men behövde skriva av mig...
Hur gick det, kom han hem i tid?

Problemet är väl att vi pratat om det många gånger så jag känner att det kan inte undgå honom. Det ligger snarare i att han behöver inse att det inte bara är jag utan också han som behöver anpassa sig och kompromissa för att få ihop det. Han kom hem sen, lite innan 22, men sa att han läst att det var okej att ta upp till en timme senare. Han bad om ursäkt och sa att han borde hört av sig under dagen och sagt när han kom hem.

Problemet är väl att vi pratat om det många gånger så jag känner att det kan inte undgå honom. Det ligger snarare i att han behöver inse att det inte bara är jag utan också han som behöver anpassa sig och kompromissa för att få ihop det. Han kom hem sen, lite innan 22, men sa att han läst att det var okej att ta upp till en timme senare. Han bad om ursäkt och sa att han borde hört av sig under dagen och sagt när han kom hem.

Jag kan känna ibland att min sambo (och jag också) inte riktigt har insett hur mycket det är som behöver göras och hållas koll på. Tror han fick en liten aha-upplevelse på dagens ivf-besök och han är (eller verkar vara) införstådd med att det är en del att hålla reda på och att han är lika inblandad som jag, även om det är jag som får ta hormonerna. Han är helt på det klara med att han får hjälpa till med sprutorna, inga undanflykter.

Hoppas din sambo skärper till sig och förstår värdet av sitt bidrag, även om det "bara" är som stöttning och spruthjälp. Man är ju faktiskt två om en sån här behandling.

Hur gick det med själva sprutan? Klarade du att ta den själv?

Var på första besöket inför IVF idag och det blev långa protokollet för oss, pga min endometrios. Han (japp, en manlig gynekolog här också) såg lite fundersam ut först när han klämde både på in-och utsida och sa att han inte kunde se eller känna något som tydde på endometrios. Men cystan var såklart kvar, 37 mm mätte han den till. I övrigt var där 5 äggblåsor på respektive äggstock.

Teoretiskt sett så hade jag kunnat börja behandlingen i denna cykeln, eftersom jag är på dag 6 och behandlingen ska påbörjas dag 19, men då hamnar förmodligen äggplocket mitt i semestern så det funkar inte. Däremot kan jag förmodligen börja efter nästa mens, vilket innebär att jag kommer hålla på med behandling och UL under min egen semester och äggplock i så fall i augusti. Det är lite upp till oss att bestämma och lite upp till labbet. Labbet kan bara hantera ett visst antal äggplock per vecka, så det kan hända att man blir ombedd att vänta en cykel till.

Det är lite läskigt att tänka på att "stänga ner" sin egen kropp för att starta upp med hormonsprutor sen. Tänk om det blir nåt knas sen, jag har inga hormonella bekymmer som det är idag. För att inte tala om det klimakterieliknande tillstånd som jag SÅ ser fram emot att hamna i... Men förhoppningsvis kommer det något gott ur allt detta. :-)

Var på första besöket inför IVF idag och det blev långa protokollet för oss, pga min endometrios. Han (japp, en manlig gynekolog här också) såg lite fundersam ut först när han klämde både på in-och utsida och sa att han inte kunde se eller känna något som tydde på endometrios. Men cystan var såklart kvar, 37 mm mätte han den till. I övrigt var där 5 äggblåsor på respektive äggstock.

Teoretiskt sett så hade jag kunnat börja behandlingen i denna cykeln, eftersom jag är på dag 6 och behandlingen ska påbörjas dag 19, men då hamnar förmodligen äggplocket mitt i semestern så det funkar inte. Däremot kan jag förmodligen börja efter nästa mens, vilket innebär att jag kommer hålla på med behandling och UL under min egen semester och äggplock i så fall i augusti. Det är lite upp till oss att bestämma och lite upp till labbet. Labbet kan bara hantera ett visst antal äggplock per vecka, så det kan hända att man blir ombedd att vänta en cykel till.

Det är lite läskigt att tänka på att "stänga ner" sin egen kropp för att starta upp med hormonsprutor sen. Tänk om det blir nåt knas sen, jag har inga hormonella bekymmer som det är idag. För att inte tala om det klimakterieliknande tillstånd som jag SÅ ser fram emot att hamna i... Men förhoppningsvis kommer det något gott ur allt detta. :-)

Skönt att besöket gick bra! Vad sa de om din sambos medicin? Håller helt med om att det är lite läskigt med alla hormoner, men försöker tänka att det är många innan mig som gått igenom det här. Nu har jag bara sprutat två dagar men känner än så länge ingenting, men det kommer kanske? Iofs ska korta protokollet vara ”snällare” än det långa.

Skönt att besöket gick bra! Vad sa de om din sambos medicin? Håller helt med om att det är lite läskigt med alla hormoner, men försöker tänka att det är många innan mig som gått igenom det här. Nu har jag bara sprutat två dagar men känner än så länge ingenting, men det kommer kanske? Iofs ska korta protokollet vara ”snällare” än det långa.
Jag brukar känna efter typ tre fyra dagar. Men då brukar jag ha väldigt många blåsor också.

De sa inget speciellt om sambons medicin, hans simmare är i toppform. Han fick sin dos i måndags så det känns som en bra marginal tills att det väl blir dags att lämna spermier.

Jag tycker det känns lite läskigt just med nedregleringen, att man proppar i sig något som stoppar kroppens naturliga funktioner för att sen starta upp igen. Lite som att starta om en dator, man vet aldrig vad som är kvar när datorn väl surrar igång igen. :p

Man kan undra lite vad de gör med all den information de faktiskt kräver att man ska lämna innan man får börja en behandling. När vi skickade in egenremissen så svarade vi på en massa frågor om våra yrken, hur många graviditeter vi varit upphov till, vilka mediciner vi tar osv. Sen när vi fick kallelsen till detta besöket så blev vi ombedda att fylla i en hälsodeklaration, vilket innebar exakt samma frågor. Och sen ställer läkaren exakt samma frågor en gång till när vi väl är där. :banghead:

De sa inget speciellt om sambons medicin, hans simmare är i toppform. Han fick sin dos i måndags så det känns som en bra marginal tills att det väl blir dags att lämna spermier.

Jag tycker det känns lite läskigt just med nedregleringen, att man proppar i sig något som stoppar kroppens naturliga funktioner för att sen starta upp igen. Lite som att starta om en dator, man vet aldrig vad som är kvar när datorn väl surrar igång igen. :p

Man kan undra lite vad de gör med all den information de faktiskt kräver att man ska lämna innan man får börja en behandling. När vi skickade in egenremissen så svarade vi på en massa frågor om våra yrken, hur många graviditeter vi varit upphov till, vilka mediciner vi tar osv. Sen när vi fick kallelsen till detta besöket så blev vi ombedda att fylla i en hälsodeklaration, vilket innebar exakt samma frågor. Och sen ställer läkaren exakt samma frågor en gång till när vi väl är där. :banghead:

Håller med dej helt om alla formulär som ska fyllas i. För vår del gjorde vi utredningen privat så där finns inget samlat i landstingets journalsystem och då kan jag acceptera att vi får fylla i nytt, men sköterskan sa också att vi måste ta om många prover var 6 månad. Man bara; nej, jag har inte hiv denna månad heller... en tidskrävande cirkus är vad det är.

Man behöver inte känna så mycket alls av vare sig hormonspök eller äggblåsor :)

Jag har ju gjort både långt och kort och kände ingen större skillnad. Men det är ju högst individuellt.

Jag var orolig innan för hur jag skulle må men det gick bra. Två dagar med migrän blev det värsta, när jag tog gonal-f.

Ibland blir det inte som man tänkt sig och första försök blir nu i juni, 2 månader senare än jag planerat.
Donator är vald, efter mycket funderingar. Det är inte lätt att välja bland hundratals profiler som i slutändan inte säger så mycket om donatorn i fråga. Så, nu är jag nervös.

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Hedblomster - ÄL 30/5, BIM 14/6. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Skuggviol - ÄL ca 7/6, BIM ca 21/6. Andra försöket, inga barn sedan tidigare.
-Ingela_S - ÄL ca 6/6, BIM ca 20/6. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
-Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
KarinStarfighter, Påbörjar IVF korta protokollet troligen 28/5.
- Klura- ÄL ca 12/6, BIM ca 26/6. Tredje försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.

Skönt att höra från nån som varit med om långt protokoll, även om det är individuellt hur man reagerar.
Jag gick igenom det långa protokollet förra året (också endometrios, visade sig i samband med fertilitetsutredningen). För mig var det jobbigaste att det tog så lång tid, jag fick dessutom extra långt protokoll med 5-6 veckors nedreglering. Vallningarna kunde vara lite jobbiga, men annars tyckte jag att hormonpåverkan var fullt hanterbar. Inte så illa som jag föreställt mig.

Jag gick igenom det långa protokollet förra året (också endometrios, visade sig i samband med fertilitetsutredningen). För mig var det jobbigaste att det tog så lång tid, jag fick dessutom extra långt protokoll med 5-6 veckors nedreglering. Vallningarna kunde vara lite jobbiga, men annars tyckte jag att hormonpåverkan var fullt hanterbar. Inte så illa som jag föreställt mig.

Tack för din input, känns bra att veta att man inte är ensam om detta (även om det känns så ibland). Jag har aldrig stoppat i mig några andra hormoner av något slag, förutom ett akut-p-piller en gång, så jag har ingen aning om hur min kropp kommer reagera. Vi får väl se helt enkelt.

Får man fråga hur det gick för dig..? Min endometrios upptäcktes också nu vid fertilitetsutredningen.

Tack för din input, känns bra att veta att man inte är ensam om detta (även om det känns så ibland). Jag har aldrig stoppat i mig några andra hormoner av något slag, förutom ett akut-p-piller en gång, så jag har ingen aning om hur min kropp kommer reagera. Vi får väl se helt enkelt.

Får man fråga hur det gick för dig..? Min endometrios upptäcktes också nu vid fertilitetsutredningen.
Ja man känner sig lätt väldigt ensam. Men vi har i alla fall märkt att när vi pratat med andra om det så är det vanligare än man tror. Det är mycket som sker under ytan hos folk. Alla orkar/vill inte vara så öppna. Men jag tror det skulle underlätta om fler orkade prata om det.

Vi har haft tur :) Första insättningen tog sig inte men den andra gjorde det. Fryst blastocyst i naturlig cykel. Så i februari föddes vårt lilla mirakel. Jag hoppas att du och alla andra i tråden också får era små mirakel snart :heart

Ja man känner sig lätt väldigt ensam. Men vi har i alla fall märkt att när vi pratat med andra om det så är det vanligare än man tror. Det är mycket som sker under ytan hos folk. Alla orkar/vill inte vara så öppna. Men jag tror det skulle underlätta om fler orkade prata om det.

Vi har haft tur :) Första insättningen tog sig inte men den andra gjorde det. Fryst blastocyst i naturlig cykel. Så i februari föddes vårt lilla mirakel. Jag hoppas att du och alla andra i tråden också får era små mirakel snart :heart

Vad roligt, grattis! :)

Jag har en hel hög med graviditetsstickor som har bäst före-datum nästa år. Tror det var 13 st. Har 3 ägglossningsstickor också (ev fler, jag ska kolla). Nån som vill ha dessa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 048
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar