En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har lämnat in våra prover till rmc Malmö nu och fått bekräftat att de mottagit proven. Vi står nu i kö och blir kallade när det är vår tur på listan.
Någon som varit där? Hur lång kötid hade ni?
Vet att det kan skilja sig, men vi är nyfikna och har inte möjlighet att ringa och fråga dem förrän om en tio dagar...

Vi har varit där. Tog 2,5 månad efter vi lämnat alla prover till vi fick tid för ett första besök. Vi fick gå till en privat klinik som rmc samarbetar med, landstinget hinner inte med allt själv. Har gjort fyra besök och lämnat blodprov och gjort VUL under olika dagar i cykeln och fått en remiss tillbaka till rmc för IVF. Så nu väntar vi på att höra något från rmc, tänkte ringa dit och kolla läget snart, jag vet inte alls hur lång väntetid de har för IVF.

Brukar du ha ÄL? Konstaterat med test osv?

Jag har verkligen haft all anledning att tro att allt fungerat som det ska, klockren cykel, alla symptom på ÄL, stegring på test osv. Men nu har det visat sig att äggen inte släppt som de ska.
Vill man utreda för PCOS kan man ju göra det ganska enkelt har jag förstått det som. Visar det sig sen att man har det behöver man inte försöka det där året (nu vet ju inte jag hur länge ni försökt?) utan kan börja behandla relativt omgående istället. (Beroende på hur vårdköerna ser ut i ens område gissar jag)

Redan diagnostiserad med PCOS och får nån ÄL ibland men sääällan

Har varit på skidsemester och mensen kom som förväntat första semesterdagen. Har inte hört nåt om remissen till IVF, tänkte ge dem nån vecka till innan jag ringer och jagar dem. Uppdaterar listan så länge:

- Ingela_S - ÄL ca 21/3, BIM ca 4/4. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Zvinto - ÄL ca 1/4, BIM runt 16/4. Försökt sen jan -17, andra barnet
- KarinStarfighter, Äl ca 17 mars. BIM ca 31 mars. 14e försöket. Inga barn.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar,men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17
-Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- underensten- Försökt sen Oktober. MF 1/2. Inga barn.
- Ackio - Borde ha äl runt 25 feb OM den sköter sig
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöket inleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.

- Ingela_S - ÄL ca 21/3, BIM ca 4/4. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar,men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöket inleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.

Ah, jag tänkte att jag skulle gå längre tillbaka i tråden och kolla, men jag kom mig aldrig för :o

Ingen fara, vi har försökt få en till i snart 10 år. Missfall 2010, sen utomkveds 2012.
Sen dess inte lyckats hitta en ÄL och vi får inte hjälp då vi har barn sen tidigare och inte prio.

Ingen fara, vi har försökt få en till i snart 10 år. Missfall 2010, sen utomkveds 2012.
Sen dess inte lyckats hitta en ÄL och vi får inte hjälp då vi har barn sen tidigare och inte prio.

Men så trist, ni kan inte få hjälp privat heller? Låter ju jättedumt att ni inte kan få hjälp om ni försökt så länge, det är väl många som vill skaffa ett syskon även om de har svårt att få barn? :confused:

Ingela_S - ÄL ca 21/3, BIM ca 4/4. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Nejlica, första barnet

Plockade bort mej från listan, Sammy och Filippa ska förhoppningsvis om allt går som det ska få syskon i oktober:love::heart (ni som känner privat får vara tysta då vi inte gått ut med det riktigt än)

Men så trist, ni kan inte få hjälp privat heller? Låter ju jättedumt att ni inte kan få hjälp om ni försökt så länge, det är väl många som vill skaffa ett syskon även om de har svårt att få barn? :confused:
Privat går nog men det är inte billigt. Tyvärr kan man bara få via landstinget om man uppfyller deras krav. Ett krav är icke gemensamma barn.

Privat går nog men det är inte billigt. Tyvärr kan man bara få via landstinget om man uppfyller deras krav. Ett krav är icke gemensamma barn.

Gäller det bara IVF eller all typ av behandling? Behandling för att få igång ÄL osv, kan man inte få det heller? :crazy:

Ser att jag ramlat ur listan men orkar inte fixa det nu. Fått mens idag tror jag. Tog alvedon mot mensvärk och satte i skydd men har inte faktiskt sett blodet så kan förneka det lite till, haha...

Tyvärr inte råd med att gå privat :(

- Hedblomster - ÄL 2/4, BIM 17/4. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- Nejlica, första barnet

Men att du saknar äl borde gå att få konstaterat genom Gyn och därifrån få medicin för att få igång ägglossningen.

Fick provera, hände inget. Mer än så gör det inte då jag inte är prio
Går det att söka sig till en mindre privat gynekologmottagning?

Vi hade problem att få till tvåan (ettan också för den delen) och sökte till en liten privat ensampraktiserande gynekolog. Han kunde göra de mest grundläggande undersökningarna, skriva ut mediciner, genomföra insemination, kontrollera spermiekvalitet osv. Det han inte gjorde var hela protokollet med ivf. Besöken kostade vanlig patientavgift. Medicin får man betala.

Jag ser att du inte bor i Stockholm med det borde gå att googla i på gynekolog i ditt län :)

Mvh Miks

Vi har varit där. Tog 2,5 månad efter vi lämnat alla prover till vi fick tid för ett första besök. Vi fick gå till en privat klinik som rmc samarbetar med, landstinget hinner inte med allt själv. Har gjort fyra besök och lämnat blodprov och gjort VUL under olika dagar i cykeln och fått en remiss tillbaka till rmc för IVF. Så nu väntar vi på att höra något från rmc, tänkte ringa dit och kolla läget snart, jag vet inte alls hur lång väntetid de har för IVF.

Tack för ditt svar!
Då borde vi kanske kunna få en tid innan sommaren för ett första samtal kring provsvaren.

Får jag fråga vad det är ni har gjort på de här fyra besöken och vad för blodprov de tagit?
Är det något annat än det man lämnar in med "provtagnings-kitet" man får hemskickat remiss på?
Jag väntar nu på tid för VUL på kvinnokliniken i Lund efter en cysta som sprack för en månad sen. Med tanke på mannens historik med ofrivillig barnlöshet i ett tidigare äktenskap tyckte de att det var klokt att vi sökte hjälp.
Funderar på att vända oss privat för att få tolkat hans tidigare prov o jämföra med dem han lämnat nu. Samtidigt kanske onödigt att jämföra med något som är nio år gammalt...

Håller tummarna för att ni får en tid snabbt! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 071
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar