En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingela_S - ÄL ca 21/3, BIM ca 4/4. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Zvinto - ÄL ca 1/4, BIM runt 16/4. Försökt sen jan -17, andra barnet
- KarinStarfighter, Äl ca 17 mars. BIM ca 31 mars. 14e försöket. Inga barn.
-Latsigini - MF 11/1 så har ej koll på ÄL ännu. Inga barn sedan tidigare
- tussilagon- ÄL CA 15/2, första BIM blir i april...
- Nejlica, första barnet
- underensten- Försökt sen Oktober. MF 1/2. Inga barn.
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti -17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöket inleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.

Plockade bort mej från listan, Sammy och Filippa ska förhoppningsvis om allt går som det ska få syskon i oktober:love::heart (ni som känner privat får vara tysta då vi inte gått ut med det riktigt än)
Stort grattis!!!

Fick provera, hände inget. Mer än så gör det inte då jag inte är prio
Provera är ett första steg. Finns mer mediciner som är ”enkla” och som gyn borde kunna skriva ut. Om du inte har något hormonellt p-piller som förhindrar ägglossning så borde du få hjälp att få igång den då det finns en ökad cancerrisk om man aldrig har mens pga PCOS.

Det här kan vara väldigt känsligt men jag menar absolut inget illa med detta. Har för mig att du skrev i en annan tråd att du var överviktig? Även om det är väldigt svårt så kan en så pass liten viktnedgång som på 5kg göra att kroppen kommer igång. PCOS brukar betyda att det kan vara riktigt segt att tappa kilo (ännu segare än vanligt) men det kan ge bättre resultat än mediciner.

Provera är ett första steg. Finns mer mediciner som är ”enkla” och som gyn borde kunna skriva ut. Om du inte har något hormonellt p-piller som förhindrar ägglossning så borde du få hjälp att få igång den då det finns en ökad cancerrisk om man aldrig har mens pga PCOS.

Det här kan vara väldigt känsligt men jag menar absolut inget illa med detta. Har för mig att du skrev i en annan tråd att du var överviktig? Även om det är väldigt svårt så kan en så pass liten viktnedgång som på 5kg göra att kroppen kommer igång. PCOS brukar betyda att det kan vara riktigt segt att tappa kilo (ännu segare än vanligt) men det kan ge bättre resultat än mediciner.

Jag är överviktig som fan och händer inte mycket pga min PCOS. Får ingen hjälp på nån sida så slåss själv och sliter på :)

Tack för ditt svar!
Då borde vi kanske kunna få en tid innan sommaren för ett första samtal kring provsvaren.

Får jag fråga vad det är ni har gjort på de här fyra besöken och vad för blodprov de tagit?
Är det något annat än det man lämnar in med "provtagnings-kitet" man får hemskickat remiss på?
Jag väntar nu på tid för VUL på kvinnokliniken i Lund efter en cysta som sprack för en månad sen. Med tanke på mannens historik med ofrivillig barnlöshet i ett tidigare äktenskap tyckte de att det var klokt att vi sökte hjälp.
Funderar på att vända oss privat för att få tolkat hans tidigare prov o jämföra med dem han lämnat nu. Samtidigt kanske onödigt att jämföra med något som är nio år gammalt...

Håller tummarna för att ni får en tid snabbt! :)

På första besöket lämnade både jag och mannen blodprov för att kolla så vi inte hade nåt virus som störde. Sen fick jag lämna ett blodprov före och ett efter ägglossning för att kolla hormonnivåerna. Fjärde besöket var bara en summering av alla provresultat och ett besked att remiss skickas för IVF. Vi var där på fyra besök, men om man tajmat in det första med rätt cykeldag så kanske det hade räckt med tre. Vid andra besöket (före ÄL) så spolades äggledarna. Vid övriga besök gjordes ett vanligt VUL för att kolla mina cystor (den ena försvann med ÄL).

Min sambos prover var helt perfekta, medan jag har dålig äggreserv, endometrios och även åldern emot mig. Men vi får se hur det går.

Hoppas ni får en tid snart. Jag tyckte det funkade bra på den privata kliniken.

• Gilla
Reactions: kmt
Sitter hos gyn och väntar, återbesök efter MA. Jag tycker att jag hade ägglossningssymtom i helgen, blir spännande att se vad hon säger. Känner mig fortsatt gråtmild och ledsen på något vis, samtidigt som jag tycker att jag "gått vidare" och mår bättre. En kollega berättade idag att hon är gravid i vecka 12, dvs precis som jag skulle ha varit. Blev uppriktigt glad för hennes skull men fy vad det svider nu när jag sitter här...

Grattis @Lazy Lady !

Var på första besöket i utredningen, som blir det sista besöket. När jag väl kom dit så fick jag veta att jag egentligen inte ens skulle fått tid där, då det är kvinnokliniken som har hand om det. Borde de inte insett det när de kollade igenom hälsodeklarationen vi dessutom fick fylla i i höstas? Jag talade om att när jag ringde i höstas var jag noga med att tala om att vi försökte få till syskon och att problemet var att det inte ville stanna, samt att jag var osäker på om det var dem jag skulle kontakta eller annan klinik/avdelning.

I vilket fall som helst så kollade läkaren med VUL på livmoder och äggstockar - allt såg ok ut. Fick lämna blodprov och ett skulle dessutom skickas iväg för kromosomanalys (min man lämnar sen). Kände mig inte alls väl bemött utav läkaren och alla plumpa saker denne sa. Bland annat att det tydligen är fullt normalt med en massa kemiska graviditeter och att jag nästa gång inte ska ringa bara för att det är positivt så kort tid. Om proverna inte visar något fick vi fortsätta helt själva, "ni är ju unga och har tid, någon gång blir det ju en graviditet".

Även om det blir dyrare kommer jag nog ta kontakt med privat klinik sen när alla provsvaren kommit.

Avklarat besök hos världens gulligaste gynekolog, som är så noggrann och omtänksam så att obalanserade jag blir alldeles rörd. Är glad att ha tillgång till en riktigt bra privatklinik, där de verkligen bryr sig.

VUL idag visade iaf "någonting" i livmodern. Antingen rester från MA't eller, mer troligt lät det som, myom eller polyp. Det senare alternativet skulle kunna förklara både missfallet och mitt konstiga blödningsmönster det senaste året. Hon såg även att ägglossning är väldigt nära förestående. Så jag fick en ny tid om 3 veckor, vilket borde vara precis efter mens då hon ska undersöka livmodern nogrannare. Om jag hinner bli gravid ska den tiden skjutas upp till ett ultraljud i tidig graviditet, men det vågar jag inte ens hoppas på.

Är glad att ha denna tråden som ventil, det finns alltid någon annan som har varit med om detsamma som en själv :heart

9 mars skrevs vår remiss för ivf. Sambon ringde till Linköping där vi ska göra våra försök och där sa de att vi blir kallade för ett första besök inom 8 veckor, dvs senast i början av maj. Faktiskt snabbare än jag vågat hoppas på

Å, vilket skönt besked. Vår remiss skrevs den 6 mars, men jag har inte vågat ringa och höra hur lång väntetid de har....

Var på första besöket i utredningen, som blir det sista besöket. När jag väl kom dit så fick jag veta att jag egentligen inte ens skulle fått tid där, då det är kvinnokliniken som har hand om det.

Men vilka stolpskott..! Har de bokat in en tid med en vårdsökande så kan de ju inte tala om för den vårdsökande när hen väl är där, att hen inte borde varit där. Det får de ju se till att styra upp när tiden bokas. Låter inte alls som något trevligt bemötande, jag hoppas ni får bättre hjälp privat.

Grattis @Lazy Lady !

Var på första besöket i utredningen, som blir det sista besöket. När jag väl kom dit så fick jag veta att jag egentligen inte ens skulle fått tid där, då det är kvinnokliniken som har hand om det. Borde de inte insett det när de kollade igenom hälsodeklarationen vi dessutom fick fylla i i höstas? Jag talade om att när jag ringde i höstas var jag noga med att tala om att vi försökte få till syskon och att problemet var att det inte ville stanna, samt att jag var osäker på om det var dem jag skulle kontakta eller annan klinik/avdelning.

I vilket fall som helst så kollade läkaren med VUL på livmoder och äggstockar - allt såg ok ut. Fick lämna blodprov och ett skulle dessutom skickas iväg för kromosomanalys (min man lämnar sen). Kände mig inte alls väl bemött utav läkaren och alla plumpa saker denne sa. Bland annat att det tydligen är fullt normalt med en massa kemiska graviditeter och att jag nästa gång inte ska ringa bara för att det är positivt så kort tid. Om proverna inte visar något fick vi fortsätta helt själva, "ni är ju unga och har tid, någon gång blir det ju en graviditet".

Även om det blir dyrare kommer jag nog ta kontakt med privat klinik sen när alla provsvaren kommit.

Så himla tråkigt att läsa!
Vi bytte till Falun just för det tråkiga bemötandet! De var värt varenda krona!

Även om det är väldigt svårt så kan en så pass liten viktnedgång som på 5kg göra att kroppen kommer igång. PCOS brukar betyda att det kan vara riktigt segt att tappa kilo (ännu segare än vanligt) men det kan ge bättre resultat än mediciner.
Exakt den inställningen och planen fick jag igår av gyn, när jag var där för att få hjälp med min PCOS. Jag är, för tillfället, inte ute efter att bli gravid, men det var inget hinder för mig att få hjälp. Det var solklart för gyn att jag skulle få stöttning och undersökningar ändå.
Hade jag vägt mindre och varit ute efter att få till barn nr 2 hade jag fått även den hjälpen. Nu ligger dock fokus på att gå ner 5% (5-6 kg) och se om kroppen kickar igång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 064
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits