En tråd för oss som väntar föl 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mitrolle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 636
  • Visningar Visningar 201 240
Sv: En tråd för oss som väntar föl 2008

Vad härligt att läsa om alla planer! :bump: Sorbisen, vad har du läst om att ta första fölet på ett sto som blivit lite äldre? Mitt sto är 15 och har aldrig haft föl innan. E lite orolig att det ska bli problem...

Mitt sto fick sitt första föl förra året, 16 år gammal. Hon tog sig på första brunsten och hade en okomplicerad dräktighet och fölning.
I år är hon omseminerad och tog sig även i år, 17 år gammal, på första brunsten och var fortfarande dräktig på dygn 28:)

Låt en veterinär kolla ditt sto för att bedöma om hon är i kondition för betäckning!

Blev fel...

Nu är det bara ons och tor kvar sen jag vet jag om min 16åring är dräktig på första försöket :eek:

Jag håller tummarna för att ditt sto är lika duktigt som mitt!;)

Mitt sto (15 år), blev dräktig på första, tyvärr med tvillingar som fick tas bort. Hämtade hem henne igår, nyseminerad och ska kollas på dyng 14 denna gång. Hon hade släppt 2 ägg igen :(, men de har bara seminerat på det första, det andra släppte hon 3 dagar efter. Hoppas att ett tar sig nu! Och bara ett av dem...

Jag väntar 2 föl nästa år, ett oldenburger sto från tyskland som jag fick hem förra tisdagen, är seminerad med Mighty Magic (Kempke Hof i Tyskland) Hon kollades på 30d innan hemkomsten, så jag hoppas att hon behåller det! Hon är e. Grannus ue. Carprilli. Hon har även ett kanon stoföl vid sidan e. Carinjo.

Sto 2 är ett låne sto som har 6 generationer ELIT på mödrenet i rakt led, hon är e. Solid 686 ue.Cavalotti. Hon blev konstaterad på 20d igår med Camaro M!
Jag hoppas att båda damerna behåller sina föl, de blir värda sin vikt i guld...!!

Jag är inte ett dugg orolig för att betäcka min pärla vid hennes ålder, hade jag varit det skulle jag aldrig valt att lägga på henne. Jag försöker se det positivt att hon är en lugn gammal dam som säkert tar hand om sin bebbe på bästa sätt utan att flippa ur och bli lite halvhysterisk som många ungmärrar.

Det har ju hänt en del på hingstfronten vad gäller Impuls. Jag var en av dom som ganska tidigt fick veta att det var något kuckens med hans sperma, tyvärr var min nyseminerad när detta uppdagades så jag missade en brunst till på det sättet, hon dräktighetsundersöks imorgon men hoppet är ju minimalt. Det är fyra ston som blivit dräktiga men alla fyra resorberade. Jag har nu valt ny hingst, tog Hermes eftersom min älskling står på den stationen där hingstarna bor. Han är ju liten men det får gå ändå. Så nu celu kanske vi får små syskon i alla fall, synd att inte mitrolle hängde på så vi kunde få en Hermes-trio av våran Impuls-trio:banana:
Hoppas att allt går bra nu för oss som blivit lite försenade så de blir dräktiga på första försöket med sina nya kavaljerer.

Fast jag tycker jag borde fått veta att det var problem redan när vi beställde för andra försöket. Nu har jag ju sumpat 2 brunster och om hon nu är tom, vilket jag tror, får vi ju betäcka nu och får ett juniföl nästa år. Jag som har andra stoet dräktigt sen länge och ska ha i mars nästa år. Känns ju jättekul att ha två föl med 3 månaders mellanrum när det inte hade behövts! :(

Givetvis förstår jag hur du känner...men samtidigt vet jag att du inser att man måste vara på den säkra sidan innan man går ut med sådant...jag tycker fortfarnade att de skött detta mkt snabbt och snyggt, gentemot vissa andra förr om åren:crazy:

Jag har också bara gott att säga om stationen. Jag som har mitt sto där får alla kostnader betalda vad gäller uppstallning och andra avgifter och det tycker jag är MYCKET snyggt gjort. Den stationen åker jag till nästa gång också även fast jag bor 10 mil norr om Stockholm.
HURRA för bra hingsthållare:banana::banana:

Då får vi hoppas att det tar sig direkt nu! :banana: Har du också "beställt" ett sto? ;)
Ska kolla min tant om en vecka, det var risk för tvilling :devil: så de ville kolla lite tidigare än 16 dagar. sen är det snart semester och sånt där annat världsligt som pockar på uppmärksamheten... snälla var dräktig!!!!!!!!!! :bow:

Mitrolle: förstår din tanke och känsla men som sagt, om det inte varit nåt tok så hade ju snacket varit igång.... mer än vad det redan var... Det är väl först nu som mitt byte har sjunkit in, 2 veckor efteråt....besvikelsen var stor!:cry: det är svårt att se det goda med det hela men det kanske finns nån mening med det och vi får hoppas att vi får fler chanser med kavaljeren!

Vi var och kollade vårt sto på 46 dygn idag och hon är fotfarande dräktig med Stokdals Livanos. :bow:

Ska in på onsdag och kolla andra stoet på 45 dagar och det tredje på onsdag nästa vecka också 45 dygn.. *håller tummarna*

Väntar på fölning här också, vårt Ramiro sto börjar flla på bra så nu håller vi ett extra öga på henne.. men det är inte beräknat förens till 7/7 och hon brukar gå över.. så vi får se =)
Kul för dig. håll tummarna fär mig!!!

Mitt sto var dräktigt :bump::bump::bump: och runt dygn 23. Nu är det bara att hoppas att hon är fortsatt dräktig. :)

Så kastar även jag mig in i tråden,nu när jag tror att jag har koll på vem eller vad som betäcks med vem :o
16åriga maiden stoet är idag betäckt med Perlino E

7årige hannoveranerstoet är drygt 60 dygn dräktig med Kascmir (tysk pintotrak)

6åriga tyska stoet betäcks med Le Primeur,står på station i tyskland nu.
och den nyinköpta lilla systern till 16 åringen (hon är "bara " 15år) betäcks med His Highness sonen Hoftanz:love:

sen får vet.avgöra om jag kan betäcka även 9åringen efter årets nytillkommna skador som hon fick vid fölningen,och då har hingstfantasierna tagit slut så det blir Hoftanz där ochså

Ja absolut.

I morgon får jag veta hur det ser ut. Då ska hon ultraljudas och kollas.

Är hon tom blir det Nobel.

Ja celu, sto är ju alltid förstahandsvalet i mina ögon men just nu känns det som att det får bli vad som helst bara hon blir dräktig :eek:, det där får jag väl ta tillbaka för nu tittar det väl ut en kalkon eller nå´t

:angel:Jag håller givetvis fortfarande tummarna för att ngn liten envis rackare lyckats befrukta ägget i just ditt sto - den obotliga optimisten har talat igen:angel: - annars tycker jag att Nobel är ett bra "back up" val...

Stoet med tvillingar har nu fått ett foster klämt och det andra är kvar och såg fint ut!

xx-sto betäckt med Alligator Fontaine :)

mitt sto vill inte alls som jag...igår blev hon inseminerad igen och ska kollas imorgon om hon släppt ägget..tyvärr så har dem inte fått bukt på hennes infektion i livmodern..så hon får rätt starka preparat i blodet..det måste ju minska chanserna dramatiskt!!suck...

Jag har vait iväg och kollat mitt sto på 45 dygn idag och allt ser ännu fint ut! Ett Cortez - Amiral sto som är seminerad med Camaro M. Hoppas nu bara att allt fortlöper som det ska, kommer troligtvis kolla henne igen på 90 dygn.

Jag seminerade mitt (Fullblod e. Baffin- Tammerfors) sto med Nobel den 2 maj. Hon är fortfarande dräktig. Tog sig 28 dygn efter fölningen och på en seminering. Min station berömde hans sperma som var väldigt bra när den kom hit (rest skåne- gotland). Hon har ett sto född 2001 efter honom som var väldigt fin som 1-åring.

Andra stoet (Silvano-Trofé-Jazz-Urbino) som jag ridit in under våren och som ägs av min kompis är dräktig med Tsarevitj. Hon kollades på 18 dygn och var tillbaka idag på 27 dygn eftersom de misstänkte tvillingar, ETT litet hjärta slog :love:
Två föl här hemma nästa vår om allt går väl!

Efter hovslagaren varit här idag o jag släpt ut i hagen gick hon först o kissa på ett ställe. Såg ut som hon kissa på riktigt. Men sedan gick hon till ett annat ställe och kissa där med. Det såg med ut som om hon kissa...... Men de e väl inte normalt att dom gör så? Hon brunstar säkert......*suck o stön*

Liknande trådar

Avel Jag har kikat runt lite på hingstar för lite framtida intresse, har ju en 3-åring som kommer betäckas om ett - ett par år, och har...
2
Svar
20
· Visningar
2 411
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka