EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en dressyrsadel hemma som jag inte kan bestämma mig om jag skall köpa eller inte. Gaah! Equiline Elite som jag inte vet om jag gillar eller inte. Ligger förvånansvärt bra på hästen och hästen känns nöjd även om jag kanske tycker kanalen är på gränsen till för smal och att den lättar nååågot nåågot bak. Hästen är ju annars kinkig och brukar visa missnöje om sådant finns men ändå. Jag får lite känslan av att sitta uppepå hästen, vilket jag inte gillar. Beslutsångest deluxe! Frågan är om jag kan hitta något som ligger bättre i en rimlig prisklass eller om man skall tuta och köra, han har ju varit lite knepig att hitta sadel till!

Om du absolut måste ha en sadel nu, så skulle jag köpa, men samtidigt leta vidare. Avskyr att sitta ovanpå hästen, så jag skulle inte nöja mig förrän vi bägge trivdes.

Om du absolut måste ha en sadel nu, så skulle jag köpa, men samtidigt leta vidare. Avskyr att sitta ovanpå hästen, så jag skulle inte nöja mig förrän vi bägge trivdes.

Klart jag vill ha en dressyrsadel, helst nu, eftersom jag är fasligt dålig på att trimma ordentlig dressyr i en hoppsadel men det är ju samtidigt inte kris och panik! Om det tar en månad till så kan jag ju leva med det, har ingen dressyrtävling inplanerad mer än en P&R i slutet på maj men den kan jag ju skumpa runt i hoppsadeln på om det skulle vara så. Hmm, som sagt känns inte riktigt rätt men samtidigt inte helt fel. Är egentligen sugen på att hitta en Prestige Venus D men ingen verkar ha en i rätt storlek och vill helst inte köpa ny, annars sugen på att prova en Amerigo som jag vet att jag älskar och bara hoppas att den ligger bra på hästen :D

Körde hästen till ridhuset i söndags, och där råkar det ju va en bank :p som vi skutta på den låga delen och råka ju hitta hela 3st torrgravar. Så bestämde att ta oss över den lilla och hästen gjorde de på tredje försöket :cool: jag som trodde han aldrig skulle våga de. Så det kanske kan bli fälttävlanshäst av han ändå :D

Nu fick jag även med @Buck med på en liten galopprunda och lite nedgrävde terränghinder :D
Finfin ponny häst ^_^ har nog inte ridit så fort eller ens galopperat så länge på flera år :rofl:. Var bara att stå och hänga på :p.
Kan säga att det var svårare att trava än att hoppa :rofl: små ponny steg och inen balans på ryttaren :angel:. Skyller på att hästen är hälften så bred som min och jag inte ridit på snart två månader :D

Och jag har konstaterat att om min häst inte lyckas kränga av sig en sko i boxen (vilket han inte gjort ÄNNU... :cautious:) eller i släpet i morgon bitti (har han heller inte testat, ÄNNU) så kommer vi äntligen i väg till @Wilisias chef så hon kan rida honom :bump: senast var i somras...

Så jäkla nyfiken hur han är i ridningen nu o hurvida han känns fräsch eller inte.

Och jag har konstaterat att om min häst inte lyckas kränga av sig en sko i boxen (vilket han inte gjort ÄNNU... :cautious:) eller i släpet i morgon bitti (har han heller inte testat, ÄNNU) så kommer vi äntligen i väg till @Wilisias chef så hon kan rida honom :bump: senast var i somras...

Så jäkla nyfiken hur han är i ridningen nu o hurvida han känns fräsch eller inte.
Håller han sig borta från super mjukt underlag på pyttelitet volt så håller han nog ihop knäet som han ska också ;).

Jag vill bara meddela att nu har även jag varit på terrängbana i år. :)
Efter lite inledande tittighet så kom nog Åke ihåg vad vi gjorde förra året så det blir väl Nynäshamn om en vecka.

F ö: BMI 22 - får man rida fälttävlan då @fio ? :angel:

Jag vill bara meddela att nu har även jag varit på terrängbana i år. :)
Efter lite inledande tittighet så kom nog Åke ihåg vad vi gjorde förra året så det blir väl Nynäshamn om en vecka.

F ö: BMI 22 - får man rida fälttävlan då @fio ? :angel:

Ingen aning vad det innebär :confused:

Jag räknar aldrig BMI, är ju så sjukt missvisande!

På mig stämmer det helt ok.

Fast jag menar att en sjukt vältränad individ kan räknas vara överviktig på sitt BMI vilket gör att det är ett helt värdelöst instrument. Samt att jag om jag går ner 15 kg till så räknas jag fortfarande som normalviktig. Ja men tjena... Aldrig att jag kunnat gå ner till 54 och se frisk och normalviktig ut.

Vissa stämmer det såklart för men själva mätmetoden är ju helt värdelös.

BMI upprör mig så in i helvete och jag är helt övertygad om att just BMI metoden bidrar till självsvält och aneroxia. Det upprör mig så mkt att jag tom ska lägga in en bild på mig själv.. för några månader sedan. Jag har gått ner ca 4 kg sen den bilden.. men visst jag är inte jättesmal men jag är ganska vältränad och att jag fortfarande ska räknas som normalviktig om jag från denna bilden går ner 20 kg till det gör mig fan rent av förbannad !! :rage::rage:

13151550_10154148600386797_8272487910903430941_n.jpg

Fast jag menar att en sjukt vältränad individ kan räknas vara överviktig på sitt BMI vilket gör att det är ett helt värdelöst instrument. Samt att jag om jag går ner 15 kg till så räknas jag fortfarande som normalviktig. Ja men tjena... Aldrig att jag kunnat gå ner till 54 och se frisk och normalviktig ut.

Vissa stämmer det såklart för men själva mätmetoden är ju helt värdelös.
Javisst är det så, BMI är inte gjort för att användas på individnivå! På just mig stämmer det däremot rätt väl att jag ligger inom mitten av normalvikt (19-25) och därför använde jag mig av den termen. Om det gör dig klokare så väger jag 68.5 till mina 178 nu och tänker inte gå ner mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter