EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man får lära sig massor av sätt att fästa lasten (surrning, förstängning, låsning, och allt vad det nu är) - men inte det uppenbara "grimskaft och hönät". Se bara vad mycket mer du redan kan än de. :D
Dessutom var det fuskigt lätt att haka på bilskolans "tunga" släp (som jag använde på uppkörningen) på kroken - bara att backa ungefär rätt och sen lyfta släpet dit man ville ha det. Jämfört med att kroka på ett entons släp som står nergrävt i leran...

Man får lära sig massor av sätt att fästa lasten (surrning, förstängning, låsning, och allt vad det nu är) - men inte det uppenbara "grimskaft och hönät". Se bara vad mycket mer du redan kan än de. :D

Det är ju sant! Och förstängning använder man ju också med hjälp av bommarna :D
Så inte hästkraken flyger ut! :angel:
Så det kan man ju :up:

Dessutom var det fuskigt lätt att haka på bilskolans "tunga" släp (som jag använde på uppkörningen) på kroken - bara att backa ungefär rätt och sen lyfta släpet dit man ville ha det. Jämfört med att kroka på ett entons släp som står nergrävt i leran...

Har ju haft ifor williams som inte gick att rubba på så det blir nog inga problem :D
Va alltid tvungen till att backa så kroken kom precis under då släpet nästan alltid stod i liten lutning (åt fel håll) och de vägde dessutom duktigt mycket, inget lätt glasfiber släp de inte ;)

Jag har ju inte tränat/tävlat terräng på länge, det innebär att jag inte har någon vettig hjälm. Men då kommer man ju till det där att man inte vet vad som kommer vara godkänt vid tävling. Så vad skall jag köpa? Finns det något lämpligt att träna och eventuellt göra ett par starter i fram tills man vet hur det kommer bli? Något som inte kostar så mycket. Eller finns det något att satsa på som kommer vara godkänt? Misstänker att man inte kan veta? Känns ju inte lönt att köpa något dyrt som jag inte får använda nästa år. Men min CO känns inte lämplig ur någon synpunkt, sammet och smuts/vatten och brist på glid känns inget vidare även om man bara skall träna!

Jag har ju inte tränat/tävlat terräng på länge, det innebär att jag inte har någon vettig hjälm. Men då kommer man ju till det där att man inte vet vad som kommer vara godkänt vid tävling. Så vad skall jag köpa? Finns det något lämpligt att träna och eventuellt göra ett par starter i fram tills man vet hur det kommer bli? Något som inte kostar så mycket. Eller finns det något att satsa på som kommer vara godkänt? Misstänker att man inte kan veta? Känns ju inte lönt att köpa något dyrt som jag inte får använda nästa år. Men min CO känns inte lämplig ur någon synpunkt, sammet och smuts/vatten och brist på glid känns inget vidare även om man bara skall träna!
De flesta co hjälmar är ju godkända, bara att skaffa en utan sammet :).

Och kommer fortsätta vara det då antar jag? I så fall är det ju bara att köra på det. Skulle ju underlätta enormt!
Ja det är jag ganska säker på. inte helt men ganska ;). Jag kör dock på "olaglig" lättviktshjälm tills regleringen är mer huggen i sten :). Min nuvarande hjälm har tre år till på sig, så sliter ut den helt innan jag skaffar en ny eller får för mig att börja tävla igen.

Jaha, då har jag slängt iväg en spontan anmälan till Mantorps fälttävlan nästa helg. De öppnade ju upp för en extra 90-klass på söndagen, så jag passade på att anmäla. Då kan man tillägga att hästen och jag ej tävlat fälttävlan sedan 2013 (insåg först nu att det var otroligt längesen! :nailbiting:)... 2014 skadade hon sig (fraktur på ett bakknä) så hela det året gick ju bort. Förra sommaren var hon igång fullt till sommaren, men jag valde bort fälttävlan då för jag kände inte att vi var redo efter skadan. En terrängträning hann vi dock med, och det kändes ju bra :)... Men i år har vi inte hunnit med någon terrängträning än, utan bara hopptävlingar och galopp i skogen. Här uppe i "norr" har ju inte alla banorna öppnat än, så det är svårt att få till. Men en 90-klass borde vi väl kunna harva oss runt :angel:? (säg ja!)

Mulet på fm o lite blåsigt. När jag klev ut till bilen kändes det dock varmt i vinden. När jag var framme vid jobbet var det asvarmt o sol. Suck. Skulle tagit av täckena! De hade nog överlevt till 22. Hatar o jobba kväll på vår o höst.

Jaha, då har jag slängt iväg en spontan anmälan till Mantorps fälttävlan nästa helg. De öppnade ju upp för en extra 90-klass på söndagen, så jag passade på att anmäla. Då kan man tillägga att hästen och jag ej tävlat fälttävlan sedan 2013 (insåg först nu att det var otroligt längesen! :nailbiting:)... 2014 skadade hon sig (fraktur på ett bakknä) så hela det året gick ju bort. Förra sommaren var hon igång fullt till sommaren, men jag valde bort fälttävlan då för jag kände inte att vi var redo efter skadan. En terrängträning hann vi dock med, och det kändes ju bra :)... Men i år har vi inte hunnit med någon terrängträning än, utan bara hopptävlingar och galopp i skogen. Här uppe i "norr" har ju inte alla banorna öppnat än, så det är svårt att få till. Men en 90-klass borde vi väl kunna harva oss runt :angel:? (säg ja!)

Ja, alltså jag rider bara en träning på vissa hästar som inte har hoppat terräng innan, bara hoppning. Brukar gå bra :D

Ja, alltså jag rider bara en träning på vissa hästar som inte har hoppat terräng innan, bara hoppning. Brukar gå bra :D
Låter bra :). Min brukar gå bra i terrängen, så det är bara hoppas att typhinder som grav och vatten ska ha börjat bitas under uppehållet :p.

Låter bra :). Min brukar gå bra i terrängen, så det är bara hoppas att typhinder som grav och vatten ska ha börjat bitas under uppehållet :p.
De brukar komma ihåg. Min gick fälttävlan som 4-åring och sen bara hoppning. Började igen förra året när hon var 8, hon kom ihåg allt ;)

Själv strök jag mig från Mantorp då jag inser att jag inte hinner ut på en terrängbana alls innan och Åke var definitivt för grön förra året för att jag ska orka åka 25 mil utan att ha tränat något innan.

Jag rider hoppning istället för den är så jävla fin just nu och kör första 130 i helgen. :)

De brukar komma ihåg. Min gick fälttävlan som 4-åring och sen bara hoppning. Började igen förra året när hon var 8, hon kom ihåg allt ;)
Det var lite den känslan jag hade förra året när hon gick terrängträningen. Hon kopplade direkt vad som var på G och gick som tåget. Dock hoppade jag ingen grav då och det är väl det enda som hon kan tveka på litegrann. Men jag hoppas på att det går av bara farten :).

@LenaH Tråkigt att du strök dig, men jag förstår dig också. Lycka till på hopptävlingen istället! Jag har bara ca 4 mil dit, så man får passa på. :)

Någon som vet vad det är för förbygel Steve Guerdat hade under ghs? Finns även bild med den på i nya ridsport sidan 15.
Ser ut som det sitter en fegisrem på den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
310
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama