EN tråd 3.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
@KSF dom har snö för att dom bor i ödebygden!! Hahaha...

. Min gamle blev så glad att han fick följa med. Han tror nog att han är på värsta tävlingen igen! Han har inte sett så här stor anläggning eller många hästar på fyra år! Han är så sjukt glad och bockar och springer runt, taktar omkring och han tom slet sig ifrån mig hahaha älskade häst!

Åh, när jag såg @Speedway galoppfilm inser jag att jag saknar den här underbara backen ännu mer:
Det går konstant uppför, minns min häst taggade järnet. Hon var dock inte så igång (2 år sedan), så vi galopperade inte hela backen, den fortsätter efter att vi saktade av till trav.
Förresten hur brukar ni kondisträna? Snart försvinner snön här, så tänkte ge mig ut i skogen och träna kondition på både häst och ryttare. :)

Jag konditionstränar med pulsmätare. :) Galopperar tills pulsen nått 200 spm och skrittar tills den är nere på 80 spm innan jag galopperar igen. Vi har ett härligt elljusspår som vi tränar på.

Fast just nu är det mest bara skritt i djupsnö som gäller. :arghh:

Jag konditionstränar med pulsmätare. :) Galopperar tills pulsen nått 200 spm och skrittar tills den är nere på 80 spm innan jag galopperar igen. Vi har ett härligt elljusspår som vi tränar på.

Fast just nu är det mest bara skritt i djupsnö som gäller. :arghh:
Hur funkar det med pulsmätare, hur sitter den kvar när man rider? Är de dyra i inköp? Svårt att sätta dit? Många frågor nu. :p

Det kan ju iof göra sitt det också. Kondis och muskler på samma gång! :up:

Lady_S

Men det är förbaskat långtråkigt... Om det bara varit en väg med snö... :meh:

Jaja, i veckan ska jag försöka hoppa några språng, har medvetet sparat ett hinder i garaget som jag kan sätta upp på min gamlandsväg. :p

Hur funkar det med pulsmätare, hur sitter den kvar när man rider? Är de dyra i inköp? Svårt att sätta dit? Många frågor nu. :p

De är jättelätta att hantera. Du har en elektrodplatta som sitter under sadeln och alltså hålls på plats av den. Sedan en annan elektrodplatta på sadelgjorden, den har ett band man fäster så den sitter fast. Plus en sändare som jag brukar fästa i en ring framtill på sadeln. Samt klockan som jag har på mig med förinställda gränser (så den piper tex vid 200 spm). Kan vara lite knepigt med mammutar som mina fjordingar, men bara hästen blir lite svettig så fungerar den bra.

Kostar typ 1000 kr sist jag kollade. Min är äldre, har bytt batteri i klockan en gång (den håller ca 2 år) men sändarens batteri kan säkert hålla 15 år...

Ett sätt kan vara att klubben köper in och man får hyra, eftersom man sällan använder den varje dag. :) Jag har ju satsat på distansritt innan, då red jag oftare med den.

De är jättelätta att hantera. Du har en elektrodplatta som sitter under sadeln och alltså hålls på plats av den. Sedan en annan elektrodplatta på sadelgjorden, den har ett band man fäster så den sitter fast. Plus en sändare som jag brukar fästa i en ring framtill på sadeln. Samt klockan som jag har på mig med förinställda gränser (så den piper tex vid 200 spm). Kan vara lite knepigt med mammutar som mina fjordingar, men bara hästen blir lite svettig så fungerar den bra.

Kostar typ 1000 kr sist jag kollade. Min är äldre, har bytt batteri i klockan en gång (den håller ca 2 år) men sändarens batteri kan säkert hålla 15 år...

Ett sätt kan vara att klubben köper in och man får hyra, eftersom man sällan använder den varje dag. :) Jag har ju satsat på distansritt innan, då red jag oftare med den.
Mammutar? :rofl: Vilket härligt uttryck. :rofl:
Funderar på att kanske införskaffa en ändå, kan vara bra att ha och skulle jag inte behöva den mer går det säkert att sälja. :)
Låter bättre än t ex intervalltränar mot klockan, typ galopp en minut skritt en halvminut osv eller något.

Mammutar? :rofl: Vilket härligt uttryck. :rofl:
Funderar på att kanske införskaffa en ändå, kan vara bra att ha och skulle jag inte behöva den mer går det säkert att sälja. :)
Låter bättre än t ex intervalltränar mot klockan, typ galopp en minut skritt en halvminut osv eller något.

Ja, de behöver inte vara många sekunder på 200 spm för att få träningseffekt och just flexibla återhämtningspauser är bäst för hästarna. Sedan ser man snabbare träningseffekter, tex när det börjar bli kortare och kortare pauser.

Jag använder den även vid hållbarhetsträning, då är gränsen istället 130 spm (140 spm för vältränad häst) och de får inte gå över det värdet men helst inte så mycket under heller. Utan ett jämnt tempo är det som gäller. Sedan kan det betyda skritt med pauser uppför en brant backe eller trav i 12 km/h på plan mark.

Nu blev jag ridsugen... :angel:

Ja, de behöver inte vara många sekunder på 200 spm för att få träningseffekt och just flexibla återhämtningspauser är bäst för hästarna. Sedan ser man snabbare träningseffekter, tex när det börjar bli kortare och kortare pauser.

Jag använder den även vid hållbarhetsträning, då är gränsen istället 130 spm (140 spm för vältränad häst) och de får inte gå över det värdet men helst inte så mycket under heller. Utan ett jämnt tempo är det som gäller. Sedan kan det betyda skritt med pauser uppför en brant backe eller trav i 12 km/h på plan mark.

Nu blev jag ridsugen... :angel:
Aha, spännande det låter. :up:

Aha, spännande det låter. :up:
Tycker att det låter smidigt men ändå som en hel vetenskap som man måste sätta sig in i :p.

Angående din fråga hur man konditions tränar :), har en typ kvadratisk åker med sida på ca 300m. Så tar en länga skritt, sen trav, sen galopp, sen trav, sen skritt osv tills man är lagom mör i benen ;). Ibland tar jag skritt, kort galopp, snabbt galopp, trav, skritt. Men tycker det är ganska lagom lång sträcka för att hinna hitta tempo och avbryta innan man kör in i stengärdet.
När vi väl har kondition så tar vi ett varv galopp sen en sida trav, och sen eTT varv galopp igen.

Insåg dock att jag inte konditions tränar eller ens ridit där på snart 1,5år... liten motivations dipp och häst som egentligen måste gå ut dagligen för att inte flyga i lyften vart 5e steg..

Tycker att det låter smidigt men ändå som en hel vetenskap som man måste sätta sig in i :p.

Angående din fråga hur man konditions tränar :), har en typ kvadratisk åker med sida på ca 300m. Så tar en länga skritt, sen trav, sen galopp, sen trav, sen skritt osv tills man är lagom mör i benen ;). Ibland tar jag skritt, kort galopp, snabbt galopp, trav, skritt. Men tycker det är ganska lagom lång sträcka för att hinna hitta tempo och avbryta innan man kör in i stengärdet.
När vi väl har kondition så tar vi ett varv galopp sen en sida trav, och sen eTT varv galopp igen.

Insåg dock att jag inte konditions tränar eller ens ridit där på snart 1,5år... liten motivations dipp och häst som egentligen måste gå ut dagligen för att inte flyga i lyften vart 5e steg..
Ah, jo en sån åker är inte fel, vi har en också, men vi får inte rida på den hur som helst. Får endast rida där när det är tjäle/snö/minusgrader på vintern och efter att de tagit alla hö-skörder och det är torrt på åkern.
Vi har dock en grusgrop i närheten, där jag vet att några rider, ska utforska möjligheterna att rida där. Har för mig det finns bra vägar som leder dit. Sen har vi förstås andra vägar i skogen, får undersöka dessa möjligheter och se om de är bra ur konditions synpunkt. :)

@KSF dom har snö för att dom bor i ödebygden!! Hahaha...

Hip hurra för bilvägar och avgaser och 20 min till staden alltså?:bump: Är det så stor skillnad?
/MVH ung och dum stadsbo :confused:(som iofs har bott på landet men stockholms/stadslandet där allt över 45 min från stan är illa och en timme=katastrof)

@RedHyuuga
Köpte nyligen. M400 inkl H7 pulssensor på ngn sportsida (efter pricerunner :D) och så elektroderna för ridning direkt från Polar. 2283 kr totalt. Jmf med samma grejer som ett kitt från Polar för 3149 kr. Hann använda den en gång men är SJUKT nöjd!! Blöter med svamp o funkade fint både vid test o rundan vi red :)

@RedHyuuga
Köpte nyligen. M400 inkl H7 pulssensor på ngn sportsida (efter pricerunner :D) och så elektroderna för ridning direkt från Polar. 2283 kr totalt. Jmf med samma grejer som ett kitt från Polar för 3149 kr. Hann använda den en gång men är SJUKT nöjd!! Blöter med svamp o funkade fint både vid test o rundan vi red :)
Misstänker att det säkert finns en uppsjö av olika pulssensorer där ute. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
496
Senast: Emiro
·
Fritid Jag tänkte har vi en bästa film tråd får vi ha en för bästa tv-serie också. Vilken är den bästa tv-serien du har sett och varför? För...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 761
Senast: cambodia
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Ajda
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
311
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama