En till: vilken ras...?

Skogstrollet

Trådstartare
Moaha...! Såna här trådar är roliga, man vet aldrig vad man får höra. :angel:

Iaf, jag sitter nu och klurar inför framtiden då jag nog väldigt gärna vill ha en hund nr 2. Om 1,5-2 år ungefär (när Billie är färdiguppfostrad och en exemplarisk samhällsmedlem :angel: ).

Vill ha en liten-medelstor hund med sunda kroppsproportioner.

Vill ha en hund som är kvick i reaktionerna och följsam men som INTE är en arbetsnarkoman eller har stressade/spända/nervösa tendenser. Men ingen soffpotatis heller. Lite lagom aktivitetskrävande.
Ingen särpräglad jakt- eller vallhund.

Gärna en sån frisk ras som möjligt (så klart).

Ska kunna haka på mig och min räcergolden, dvs joggingturer, hela dagar ute i skogarna osv. Kommer att aktiveras med det den passar bäst för men vill själv träna lydnad, agility samt gå på utställning (faktiskt, har aldrig gjort tidigare). Det blir även lite annat då jag tror på omväxling.

Jag vill inte ha en superenvis hund med tjockt pannben (det räcker med en) men den behöver inte vara helt menlöst heller. Jag vill helst inte ha en korthårig hund.
Stort plus för en lättskött päls men vill gärna ha lite "lurv" ändå.

Raser jag tittat och funderat på:
kooikerhondje
cavalier (haft förut)
dvärgpudel (har inget emot pälsvården, men vill inte ha hund med "bollar" då jag är intresserad av att ställa ut. en pudel hos mig skulle hållas nedklippt isf)
powder puff
Schapendoe (på gränsen till för mycket päls)

Raser jag tittat på men inte hunnit läsa in mig på än/ eller är lite tveksam över:
Västgötaspets (verkar skitcoola)
Welsh springer spaniel
Stabyhound
Sheltie (men är den tuff nog?)
Kromfohrländer

Finns säkert fler men det är dem jag kommer på nu.

En del av er vet ju vem jag är och vad jag har i bagaget så att säga, så jag ser fram emot att få hör vad ni tror skulle passa mig. :bump:

Sv: En till: vilken ras...?

Du kan få låna min:D:D

Vi behöver bli socialare bägge två, så du kan få låna henne och mig nån gång på prov. Vi är dessutom 100% rumsrena bägge två:D

kooikerhondje tycker jag kan vara rätt tjockskalliga, jag blir däremot mer och mer förtjust i cavalieren. Hur mycket det att jobba med vet jag inte, men det verkar vara en pigg och glad samt okoplicerad ras.
Mitt problem är utseendet... Tycker de ser lite väl mesiga ut.
Pudlar (eek: ) är inte min grej, så där är jag tyst.

Annars borde du kika på australisk terrier, de är faktiskt lika läckra som Gnist hävdar. Jag är frälst:D

Vad har du då? *nyfiken*

Jag gillar också cavalieren men som du föredrar jag ett lite mer... robust utseende på en hund. Men visst är de söta. :)
Min hane jag hade var med på allt. Jätteduktig på att spåra osv.

Dessutom vore det lite lattjo att börja med apportering med en cavalier... Det är ju "därifrån" de kommer liksom.

Ja den australienska terrern är fräck, men inte riktigt min "stil". En bekant hade en sån och den var jättecharmig. Men jag vill ha längre ben på min hund... :p

schnauzer! dvärg om du vill ha en liten, vanlig för mellanstor och riesen om du vill ha en stor. speciellt dvärgarna är helt underbara, käcka och glada och vansinnigt söta.

gillar du inte det faktum att de är trimraser kanske en pincher skulle passa?

Njäe, schnauzern känns inte som rasen för mig. Jag kan inte riktigt svara på varför dock.

Pincher...? Det finns någon slags mellanvariant, "vanlig" pincher där också va? Ska kika på den. DP är för liten.

DSCN4131.jpg

Det här är vad jag kallar en snygg hund...

Det kanske inte är helt fel med en korthårig hund ändå. *frestad* Måste läsa mer...!

ja visst är de vackra att se på! verkar dessutom vara ganska lättfostrade (det saknar väl du om någon ;)), och inte heller särskilt krävande, men har tillräckligt med energi för att hänga med.

men de jag har träffat har varit ganska reserverade, och jag föredrar tokroliga översociala hundar, så schnauzern tilltalar mig mer.

ja visst är de vackra att se på! verkar dessutom vara ganska lättfostrade (det saknar väl du om någon ;)), och inte heller särskilt krävande, men har tillräckligt med energi för att hänga med.

men de jag har träffat har varit ganska reserverade, och jag föredrar tokroliga översociala hundar, så schnauzern tilltalar mig mer.

HA! Det är TAGET!! :banana:

Jag har fått nog av tokroliga översociala hundar för en hel livstid...

:D

Senast ändrad:

Jag vet inte om du tycker Papillon är för liten? Det finns ju lite olika storlekar på dem.
De är aktiva, snabba i reaktionerna, intelligenta, lättlärda, tåliga hundar. Passar utmärkt till tex agility.
De orkar vara med på det mesta. Men klättrar inte på väggarna om man drar ned aktiveringen.

De har lång päls som inte trasslar sig eller behöver klippas. Det enda som behöver borstas igenom ordentligt någon gång i v är öronhåret. Och det går ju fort.

Underbar liten hund med insida som en stor hund.

Jag rekommenderar då självklart min egna ras. Schipperke.:angel:
Härliga, glada hundar med mkt motor och will to please. Min fäller 2ggr per år, thats it. Behöver ganska mkt motion men framförallt aktivering.Dom brukar gillar problemlösning. Aktiv sällskapshund med förutsättning för det mesta.
Hon är pigg på allt och går in för det till 110, vill alltid vara till lags. Vi tränar mkt lydnad med framgång,hon är mkt signalkänslig, ibland kan man bli lite trött på henne när hon ska gå fot mitt ute i ödeskogen, då man tycker att hon skulle springa och utforska omgivningen. hehe.
Mkt kontaktsökande, utmärkt till agility. Vi kör även uppletande, personsök, spår och vanliga grejer som cykling, joggingturer, båtsemester osv.
Det är ju i grund och botten en skepp/pråm-hund.
Mitt exemplar av denna ras är 33cm hög (minst lika bred:angel: :D ). 6 kg stor hund i litet format.
Schipperken delas även upp i 2 viktklasser.
En robust,tålig hund.

www.schipperkeringen.se

En mkt trött livsnjutare.

Om hon bara visste hur liten hon är.:D

Både papillon och shipperke är lite för små. Jag har en bångelbänglig retriever på 25kg som ibland inte riktigt har koll och jag vill ha en hund som kan busa runt lite med henne utan att jag ska oroa mig för att något ska gå sönder.

Hade jag mindre hundar så hade pappillon varit mycket intressant. Shipperken verkar också trevlig men jag måste erkänna att utseendet inte tilltalar mig, om man får säga så...? :o

Jag tycker att du ska satsa på en cavalier! jag har både golden och cavalier och dom två funkar jättebra tillsammans..

Ja väljer jag cavalier så vet jag ju vad jag får eftersom jag haft en sån förut. Men efter honom så ville jag ha något lite.... "mer" liksom. Så jag vet inte om det är helt rätt att ta en sån till.

Jag tror jag fortfarande letar efter "min" ras.

Men ju mer jag läser om pinchern desto mer dregglar jag... :d

Om dp och pinscher liknar varandra i psyket, och TS inte har en alldeles överjävligt bångstyrig golden, så är en golden bra mycket mer lättfostrad än en pinscher i mina ögon :D Visst, hittar man nyckeln till dpn's/pinscherns motivation så går det bra, men myyycket övertalning krävs. Iaf på de jag sett och träffat. Våra, och andra, goldens däremot sa bara "Jaaa matte! Mer! Jag vill lära mig meeeer!" :D

TS: Nu talar jag förvisso utifrån DP, men pinschern ska ju vara i princip samma ras fast större. De kräver isf väldigt mycket hjärngympa, för du kan inte motionera åtminstone en dp trött. No way! ;) Men de är underbara, och du får nog väldigt roligt med en pinscher om du skaffar en! :)

hennes golden är riktigt överjävlig ;).

med lättfostrad menar jag att de inte har så mycket jakt, de är inte så intresserade av ALLA människor i hela stan, och har inte några andra lite extrema egenheter. men de är ändå tillräckligt smarta för att förstå vad man försöker säga. att de sedan inte säljer sin morsa för en brödskalk är en annan femma, men en hund som är så lättmotiverad hittar gärna motivationskällor lite överallt, och blir då ganska svårfostrad.

jag har uppfattat dvärgarna som betydligt aktivare än de stora?

sedan tror jag att "krävande" har väldigt olika betydelse för folk. jag anser t ex inte att en DP är krävande, bara energisk.

Pinschers är ju jättetrevliga, men har mycket energi och behöver massvios med hjärngympa för att inte klättra på väggarna och riva ner gardinerna ;)

Agility passar de ju bra till också.

Fast man får bara komma ihåg att det är ganska tuffa hundar, sägs vara mycket "terrier" i dem. Villket jag tror är skitkul:D , men en utmaning.

Lycka till!

Gilly- vars syster får hem men pinscher om 5 dagar

hennes golden är riktigt överjävlig ;).

:D Det är så skönt att höra det från någon annan...

med lättfostrad menar jag att de inte har så mycket jakt, de är inte så intresserade av ALLA människor i hela stan, och har inte några andra lite extrema egenheter. men de är ändå tillräckligt smarta för att förstå vad man försöker säga. att de sedan inte säljer sin morsa för en brödskalk är en annan femma, men en hund som är så lättmotiverad hittar gärna motivationskällor lite överallt, och blir då ganska svårfostrad. AMEN
jag har uppfattat dvärgarna som betydligt aktivare än de stora?

sedan tror jag att "krävande" har väldigt olika betydelse för folk. jag anser t ex inte att en DP är krävande, bara energisk.

Har läst massor om pinscher sedan jag fick tipset och rent spontant verkar de enklare än den hund jag har idag. Klart det varierar individuellt också. Just det att den är en ras som inte promt måste runt och hälsa på varje kotte i stan väger mest som fördel... :angel: Låter jäkligt skönt.

Det känns som om jag kan ta en envis hund med lite pannben, bara den är av det lite mer sansade slaget. Lite värdighet och integritet. Samtidigt alert nog för att busa runt och liksom "är med", inte bara sitter på en sammetskudde med nosen i vädret.

Jag vill inte ha något "retrieverigt" flams och trams, det har jag nog av i Billie. :smirk: Jag kan leva med henne, men absolut inte med en till likadan... :p

Nu kommer ju hon att vara fullvuxen och förhoppningsvis mer sansad när det är dags för nästa hund. (Och är hon inte det så blir det nog inte en hund till.)

Senast ändrad:

Nu kommer ju hon att vara fullvuxen och förhoppningsvis mer sansad när det är dags för nästa hund.
¨

mohahahaha. you wish! :devil: om du inte tänkt vänta 4-5 år vill säga :p . men man blir härdad, och jag saknar nästan de där idiotrycken som han knappt får längre :eek:

¨

mohahahaha. you wish! :devil: om du inte tänkt vänta 4-5 år vill säga :p . men man blir härdad, och jag saknar nästan de där idiotrycken som han knappt får längre :eek:

Jag kan skicka ner min till dig på kollo i sommar så återfår du snabbt tacksamheten över att tokryckens dagar är förbi...?? :idea:

:p :D

Fast om jag ska vara helt ärlig... Så hoppas jag inte att hon ska bli helt försoffad och luffsig som "vuxen". Lite spurt vill jag ha kvar i henne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 573
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 779
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar