En till tråd på en gång, vilken av raserna bör man välja?

K

Krummi

Jag vill så gärna köpa hund nu att jag nog tänker för mycket, så jag vet inte vilken ras jag ska välja. Jag vill gärna ha liten hund och då funderat på raserna Lhasa apso, shih tzu, Jack Russell, affenpinscher och tysk spets. Men då fastnar jag även för annonser på Labrador, golden och bordercolli. Jag känner väl till alla raser utom affenpinscher, tysk spets (känner dock till dvärg spets) och kan lite om bordercolli. Skulle en bordercolli trivas enbart med att gå lydnad och agility och ingen vallning?
Självklart skulle jag anpassa träning och motion efter hundens förmåga. Om jag väljer tex ,labbe, bordercolli eller golden så skulle hunden som vuxen efter träning följa med ut i skogen när jag rider ifall lydnaden funkar super då alla mina hästar funkar bra med hund.

Jag vill ha tips, vilken ras hade ni valt och varför?

Sv: En till tråd på en gång, vilken av raserna bör man välja?

Jag skulle inte välja bordecollie om jag inte hade något att valla,hade en blandras med 50% bc,han började valla allt möjligt tillslut,även bilar. Jack russel hade jag valt bort också,pga att jag vet inte om jag skulle klara av att aktivera den,har hört skräckhistorier om just russels när dom inte fått det dom behövde,vanliga långa promenader räcker inte.

Lhasan och liknande skulle jag välja bort pga pälsvården... Dvärgpincher är något jag absolut skulle kunna tänka mig! Men nu har jag total fastnat på staffarna,underbara hundar!

Du har inte funderat på staffe? Eller en pudel? (kanonhundar,men där kommer ju pälsvården in)

Senast ändrad:

Just bordercollin är ja skeptisk enbart just för att jag är rädd att hunden ska försöka valla allt i tid och otid:(
Jack russeln tycker jag är en riktigt fin hund med en massa energi, fast det ser jag som ett plus:) skulle träna lydnad, agility och massor av motion ibland med häst ifall hunden går bra med hästar. Så den gillar jag faktiskt och har många runt omkring mig som har Jack russel så jag känner till dom väl.
Lhasa apso kan man klippa om man inte ska ställa ut så då blir det lite mindre pälsvård.

Dvärgpinscher känner jag inte till så väl tyvärr men tycker dom är grymt fina<3 men hur är dom med barn överlag? Vet ju att alla hundar är olika men olika raser är ändå mer eller mindre lämpliga.

Pudel har jag haft mycket kontakt med och vet inte riktigt ändå vad jag tycker om rasen. Men en pudelkorsning kan jag helt klart tänka mig:)

Staffen känner jag inte alls till:( jag har bara träffat på en tidigare och det säger inte mycket. Men har hört att dom funkar överlag bra med barn och ofta är stabila, glada och har stort tålamod. Men den går bort då jag vet för lite om rasen och jag vill välja rätt.

Det jag letar efter är en mysig hund som gärna ligger på soffan/sängen och myser. Samtidigt som den är pigg alert och lyhörd. Ska gilla promenader och gärna lite agilty och lydnads träning. Agility är inte så viktigt. Och hunden ska vara trygg, orädd och gärna följer med överallt även till stallet för mockning, utfodring och in/utsläpp. Rasen har väl igentligen mindre betydelse men det är dom raserna jag fastnat för. Pudel skulle jag kunna ha iaf en pudelblandras.

En dvärgpinscher från bra linjer med bra föräldrar bör inte vara något problem med barn. Men om du ska köpa dp så var extremt noga med föräldrarna och köp absolut inte om de inte är MH beskrivna med minst 3 på tillgänglighet/hantering. Det går att hitta riktigt bra dp idag men det är minst lika vanligt tyvärr med de som är riktigt dåliga.

En fransk bulldogg kanske? Orkar absolut hänga med ut på många långa promenader och att hänga i stallet timme efter timme men nöjer sig med en hemmakväll i soffan om det skulle vara så. Ganska lättlärd tycker jag dessutom att de är.
http://www.fbksverige.se

Staffen låter som om det skulle kunna passa in perfekt på din beskrivning,dom absolut ÄÄÄLSKAR barn och sin familj. En hund som alltid är glad och har massa humor. Tycker du ska kontakta nån uppfödare för att iallfall kunna göra enn besök och bilda din egen uppfattning! Du kommer bli såld! :D

Annars som en annan sa här en fransk bulldog? Det ska bli min nästa hund! :d

Pudel hade vi hemma i familjen,jag var 13 och brorsan 10 när vi köpte han. Vi var jättenöjda med han,en väldigt rolig och lättlärd hund! Dock så var han väldigt "mammig" så det var omöjligt för oss att kunna ta ut han på prommenad om klockan närmade sig 14,för då visste han att matte snart skulle komma hem. sen är det ju jättemycket pälsvård,bla att rycka päls ur öronen,inte så kul. Han var väldigt skällig och hoppig,och kunde sitta och pipa bara för att man inte klappade han...:o Men i överlag,en jätte trevlig hund! Vi hade dvärg modellen. Tyvär fick han somna in i sommar...:cry: Endast 10 år gammal.

Vi har en amstaff/boxer blandis,och en staffe bebis,härligare hundar får man leta efter! Blandisen älskar att arbeta,lika mycket som att ligga på soffan och fisa,sitter gärna i sandlådan med ungarna hos grannen,helt galen i att apportera i vatten,och så klart,min absoluta bästa kompis! :love: Bebisen har vi ju inte hunnit se vad det blir av än,men alla staffarna vi träffade på olika kennlar,guuuud,dom är verkligen helt suvveräna! :bow:

Jag tycker du börjar lite i fel ände om jag ska vara ärlig.

Visst kan man anpassa aktiveringen efter hur mycket hunden kräver och det är man ju tvungen att göra när man väl har hunden hemma. Men nu har du chans att välja.
Varför anpassa mängden motion och träning du ska lägga ner efter hunden? Anpassa istället hundvalet till vad du VILL göra!

(till exempel: Jag tycker huskys är jättefina. Om jag hade en skulle jag självklart se till att den fick all motion, drag etc som den behöver. Men varför ska jag vända ut och in på mig för att lägga ner massa tid/ork på att motionera hunden fysiskt när jag (även om jag är aktiv) framförallt vill aktivera mentalt och vill ha en väldigt förig hund).

Vad vill du göra med hunden? Lydnad och ev. agility, hur mycket? Hur många dagar i veckan?
Hur mycket tid och lust har du att lägga ner på motion?
Hur stor vill du att hunden ska vara? Liten, titta då inte på retrievers och BC.
Hur mycket kan du tänka dig att lägga ner på pälsvård?
Hur mycket tid, ork och intresse har du att lägga ner?
Vill du ha en hund som är förig och gör allt för att få arbeta, eller en som du får kämpa för att få uppmärksamhet från?
Hur mycket kan du tänka dig att jobba med "vardagliga ting", få hunden viltren etc?

Börja med att svara på dessa frågor. Sortera då ut några raser, gå in på rasklubbarnas hemsidor och läs på allt du kan hitta och leta sen uppfödare via deras hemsidor, valpförmedlingen eller liknande. Att sitta på tex blocket och titta på annonser är förvisso roligt, men inte det bästa sättet att bestämma ras på. Alla valpar är söta och hur annonserna är skrivna varierar väldigt och det beror inte på ras utan på säljaren.

Att hunden funkar att ha med när du rider ut ska du nog inte basera valet på. Visst är det toppen om det funkar, men dels ska hunden ha vett att uppföra sig runt hästen och dels ska den vara såpass viltren/jaktointresserad och ha sån lydnad att du kan ha den med.

BC låter som att de kräver mer än vad du är intresserad av.
Jack russel har ju en del jakt i sig.
Labrador och golden är ju inga små hundar.
Resten kan jag egentligen inte så mycket om. En liten fundering är bara hur pass lätta några av de är att ha med på ridturer? Visst går det säkert men hänger de med i tempot?

Liten hund har jag bestämt mig för, agility på hobby nivå, rätt mycket lydnad några dagar i veckan och motion varje dag. Ingen jakt instinkt ev väldigt låg. Ska vara självständig men en riktig mys hund som vill ligga i soffan, inte tidskrävande pälsvård varje dag och om det funkar gärna följa med på en ridtur. Vet att det är väldigt olika från hund till hund hur det går att ta med hunden på ridtur i skogen, och att inte rasen avgör. Men vissa raser är mer lämpade än andra, skulle inte ta med tex en tax eller liknande.
Retrivern känns lite för stor vill ha en runt 30-40
hög så jag siktar in mig på affenpinscher mix eftersom dem har allt jag vill ha plus lite mer efter nogran forskning både på nätet och prat med olika
ägare av båda raserna. Jag har en hund jag ska åka och titta på till veckan mest troligt på fredag.

Håller med helt och hållet att man inte helt
anpassar sig efter vad rasen kräver utan väljer ras utifrån det man vill ha hunden till. Jag är grymt förtjust i retrivers men dom är inte det jag söker just nu men kanske om 10 år, fast då ska jag ha en
rottis eller boxer då jag har mer tid att lägga på både lydnad och ännu mer motion än jag har idag.

Trött och sliten därför rörigt och svamligt:angel:

Fast tollaren kräver supermycket stimulans.

Jag tycker att TS ska kolla i grupp 9, sällskapshundar. Jag har själv en JRT och jag skulle absolut inte rekommendera den rasen till någon som vill ha lite jakt i sin hund.

Men om man överväger hundar som bordercollie, boxer och golden så kan det nog vara värt att kolla tollarna också, de är ju i behändigt format som sagt, och kräver väl knappast mer än de andra?

Staffen låter som om det skulle kunna passa in perfekt på din beskrivning,dom absolut ÄÄÄLSKAR barn och sin familj. En hund som alltid är glad och har massa humor. Tycker du ska kontakta nån uppfödare för att iallfall kunna göra enn besök och bilda din egen uppfattning! Du kommer bli såld! :D

Amen till det!
Gladare hund än staffar får man leta efter.
Våran är helt underbar och vi har sagt flera gånger att "dessa kan man ju ha en hel drös av, så härliga som de är!".
Vår kille älskar människor, ibland lite för mycket.
Bästa kompis med mina smådjur här hemma (kanin och guldhamstrar).
Gillar att följa med överallt.
Dock är det inte många minuter utomhus om vintern, då han är en enorm fryslort.

Den är helt klart mer krävande än en golsen men inte riktigt lika krävande som en BC. Men å andra sidan tycker jag att TS är helt ute och cyklar om hon ens funderar på en BC. Men det är ju jag det. :)

Jag tycker gott TS kan kolla på tollare.
Finns kennlar som avlar på bra, "lagoma" hundar istället för hyperaktivaBC-wannabe's som folk tydligen vill ha.

Tack för att jag är ute och cyklar... Känner väl till bc och kan mycket väl tänka mig en bc utan att vara rädd för att den ska börja valla allt den ser... Skulle defintivt träna vallning med hunden då jag både har en nära vän som kan hjälpa mig att träna och låna ut får och han ha två egna bc. Och jag har haft några olika raser men orkar inte sitta och försvara mig för varje ras jag funderat på.
Jo en sak till om jakt, jag har nog inte samma uppfattning om hur mycket/lite jakt det handlar om. Med mycket jakt tänker jag på, stövare, jämnthund, gråhund, drever och tex pointer. Många raser som vissa anser har mycket jakt tycker jag inte är så farligt. Har varit med många Jack russel både som hund vakt och hjälpt andra att träna sina hundar.
Jag brukar ha ca 5-10 raser jag väljer mellan innan jag gör mitt val, går i slut ändan efter individen och inte rasen och anpassar mig efter mitt val av hund.

Men nu har jag valt hund, det blir en affenpinscher/tysk spets som jag föll bladask för :love: Andra gången i mitt liv en blandis,
brukar välja renrasigt.

Måste även tillägga att staffen verkar helt perfekt för mig så nästa blir en renrasig staffe:love: ska få min sambo också att älska rasen istället för rottis.

Jag anser inte att man ska ha BC om man vill valla ibland när man känner för det utan det är en hund som ska användas i arbete.
Trevligt att du har hittat en hund som du tror passar dig. :)

Nu menade jag inte ibland utan regelbundet några dagar i veckan men det kanske inte duger längre fast det funkade bra på den tiden jag hade bc.
Ja jag har hittat en underbar liten vovve:love: längtar så, som ett barn inför jul afton;)

just jag litlaapache=krummi, kommer inte in på min användare på laptopen bara via mobilen där av två användar namn:(

Tycker egentligen du skulle fundera mer på vad du ska ha hunden till, steget mellan en shih tzu och en bordercollie känns ganska långt ;).

Men ser nu att du redan skaffat hund. Hoppas det går bra :).

Självkart vet jag skillnaden mellan dom raserna och dom andra raserna, var från början inte helt säker på vad jag ville göra mest med hunden och hur mycket tid jag ville lägga på träning, pälsvård och motion. Men efter många drömmar var det dags att sätta sig ner och sluta drömma och tänka ordentligt igenom vad jag ville och hur tiden skulle fördelas. För och nackdelar mellan olika raser. Hade bestämt mig för lhasa apso då jag älskar rasen samt att dom hänger med på det mesta för att sedan mysa i soffan framför tvn.

Nu blev det ingen Lhasa apso utan en blandis mellan två raser jag inte ha stenkoll på. Föllpladask för honom av någon anledning. Innan jag bestämde mig kollade jag upp det bästa sämsta med raserna och allt annat jag kom över. Lite chansning då det är en blandras men kunde inte släppa tanken på honom utifrån det jag vet och sett av honom. Nu ska han bo här på prov i 1 månad för att se om vi trivs med varandra och funkar ihop. Fast jag är övertygad om att det kommer att bli super bra till slut.

Tycker att många hakar upp sig i onödan då jag aldrig tidigare valt fel hund efter mina förutsättningar. En gång höll det på bli galet, min första egna hund belgisk vallhund som var vass lite för vass som första hund. Jag tog mig i kragen och tänkte igenom hela saken och gjorde helt rätt vet jag ju nu när jag tog hjälp av en tränare. Han blev super fin:love: tyvärr finns han inte idag men han blev 14 år. Min 3:e hund också belgare livmoders import från Frankrike. en strået mjukare faktiskt och behövde ingen tränare till henne, hon blev enormt fin hon med:)
Nog om mina tidigare hundar nu.

Tack eller nått sånt:confused: (var det ett ärligt hoppas det går bra eller mer ett hm vilken idiot som inte vet nått hoppas det går bra eller så inte?)

Nej nu är jag less att bli påhoppad, så inget mer självförsvar. Tack för mig! Längtar dock som en tok efter att få hämta charmknutten;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka