En teori...

L

Lillmifflan

Har funderat på detta länge så varför inte diskutera det lite ;)
Jag tror nämligen att man, om man lägger ner tid och träning (och har någorlunda kunskaper och någon som kan hjälpa en) kan få i princip vilken islandshäst som helst att komma över 5,0 på en gångartstävling.
(såvida hästen inte är tregångare eller har problem med psyket förstås, även om det kan gå ändå med rätt ryttare ;))
Så vad tror ni? Sant eller falskt? Varför?/varför inte? ;)
(Det här ska bli lite spännande :bump: )

Sv: En teori...

Kan inte någon sammanfatta vad dom dömmer mest på tävlingen? Jag har inte aså mycket koll och så kan jag skriva vad jag tror sen:p

Femman är medel, och domarna ska ju titta på takt, rörelser, form... Hur hästen går helt enkelt ;)
Min tanke är att om man har en häst som saknar lyft och schvung, så med MYCKET träning borde man kunna klara av att komma över medel ändå. :)

Okej, men då är jag med:p

Takt, tempo, form, ryttarens inverkan och sånt kan ju säkert alla hästar få över 5.0 på, det tror jag. Men om dom dömer mycket på action och sånt så tror jag inte att alla hästar kan få 5.0
(tex min:angel: )

Jag tror att man kan träna fram lyft, så även om de tittar på aktion så borde det gå att få en femma. Med riktigt mycket träning så tror jag att det mesta är möjligt.
Det vore lite utmaning att ta en häst helt utan förutsättningar och rida till den och sen tävla och se hur det går. :idea: Om man bara hade tid...

Lillmifflan skrev:
Jag tror att man kan träna fram lyft, så även om de tittar på aktion så borde det gå att få en femma. Med riktigt mycket träning så tror jag att det mesta är möjligt.
Det vore lite utmaning att ta en häst helt utan förutsättningar och rida till den och sen tävla och se hur det går. :idea: Om man bara hade tid...

Visst skulle det vara tufft om alla som rider SM får varsin sån häst att träna, sen kan dom få vara med i en tävling, då ser man vilka som kan rida och vilka som bara har bra hästar ;)

Absolut! Det vore jättekul och mycket mer rättvist eftersom det oftast är ryttaren som får äran när det kanske är hästen (och någon dyr tränare) som gör allt jobb.
På visningar ska man visa upp sina hästar, på tävlingar ska man visa upp både sig själv och hästen och de framsteg man gjort tillsammans. Det är min åsikt, men tyvärr ska ju domarna titta mest och nästan bara på hästen :(

Sits och inverklingar borde införas igen och på ALLA klasser, för att utveckla inte bara hästarna utan ryttarna. Sedan borde man ge pluspoäng för harmoniska ekipage, tycker jag. Sådana ekipage borde få mer credits =)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att man kan träna upp lite mer lyft, men jag tror inte att man kan träna upp bra lyft på alla hästar. Om man inte tar till otillåtna medel vill säga.

Vad är bra lyft då? ;)
Och vad är otillåtna medel? :S
Man kan få hästen lättare i framdelen, vilket gör att den har lättare att lyfta. Däremot finns ju vissa hästar med stupande bogar som gör det fysiskt omöjligt att få till lyft över en viss vinkel...

Jag vetesjutton vad ni tycker är bra steg, men det finns många hästar i gångartstråden som enligt mig har bra steg.
Otillåtna medel, det finns gummiband och sånt man kan sätta i frambenen som tvingar dom att lyfta mer på benen bland annat.

svarar mer ikväll vad jag menar, börjar min lektion nu:p

Lillmifflan skrev:
Vad är bra lyft då? ;)
Och vad är otillåtna medel? :S
Man kan få hästen lättare i framdelen, vilket gör att den har lättare att lyfta. Däremot finns ju vissa hästar med stupande bogar som gör det fysiskt omöjligt att få till lyft över en viss vinkel...

Hm med risk att jag att jag hamnar utanför ämnet då ber jag om ursäkt.
Men hur får man hästen friare i bogarna och lättare i framdelen? Några konkreta tips?

För att få min häst lättare fram har jag jobbat med samling så att man kan "sätta" den på bakdelen. Innan dess måste man förstås ha en häst som lyssnar bra på förhållningar och andra hjälper. Man måste också stärka bakdelen så att musklerna finns, framdelsvändningar och liknande funkar bra... Svårt att förklara...

Yoshi skrev:
Hm med risk att jag att jag hamnar utanför ämnet då ber jag om ursäkt.
Men hur får man hästen friare i bogarna och lättare i framdelen? Några konkreta tips?

Genom att lära hästen att bära sig på rätt sätt; med en lång överlinje och med tyngden på bakdelen. Detta går aldrig att uppnå genom tyglarna, utan fokus ska ligga vid att lära hästen placera sina bakben rätt och att vinkla sitt bäcken. Bra grundläggande övningar är tex. öppna och sluta, böjd rakt fram och rakställning på volt. Du kan finna många konkreta tips inom den akademiska och den klassiska ridkonsten. Titta in här: www.ridkonst.nu

Lycka till!

Lillmifflan skrev:
Absolut! Det vore jättekul och mycket mer rättvist eftersom det oftast är ryttaren som får äran när det kanske är hästen (och någon dyr tränare) som gör allt jobb.
På visningar ska man visa upp sina hästar, på tävlingar ska man visa upp både sig själv och hästen och de framsteg man gjort tillsammans. Det är min åsikt, men tyvärr ska ju domarna titta mest och nästan bara på hästen :(

Sits och inverklingar borde införas igen och på ALLA klasser, för att utveckla inte bara hästarna utan ryttarna. Sedan borde man ge pluspoäng för harmoniska ekipage, tycker jag. Sådana ekipage borde få mer credits =)

Helt min åsikt. Med hjälp av föregående tävlings resultat och domarkommentarer, vet man förhoppningsvis vad man ska träna på till nästa gång. Man vill ju utveckla både hästen och sig själv.

VARFÖR bedöms inte sits och inverkningar???

Folk kan ju sitta som bananer, kalebasser och champinjoner, men ändå få mycket bra poäng på en tävling. Det tycker jag är fel, eftersom jag bedömer gångarttävling som en väl avvägd kombination av dressyrträning och gångartsträning.

Det är meningen att sits och inverkningar ska bakas in i den totala gångartspoängen s a s. Sitter ryttaren som en påse skit i t ex traven så drar ju det ner något på travpoängen.
Sen kan ju ekipaget förstås ändå få bra poäng, om hästen har väldigt fin trav. Men poängen hade varit ännu lite bättre om ryttaren suttit bättre.
Harmoniska ekipage FÅR oftast "pluspoäng".

Filippan skrev:
Det är meningen att sits och inverkningar ska bakas in i den totala gångartspoängen s a s. Sitter ryttaren som en påse skit i t ex traven så drar ju det ner något på travpoängen.
Sen kan ju ekipaget förstås ändå få bra poäng, om hästen har väldigt fin trav. Men poängen hade varit ännu lite bättre om ryttaren suttit bättre.

Men varför inte en SÄRSKILD poäng för det då? Så att folk förstår att det är viktigt. Genom att baka in det gör man det mindre viktigt tycker jag. Då är det inte en inverkande faktor... Jag tyckte att det var bra att få poäng för sits och inverkningar när man fick det. Undrar också varför man tog bort det :confused:

Om det delas ut pluspoäng för harmoni så är det ju jättebra :)

Filippan skrev:

Hur vet du att det påverkar poängen?
Varför är det då inte omnämnt någonstans, tex i domarkommentarerna?

Det lär man sig om man går domarutbildningen (vilket jag gjort)! Dessutom är det "allmänbildning" inom tävlandet av islandshäst. Domaren ger dig en poäng för varje moment (gångart) grundat på:
Takt
Tempo
Aktion
Form
Ryttarens sits o inverkan

Den speciella poängen enbart för sits och inverkan är enormt svår att bedömma när man som domare inte vet något om hästen. En häst kan ju till exempel behöva att ryttaren inte sitter tungt på dens rygg för att gå rent i tölt och om ryttaren då satt mera "lodrätt" skulle hästen inte gå rent, men det går ut över sits-poängen. Vi diskuterade denna poäng mycket på utbildningen.

/Malin

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat