Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att det skulle bidra till ojämställdhet att amma tycker jag var det larvigaste jag har hört. Vill man inte amma så fine, men argumentet håller inte. För det första, så om man ändå tänker dela på fl, så måsteju ändå någon vara hemme mest under olika perioder, ocg varför skulledet vara sså tokigt att mamman är hemma mest under de första månaderna eftersom det är enklast så om man ammar? För det andra; man jan pumpa mjölk och man kan varva med ersättning ocm man inte vill vara låst till att amma barnet var tredje timme (vilket jag mycket väl förstår). Jag började jobba lite redan när L var 2 månader, jag var hemifrån o i stallet mm ett par timmar om dagen minst redan efter någon vwecka eller två, och lik förbaskat deltidsammade jag till 2 års ålder.
Alltså: Om du vill amma eller ej struntar jag fullkomligt i, men jämställdhetsargumentet faller. Ska ni försöka ta halva graviditeten var oxå?
Att det skulle bidra till ojämställdhet att amma tycker jag var det larvigaste jag har hört. Vill man inte amma så fine, men argumentet håller inte. För det första, så om man ändå tänker dela på fl, så måsteju ändå någon vara hemme mest under olika perioder, ocg varför skulledet vara sså tokigt att mamman är hemma mest under de första månaderna eftersom det är enklast så om man ammar? För det andra; man jan pumpa mjölk och man kan varva med ersättning ocm man inte vill vara låst till att amma barnet var tredje timme (vilket jag mycket väl förstår). Jag började jobba lite redan när L var 2 månader, jag var hemifrån o i stallet mm ett par timmar om dagen minst redan efter någon vwecka eller två, och lik förbaskat deltidsammade jag till 2 års ålder.
Alltså: Om du vill amma eller ej struntar jag fullkomligt i, men jämställdhetsargumentet faller. Ska ni försöka ta halva graviditeten var oxå?
I praktiken brukar konsekvensen bli att barnet delammas, det är helt enkelt supersvårt och slitigt att få ihop helamning om mamman och barnet är skilda åt halva dygnet. Alltså får man i praktiken välja att offra amningen, eller att offra likafördelningen av föräldraledigheten. För helammade barn har mycket sällan kommit så långt med vanlig mat vid sex och en halv månads ålder, att mamman kan gå tillbaks till heltidsjobb utan att det påverkar amningen det minsta.
Fast rätt många i min bekanskapskrets har varit hemma längre än 13 månader om man nu tar 6 1/2 + 6 1/2 = 13 som norm för vad halva tiden ska bli. Det innebär att man kan helamma längre och byta senare. Eller invänja deltidsammandet i mer ro.
Jag undrar alltid om folk som säger så verkligen har provat, för i praktiken är det knepigt på flera sätt.
Har du försökt att kombinera helamning med heltidsarbete nån gång? Man säger att "jamen det är bara att pumpa och ge flaska, inga problem". Jag undrar alltid om folk som säger så verkligen har provat, för i praktiken är det knepigt på flera sätt.
För det första så tenderar helammande bebisar att äta på nätterna. Det betyder att den mamma som heltidsarbetar och helammar måste kombinera sitt dagjobb med att stiga upp för att mata/pumpa varannan timme nattetid. Dvs troligen kommer få grav sömnbrist och inte kunna prestera som vanligt på jobbet.
För det andra behöver de flesta som helammar amma varannan/var tredje timme för att inte få ont, och det är inte alla jobb där man kan gå ifrån 20-30 minuter varannan timme för att mjölka/pumpa ur.
I praktiken brukar konsekvensen bli att barnet delammas, det är helt enkelt supersvårt och slitigt att få ihop helamning om mamman och barnet är skilda åt halva dygnet. Alltså får man i praktiken välja att offra amningen, eller att offra likafördelningen av föräldraledigheten. För helammade barn har mycket sällan kommit så långt med vanlig mat vid sex och en halv månads ålder, att mamman kan gå tillbaks till heltidsjobb utan att det påverkar amningen det minsta.
Sen kan man ju tycka att det är värt det, och att man kan kompensera ojämnlikheten på andra sätt, men att amning inte precis är jämställdhetsfrämjande tycker jag inte är särskilt kontroversiellt.
Ungefär som att graviditeten inte heller är jämställd, utan troligen påverkar kvinnans yrkesliv negativt i mycket större utsträckning än mannens.
I Sverige har man också laglig rätt att amma under arbetsdagen..
forresten finns det nog nagon lag som sager att man far ga ifran sitt jobb och pumpa/ amma barnet, i alla fall har pa Irland. Men det kan ju bero pa att man bara har 26 veckors betald ledighet.
*knapp lån*
Det börjar kännas mer och mer som "jag vill inte"... i föräldraskapet
Jag vill inte må illa,
jag vill inte få bristningar,
jag vill inte gå upp i vikt,
jag vill inte få fula bröst,
Jag vill inte föda vaginalt,
jag vill inte spricka,
jag vill inte amma, '
jag vill inte vara föräldraledig,
jag vill inte bli bunden av barnet,
jag vill inte sälja hästen/sluta träna/osv
jag vill inte vara hemma med sjuka barn,
Jag vill inte.......... En massa annat.
Men barn vill vi ha
Missförstå mej rätt, men ett föräldraskap är en himla massa givande, de kostar på att ha barn, och det är ett livslångt åtagande, men så UNDERBART!
En millimeter rättvisa är svår att uppnå, Och jag skulle inte tro att det gör barnet lyckligare
* Jenny *