En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Sv: En studie i hur lätt det är att få ett snitt beviljat.

Precis, ingen av oss ville lämna vår skatt, men samtidigt var det skönt att få prata med vuxna igen :). Det bästa av båda världar!

Att det skulle bidra till ojämställdhet att amma tycker jag var det larvigaste jag har hört. Vill man inte amma så fine, men argumentet håller inte. För det första, så om man ändå tänker dela på fl, så måsteju ändå någon vara hemme mest under olika perioder, ocg varför skulledet vara sså tokigt att mamman är hemma mest under de första månaderna eftersom det är enklast så om man ammar? För det andra; man jan pumpa mjölk och man kan varva med ersättning ocm man inte vill vara låst till att amma barnet var tredje timme (vilket jag mycket väl förstår). Jag började jobba lite redan när L var 2 månader, jag var hemifrån o i stallet mm ett par timmar om dagen minst redan efter någon vwecka eller två, och lik förbaskat deltidsammade jag till 2 års ålder.

Alltså: Om du vill amma eller ej struntar jag fullkomligt i, men jämställdhetsargumentet faller. Ska ni försöka ta halva graviditeten var oxå?

Att det skulle bidra till ojämställdhet att amma tycker jag var det larvigaste jag har hört. Vill man inte amma så fine, men argumentet håller inte. För det första, så om man ändå tänker dela på fl, så måsteju ändå någon vara hemme mest under olika perioder, ocg varför skulledet vara sså tokigt att mamman är hemma mest under de första månaderna eftersom det är enklast så om man ammar? För det andra; man jan pumpa mjölk och man kan varva med ersättning ocm man inte vill vara låst till att amma barnet var tredje timme (vilket jag mycket väl förstår). Jag började jobba lite redan när L var 2 månader, jag var hemifrån o i stallet mm ett par timmar om dagen minst redan efter någon vwecka eller två, och lik förbaskat deltidsammade jag till 2 års ålder.

Alltså: Om du vill amma eller ej struntar jag fullkomligt i, men jämställdhetsargumentet faller. Ska ni försöka ta halva graviditeten var oxå?

Du får tycka det är hur larvigt du vill. Det handlar ju inte om dig och din världssyn utan min, eller hur?
För oss skulle det vara så tokigt för att jag kanske vill vara hemma senare eller inte. Vad vet jag men jag vill kunna välja ihop med min sambo hur vi ska dela upp det.
Självklart är jämnställdhet inte det enda skälet till att jag inte tänker amma (vill minnas att jag skrev flera orsaker) men det är helt klart ett av skälen. Givetvis ska vi inte dela på graviditeten för det är omöjligt men ingenting annat är omöjligt att dela på så då har jag svårt att förstå varför jag ska ta större ansvar.
Som sagt ni känner inte mig, ni anpassar era liv efter era förutsättningar och jag anpassar mitt efter mina. Känns ganska självklart.

Nej och att du ska ta ett större ansvar är det nog få i tråden som tycker. Om du är hemma första månaderna och sedan byts ni av kan jag inte se att det skulle bli ojämställt på den punkten öht?

Att du inte vill vara hemma den första tiden och att du inte vill amma har ju inget med hur jämställda du och din partner kommer att bli eg. Mer om ert egna val i frågan och vad som passar just er, men gör det inte till en fråga som det inte är :-)

Har du försökt att kombinera helamning med heltidsarbete nån gång? Man säger att "jamen det är bara att pumpa och ge flaska, inga problem". Jag undrar alltid om folk som säger så verkligen har provat, för i praktiken är det knepigt på flera sätt.

För det första så tenderar helammande bebisar att äta på nätterna. Det betyder att den mamma som heltidsarbetar och helammar måste kombinera sitt dagjobb med att stiga upp för att mata/pumpa varannan timme nattetid. Dvs troligen kommer få grav sömnbrist och inte kunna prestera som vanligt på jobbet.

För det andra behöver de flesta som helammar amma varannan/var tredje timme för att inte få ont, och det är inte alla jobb där man kan gå ifrån 20-30 minuter varannan timme för att mjölka/pumpa ur.

I praktiken brukar konsekvensen bli att barnet delammas, det är helt enkelt supersvårt och slitigt att få ihop helamning om mamman och barnet är skilda åt halva dygnet. Alltså får man i praktiken välja att offra amningen, eller att offra likafördelningen av föräldraledigheten. För helammade barn har mycket sällan kommit så långt med vanlig mat vid sex och en halv månads ålder, att mamman kan gå tillbaks till heltidsjobb utan att det påverkar amningen det minsta.

Sen kan man ju tycka att det är värt det, och att man kan kompensera ojämnlikheten på andra sätt, men att amning inte precis är jämställdhetsfrämjande tycker jag inte är särskilt kontroversiellt.

Ungefär som att graviditeten inte heller är jämställd, utan troligen påverkar kvinnans yrkesliv negativt i mycket större utsträckning än mannens.

I praktiken brukar konsekvensen bli att barnet delammas, det är helt enkelt supersvårt och slitigt att få ihop helamning om mamman och barnet är skilda åt halva dygnet. Alltså får man i praktiken välja att offra amningen, eller att offra likafördelningen av föräldraledigheten. För helammade barn har mycket sällan kommit så långt med vanlig mat vid sex och en halv månads ålder, att mamman kan gå tillbaks till heltidsjobb utan att det påverkar amningen det minsta.

Fast rätt många i min bekanskapskrets har varit hemma längre än 13 månader om man nu tar 6 1/2 + 6 1/2 = 13 som norm för vad halva tiden ska bli. Det innebär att man kan helamma längre och byta senare. Eller invänja deltidsammandet i mer ro.

Nej, jämställdhetsargumentet faller inte. Tvärtom är ju just graviditet och amning två saker som (av naturliga skäl) tenderar att lägga hinder ivägen för jämställdhet. Detta gäller såväl inom familjer som i arbetslivet.

Att det sedan är svårt att åtgärda, är en annan sak.

Fast rätt många i min bekanskapskrets har varit hemma längre än 13 månader om man nu tar 6 1/2 + 6 1/2 = 13 som norm för vad halva tiden ska bli. Det innebär att man kan helamma längre och byta senare. Eller invänja deltidsammandet i mer ro.

Men det är ju inte sagt att man kan vara borta från sitt arbete längre än så, eller att man kan klara sig ekonomiskt om man tar ut färre än sju dagar i veckan.

Den tid man får ersättning för är ju ändå 13 månader, om sen folk är hemma längre utan ersättning så är det en annan sak.

Jag undrar alltid om folk som säger så verkligen har provat, för i praktiken är det knepigt på flera sätt.

Jag har provat.
Men jag hade snälla tuttar och snälla bebisar.
Jag kunder t.o.m. åka bort.
Mina bröst tömde jag snabbt och lätt för hand.
Bebisarna fick fryst mjölk från flaska.

Men att det inte fungerar så för alla är jag medveten om.
Försöka kan man ju i alla fall åtminstone en dag eller två.
Sedan så är det väl utmärkt att gå över till delamning om det inte fungerar?

Mina bebisar åt snabbt och diskret på natten så min sömn blev inte särskilt störd utan jag gick bara och lade min litet tidigare så fick jag ihop det.
Jag klarar också hackad sömn ovanligt bra.

Fast jag får nog hålla med Mabuse här. Nu är det ju inget att förlita sig på men en snabb fråga runt i min vänskapskrets (småbarnsföräldrar) och ingen av dom hade fixat att helamma + heltidsarbeta av väldigt vanliga men olika orsaker.

Barnet tar inte nappflaska

Det fungerar inte att pumpa ur mina bröst

För störd nattsömn

Har du försökt att kombinera helamning med heltidsarbete nån gång? Man säger att "jamen det är bara att pumpa och ge flaska, inga problem". Jag undrar alltid om folk som säger så verkligen har provat, för i praktiken är det knepigt på flera sätt.

För det första så tenderar helammande bebisar att äta på nätterna. Det betyder att den mamma som heltidsarbetar och helammar måste kombinera sitt dagjobb med att stiga upp för att mata/pumpa varannan timme nattetid. Dvs troligen kommer få grav sömnbrist och inte kunna prestera som vanligt på jobbet.

För det andra behöver de flesta som helammar amma varannan/var tredje timme för att inte få ont, och det är inte alla jobb där man kan gå ifrån 20-30 minuter varannan timme för att mjölka/pumpa ur.

Sen kan man ju tycka att det är värt det, och att man kan kompensera ojämnlikheten på andra sätt, men att amning inte precis är jämställdhetsfrämjande tycker jag inte är särskilt kontroversiellt.

Ungefär som att graviditeten inte heller är jämställd, utan troligen påverkar kvinnans yrkesliv negativt i mycket större utsträckning än mannens.

Jag vet nog knappt nån som annat varannan var 3e timma om bevisen är över 6 mån. Rätt ofta äter de max 1 nattmål. Min son ammade 4-5 ggr/dygn när han var 4 mån. Han åt bara mat från 5,5 mån

Fast nu pratar du om delamma och Mabuse pratar om helamma. Rekommendationen idag gör knappast att barnet klarar sig på annan föda större delen av dagen redan vid 6 månader :)

Det ar inte heller ovanligt att bebisen ater flera ganger per natt, jag vet att mina barn inte ar de enda.

/visslan som bade jobbar och ammar (typ 1-4 ggr) pa natten och har gjort sa i 3.5 ar, men oftast ar pigg anda.

forresten finns det nog nagon lag som sager att man far ga ifran sitt jobb och pumpa/ amma barnet, i alla fall har pa Irland. Men det kan ju bero pa att man bara har 26 veckors betald ledighet.

Det blir ju lite galet bara om strävan efter absolut jämställdhet går ut över barnet, om man fråntar bebisen sin naturliga föda enbart för att vara jämställd. Kan man inte väga upp det med andra saker? Det går ju att pumpa ur? Dela på allt annat?

Som sagt är det ju en sak om det inte funkar på grund av andra saker, men det är ju sjukt att vara så pass egoistisk.

Och så fruktansvärt rädd för uppoffringar och att bli bunden vid någon, say no more..

*knapp lån*

Det börjar kännas mer och mer som "jag vill inte"... i föräldraskapet:confused:

Jag vill inte må illa,
jag vill inte få bristningar,
jag vill inte gå upp i vikt,
jag vill inte få fula bröst,
Jag vill inte föda vaginalt,
jag vill inte spricka,
jag vill inte amma, '
jag vill inte vara föräldraledig,
jag vill inte bli bunden av barnet,
jag vill inte sälja hästen/sluta träna/osv
jag vill inte vara hemma med sjuka barn,
Jag vill inte.......... En massa annat.

Men barn vill vi ha:confused:
Missförstå mej rätt, men ett föräldraskap är en himla massa givande, de kostar på att ha barn, och det är ett livslångt åtagande, men så UNDERBART!
En millimeter rättvisa är svår att uppnå, Och jag skulle inte tro att det gör barnet lyckligare:angel:

* Jenny *

.

forresten finns det nog nagon lag som sager att man far ga ifran sitt jobb och pumpa/ amma barnet, i alla fall har pa Irland. Men det kan ju bero pa att man bara har 26 veckors betald ledighet.
I Sverige har man också laglig rätt att amma under arbetsdagen.
*KL*
Vi delade lika på förra fl och ska dela lika denna gång. Ammade helt till 4 månader och delammade sen till 13 månader med första barnet. Jag började jobba när sonen var 7 månader. Vi bodde då precis tvärsöver gatan från våra jobb, men valde ändå att inte amma på jobbet; det kändes för "meckigt" att få ihop (någon enstaka gång första veckorna gick jag hem på lunchen och ammade). Jag pumpade en del, mest för att få sonen van vid flaska, men i slutändan blev det så att när jag började jobba så fick han ungefär enligt följande schema:
07.15 morgonamning
fm välling
lunch burkmat
em gröt och frukt (banan)
ca 16-16.30 kom jag hem och han ammades igen för att sen ammas kväll och nattmål också.

Jag håller med mabuse om att det ÄR krångligt att pumpa; i alla fall om man ska pumpa motsvarande HELamning. Även om jag hade kunnat gå ifrån på jobbet så är det ju lite jobb kring det där; alla grejer ska vara sterila, man ska få så pass mycket "ro" att pumpningen verkligen fungerar fullt ut och sen ska man också ha möjlighet att ställa mjölken i kylen (o sen komma ihåg att ta med den hem från jobbet för att frysa). För mig hade det gått, men var för krångligt för att vara värt det. Å andra sidan kan man ju frysa in rätt mycket mjölk INNAN man börjar jobba om man pumpar flitigt. Det håller ju ca 3 månader i frys så om man pumpar nog mycket borde mjölken kunna räcka till kanske tre mål per dag (när man jobbar) under i alla fall ett par - tre månader i början när man arbetar.

Man kan ju också välja att dela föräldraledigheten på andra sätt; så att båda jobbar halvtid med modellen 4-timmarsdagar och då kanske pappan bara behöver flaskmata 1-2 gånger under de timmar mamman inte är där. Hur man ska lägga upp halvtidsledighet är ju dock också beroende av t ex arbete/arbetsuppgifter och resväg till jobb mm.

Med vår lilla bebis nu så är jag ledig på heltid tills hon är 6 månader, därefter ska vi jobba halvtid i ytterligare ca 2 månader; men omlott varannan dag då det blir både dyrare och krångligare för oss på arbetet att jobba 4timmarsdagar omlott. (Vi bor nu ca 12 km från jobbet och att då slippa ytterligare pendlingskostnader väger in). Därefter går min sambo hem på heltid. Vi kommer även denna gång att börja med smakisar vid 4 månader och förmodligen introducera välling/gröt eller köra ersättning eller eventuellt pumpa ut NU inför den första tiden.

Så; visst går det, men visst går det till viss del "ut över" amningen. Kanske hade jag helammat längre tid om vi inte delat som vi gjort/gör? Kanske inte? Jag och sambon är dock nöjda med vårt upplägg och det fungerade bra förra gången så jag räknar med att det kommer gå även denna gång.

(det svåraste under sambons första föräldralediga vecka var dock inte amningen, sonen var ju då redan avvand vid tutte på dagtid. Det svåraste var att han var i en riktigt separationsfas och grät i timmar och vägrade somna med sin pappa. DET var tungt för sambon. Och för mig när han i förtvivlan ringde mig. Eftersom vi hade nära till hemmet och generösa flextider (dessutom var det sommar och väldigt lugnt på mitt jobb) så gick jag hem och fick sonen att somna sin första "sovning" för att inte pappa och barn totalt skulle bryta ihop när jag kom hem. Men det där löste sig ju efter en dryg vecka; då var problemet som bortblåst).

*knapp lån*

Det börjar kännas mer och mer som "jag vill inte"... i föräldraskapet:confused:

Jag vill inte må illa,
jag vill inte få bristningar,
jag vill inte gå upp i vikt,
jag vill inte få fula bröst,
Jag vill inte föda vaginalt,
jag vill inte spricka,
jag vill inte amma, '
jag vill inte vara föräldraledig,
jag vill inte bli bunden av barnet,
jag vill inte sälja hästen/sluta träna/osv
jag vill inte vara hemma med sjuka barn,
Jag vill inte.......... En massa annat.

Men barn vill vi ha:confused:
Missförstå mej rätt, men ett föräldraskap är en himla massa givande, de kostar på att ha barn, och det är ett livslångt åtagande, men så UNDERBART!
En millimeter rättvisa är svår att uppnå, Och jag skulle inte tro att det gör barnet lyckligare:angel:

* Jenny *

Jag kan inte annat än hålla med.
"Jämställdhet"?? Det börjar låta lika mycket som en "fälla" som den såkallade "kvinno-fällan". Jämställdhetsfällan!

Allt i livet har sin tid. Man kan inte göra allt, ha allt, samtidigt! Vem frågar barnet, förresten?
No more comments.

20-30min.....jisses kan det ta så lång tid? Jag måste ha haft det bra, pumpade med min avent ur två små flaskor under 2 min....men jag hade iof kunnat ställa upp som ko för flera barn.
/Jenny

Jag hade mjölk så det räckte och blev över när jag ammade, men när jag pumpade kammade jag så gott som noll.

På 30-40 min hade jag fått ihop ca 30-50 ml :/

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har en kär vän som är gravid i vecka 35. Barnet var oplanerat men är väldigt efterlängtat. Dock har min vän redan sedan innan hon...
2
Svar
32
· Visningar
4 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka