En stor och liten hund?

Erikaa

Trådstartare
Min mamma har börjat prata om att hon vill skaffa en mindre hund efter att hon har gått i pension (om ca 2-3 år). Vi har en boxertik nu, som kommer att bo kvar hos mamma mer eller mindre efter att jag flyttat, i alla fall så som det är planerat. Jag kommer självklart göra så att hon får samma aktivering som nu, och självklart ta med den lilla hunden också.

Till saken hör ju då att boxern är lite fundersam med nya hundar, speciellt små, men med arbete så vet jag att det kommer fungera utmärkt. Men är det bättre i så fall att antingen hitta en enklare lösning, t.ex. hundvakt åt boxern osv eller helt enkelt vänta ett par år längre, tills hon är borta?

Det som min mamma har fastnat för är en fralla, men ni får också gärna komma med lite synpunkter och förslag. Det jag oroar mig för är andningen och hälsan överlag? Det som den ska klara av är väl i stort sett långa promenader i skogen, följa med på svamp plockning och bad. Det ska även vara relativt lätt med allmänlydnaden, men också gärna gå att träna lydnad med på hobby nivå osv. Hunden kommer i stort sett att leva ett väldigt aktivt liv, men det ska gå och ta en lat dag emellan åt.

Det jag undrar över hur ni tycker om att ha en stor och liten hund och gärna berätta lite om hur ni tycker i allmänhet om att ha två hundar? Vad som krävs av en själv och så vidare. Alla svar uppskattas!

Mvh Erika :D

Sv: En stor och liten hund?

Det viktiga är väl i så fall att köpa en fralla från en uppfödare som inte avlar på extrema avvikelser, kolla lite vad uppfödaren sysselsätter sina frallor med, får de leva ett mer aktivt liv eller bara som "prydnader" i soffan (ja inte riktigt men du förstår nog poängen) ;)

Angående storleksskillnaden så är det säkerligen inget problem, frallan är ju en rätt så robust hund trots sin litenhet men det är väl under valptiden i så fall som man får vara lite försiktig om boxern är vild i sin lek. Jag har haft en leonberger på 72 kg ihop med en släthårig foxterrier på 7 kg och det var inga problem trots storleksskillnaden och framför allt viktskillnaden :D

Fördelen med två hundar är ju att de till en viss del kan sysselsätta sig själva men som ägare kräver det också att man kan ge båda egentid + att båda ska tränas och aktiveras.

Sv: En stor och liten hund?

Jag har en Papillon på knappa 3 kg och min mamma har en Flat på 30kg, vilket går utmärkt! Självklart får man styra upp ordentligt vad det är som gäller, att man inte lägger tassen på lilla hunden, hoppar på den osv. för det säger ju sig självt att den kan bli skadad.

Om ni ledsnar på Frallans sjukdomsbild kan jag med lätthet rekommendera min egen ras, papillon. De är så fruktansvärt balla hundar, jag gick från Rottis till Pappis och är inte det minsta besviken över drivet det är i min lilla tös, hon är grymt rolig att träna med!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 442
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar