En stallägares dröm...

J

Jeeves

Man kan kanske äntligen få chansen att ge beröm åt hyresgäster?:)

Har en ny hyresgäst i mitt stall, efter en ganska lång tid av hopplösa inhyrda:( - och jäntan är fantastisk!:bump:

Hon är 14 år och klarar det som fullvuxna personer inte fixat under ett par års tid;

Stänga stalldörrar
Stänga boxdörrar
Inte släppa in fel hästar i fel boxar
Släcker efter sig i stallet
Sitter inte upp mitt ibland våra parkerade bilar och lämnar pallen så att man backar över den...
Fylla på vatten i hagen utan att ngn ska påminna om det
Hålla bädden i boxen ren och fin
Ha egna idéer och önskemål och genomföra dessa smidigt och praktisk utan en massa skitsnack och surande
Ta väl hand om sin häst
Komma till stallet varje dag
M m

Hon är en liten pärla den här tjejen helt enkelt! Hur kan man vara så klok och bara 14 år? Hon tar hand om sin häst på ett fantastiskt sätt, i ur och skur. Har föräldrar som ställer upp och hämtar/lämnar varje dag. Ville själv mocka sin box trots att möjligheten till helinack fanns. Klarar att hålla de regler som är uppsatta utan gnäll, har egna idéer och vet vad hon vill med sin häst men genomför dessa på ett praktiskt sätt som inte på något sätt stör rutinerna i stallet.

Jag har sån lust att ringa föräldrarna och berömma dem för att de har en sån duktig dotter men då tror de väl att man har en skruv lös!:D Man blir bara så löjligt glad av att äntligen ha hittat "rätt" hyresgäst och får ngn slag bekräftelse på att man inte är helt galen och har orimliga, krångliga regler och rutiner:banana:

Sv: En stallägares dröm...

Vad kul. :laugh:
Hoppas hon blir kvar i många år, och blir ett gott föredömme för efterkommande hyresgäster.

Önskar jag var lika välartad jag.

Beröm! Det skapar motivation. Du behöver säkert inte ringa, men ta tillfället i akt när de alla är i stallet - dottern får höra det från källan och föräldrarna blir säkert glada.

Dessutom, ge KONKRETA exempel, så att dottern förstår exakt vad det är som är så fint. Vem skulle inte glädjas över det?

Vad kul att höra. :)

Kan du inte helt enkelt haffa hennes föräldrar när dom skjutsar/ hämtar och tala om för dem att de har en fantastisk dotter. Gärna så dottern hör. Det gör nog både föäldrar och dotter stolta.:banana:

Ja, jag känner att jag nog måste göra det. Får passa på när de är här och hämtar någon kväll:).

Sånt är ju helt underbart! Vi hyr också ut och ibland är det ju ett gissel det där... Men nu är jag rätt nöjd :)

Men mest nöjd är jag med min nya medryttare. Hon är underbar :love: Det är härligt, efter många törnar så hittar man någon perfekt.

Va harligt att hora!
Skulle absolut tala om for foraldrarna vad du tycker och for flickan sjalv, ar val aldrig fel att fa berom?

Vad härligt!!

Jag tycker också att du ska berömma henne/föräldrarna!
Generellt är människor så dåliga på att ge beröm (jag inkluderad), det är lätt att fastna i att man bara säger till när något saknas eller är dåligt.

Vi försöker verkligen tänka på det i mitt stall (är inackorderad) - att berömma stallägarna för allt slit. Det är inte svårt i vårt fall, eftersom de är fantastiska människor som gör allt för oss & våra hästar MEN man måste påminna sig om att säga det också!

Mer beröm åt folket!!:banana:

Vilken duktig tjej - Klart hon ska ha beröm!

I bland ser man tyvärr tonåringar som enbart har häst för ridandets skull. //Linda

Vad roligt:D

Trots att det du skriver borde vara helt självklart och det är förmodligen självklart för henne!

Givetvis ska du säga till henne vad roligt du tycker att det är att ha fått en så bra hyresgäst!

Säg det både till henne och till föräldrarna!

Jag hade inte kunnat hålla tyst;) sådana här saker bubblar ur mej utan att jag kan stoppa det:D

Det är klart du ska prata med hennes föräldrar!

Det är jätte bra att ge folk beröm!

jag ger tex tågvärden beröm ibland och det synns verkligen att man har gjort deras dag! :idea:

Det är otroligt roligt!

Va underbart :banana: Men är det inte att börja i fel ände att berömma föräldrarna!? Beröm tjejen istället! Det är hon som gör jobbet, inte mamma och pappa.

Jo det är klart att det är tjejen som ska ha kred men något bra har även föräldrarna gjort när hon är så duktig och ansvarstagande;)

Jovisst, bara det inte blir att man pratar över huvudet på henne. Inte något jag tror du kommer göra men har sett det så många gånger att jag är lite överkänslig ;)

Yngre människorär ofta bättre på att följa regler än äldre. De äldre är så övertygade om att de vet bättre:D. Lite sådär lagom generaliserande:o.

Beröm! Tänk bara på att alla kan glömma, så att du inte tar för givet att hon ska minnas varje gång.

Absolut, glömma kan alla göra emellanåt men det är ok så länge man inte glömmer var och varannan dag eller glömmer mkt viktiga saker som att stänga grinden till hagen och liknande.

Jag är impad över hur en såpass ung tjej klarar ansvaret så bra och som är så mån om sin häst. Här är det inte tävling och skryt inför kompisarna som gäller utan det är ett geniunt intresse. Trodde att såna ungar var "utdöda" numera!

Nej, det vill jag inte göra och det faller sig inte naturligt heller för hon är så vuxen i sitt sätt att jag glömmer bort hur ung hon är!

Tänk att det finns sådana ungdomar nuförtiden! Precis som på min tid när jag var ung. Det måste bero på uppfostran och ett genuint hästintresse att hon är så duktig och ansvarstagande.

Beröm henne, gärna när någon slarvig är med.

Vilken solskenshistoria!

Så roligt att få höra något positivt:)

Vi har haft en hyresgäst för några år sedan och som för många andra funkade det inte alls. Efter det har vi inte vågat/orkat prova med nån ny, vi har två tomma boxar.

Kan jäntan "klonas" och flytta till vårat stall? ;)

Ska ändå ge kred till vår 14 åring, hon har enorm djurkänsla och gnatar aldrig kring skötseln med sin ponny, sopar och håller snyggt med. :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV