En som behöver banta en aning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Cindylindy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 120
C

Cindylindy_

Jag har en Engelsk Springer Spaniel en tik på 11mån.:) hon e supergo o mysigt, en trevlig o social hund. Men har lagt märke till att hon inte är lika aktiv som hon har varit förut. Jag förstår att det är valptakterna som går ur, men kan inte låta bli att undra över om det är någe annat. Hon har även gått upp i vikt så behöver även starta en bantningsprocess.... Någon med någe bra tips? Vore toppen!:)

Sv: En som behöver banta en aning

man behöver ingen specialmat om hunden inte är sjukligt fet. mindre av den vanliga maten och mer motion räcker långt.

det kan inte vara så att hon är på gång att löpa? min tik blev rätt uppsvälld och slö i samband med löp.

Okej tack:) Nej, hon är inte så fet bara 3-4kg för mkt på ett ungefär. Nej, hon löpte för cirka en månad sen

Har bantat våran vosthertik under sommaren genom mindre giva mat och mer aktivering.Sen har jag snålat in på godsakerna genom att ge henne mindre bitar av det hon brukar få såsom små grisöron istället för stora,en sked med rester istället för två etc.

(fast jag tycker 4 kg låter ganska mycket på en så "liten" hund)
Tycker det syns ganska stor skillnad på bara 2 kg på våra då vi försöker få upp den ena och hålla den andre kvar på sin vikt(24 respektive 30 kilos hundar)

Lycka till

Jag tycker också 4 kg är mycket. Våran tik har gått upp två kilo och det syns tydligt. Hon väger 33 kg nu men ska väga 31 kg. 4 kg på henne sammanlagt är väldigt mycket.

Men minska maten och motionera mera. När vi bantade våran tik (8kg sammanlagt) gick hon på dietfoder samt motionerade minst 3 timmar om dagen.

Skendräktig? Har inte tänkt på det, men när du säger det så är hon ju faktiskt det

Mjo, okej hon behöver nog inte banta riktigt 4kg... Men 2-3kg för hon är absolut inte sjukligt fet.. Men någon för runt för sin storlek

Eftersom en sådan ung hund inte ska motioneras för mycket, tycker jag du ska leta upp ett bra lightfoder som ändå tillgodoser alla hennes behov.
Vad får hon för foder nu?

Halla foder för aktiva hundar

Halla foder för aktiva hundar

Prova att ge Halla Standard en period, hon kan ha växtvärk. Kommer det ihop med ev skendräktighet har hon det nog lite jobbigt med sig själv just nu. Standard räcker om hon inte jagar eller är väldigt aktiv så länge hon håller hullet. Vår hane funkar utmärkt på det. Dietfoder bör du undvika på en så ung hund om inget allvarligt är orsaken till viktökningen. Inga bilder på vovven? / Ninni som både har springer spaniel OCH använder/säljer Hallafoder sen många år tillbaka.

Mindre mat och mer motion är det enda som behövs ! :)

Jag ska prova med Standard eftersom hon hon inte jagar o inte så super aktiv...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 782
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 562
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 289
Senast: Stinaelin
·
Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka