en mans häst kan va farlig?

jessii

Trådstartare
Jag har ett fullblod, en hingst. Som är väldigt "mammig" alltid..
Han vill alltid va med mig och jag är den enda som vågar säga till honom.
Han har en tendens att ta över när andra människor hanterar honom,
då han är väldigt stark i psyket. I hagen är han väldigt rang hög.

Men han följer mig överallt, går lös med mig. Springer när jag springer,
stannar när jag stannar och går när jag går. När jag än kommer på dagen så rusar han till ingången och vill va med mig fast han går i en gigantisk hage med en häst han kommer super bra överens med.

Står jag och kelar med honom och nån annan kommer så sparkar han eller biter denna person. Likadant så är det bara jag som kan gå in i hans box utan att han gör något. Han spärrar alltid upp ögonen, visar ögonvitan och lägger öronen bakåt när någon annan kommer.

Nån som har tips på hur man kan göra? Dom andra i stallet är väldigt snälla vid honom så det är inte de. Han gillar inte dom bara. Dom försöker ge honom godis varje dag i ett år för han ska vilja gå nära dom. Men han väljer hellre att bita dom än att ta godiset. När jag åkte utomlands så jagade han ut hans passare ur hagen när hon skulle fylla på vatten. Men mig lägger han hela sitt huvud i famnen på. Nått tips? Han är inte så omtyckt av andra ...
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

För det första skulle jag kastrera honom om han inte ska användas i avel. Det är en sak med en människofarlig valack/sto men en hingst kan bli så mycket värre om det blir brunstiga ston osv.
Hur gammal är hästen? Hur är den hanterad innan? Hur länge har du haft den?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Saken är den att han har båda sina testiklar i magen, för han blev kastrerad när han var åtta månader. så dom hade inte trillat ner än. Och jag kände inte att jag ville låta honom gå igenom en sådan operation fast min försäkring täcker de. Han blir 13 år i maj, har ridit honom sen han var 2 år, varje dag som min egen. men ägt honom i 2,5 år. Han har hoppat över staket och allt för att få tag i ston och attackerat andra hingstar när vi mött dom ute. Han ger sig inte. :/
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Står jag och kelar med honom och nån annan kommer så sparkar han eller biter denna person. Likadant så är det bara jag som kan gå in i hans box utan att han gör något. Han spärrar alltid upp ögonen, visar ögonvitan och lägger öronen bakåt när någon annan kommer.
Hur agerar du när hästen gör på det sättet?
Nån som har tips på hur man kan göra? Dom andra i stallet är väldigt snälla vid honom så det är inte de. Han gillar inte dom bara. Dom försöker ge honom godis varje dag i ett år för han ska vilja gå nära dom. Men han väljer hellre att bita dom än att ta godiset. När jag åkte utomlands så jagade han ut hans passare ur hagen när hon skulle fylla på vatten. Men mig lägger han hela sitt huvud i famnen på. Nått tips? Han är inte så omtyckt av andra ...

Godis skapar ingen respekt, snarare tvärtom. Det lockar lätt fram ett respektlöst beteende. Bättre att dom faktiskt säger ifrån mot honom. Inte locka fram honom med godis och tro man kan muta honom till att respektera en.

Det är inte farligt att ha en enmans häst, min häst är också otroligt ranghög och väldigt tydd till mig, men han är också väldigt väluppfostrad. Alla kan inte rida honom och jag hade inte velat att någon hanterade honom mer än vad som krävs. Men jag ser till att han är såpass väluppfostrad att han utan minsta problem kan hanteras i vardagen av alla.

Jag blir skitarg på honom rättare sagt om han visar minsta hotfulla beteende när jag är i närheten. Oavsett vad det gäller. Jag vet att han lätt tar över och skulle antagligen bli som din om man inte var noga med alla små signaler, jag har sett hur han är mot dom andra hästarna i hagen och jag hanterar honom på samma sätt. Säga ifrån direkt så han vet vad som gäller och då är han som tryggast med mig och alla andra.

Du kanske ska börja sätta gränser också, inte låta hästen vara så på dig och "äga" dig som han verkar göra nu. Visst ska man gulla med hästen och mysa men det kan vara bra om hästen lär sig lite respekt mot människor. Just nu verkar det ju som att han skyddar dig på nåt sätt och så ska det inte vara.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Hur går det ihop? Att han blev kastrerad, men ändå inte, menar jag?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Kastrera.

Din häst är uppenbarligen farlig, så operationen är en mindre risk. Du vill inte hamna i en situation där din häst skadar någon allvarligt.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Om det är en klapphingst så är det en annan sak, har hört många klapphingstar som blir värre och värre med åren och är värre än vanliga hingstar när det gäller hormoner osv.

Det är nog för hästens skull en bra ide att kastrera honom, även om operationen är jobbig. Sen har jag hört att det lätt blir tumörer och grejer.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jag är precis som du jag är noga med varje signal och blir skitförbannad. och han äger inte mig, det är inte på de viset men han vill gärna va med mig alltid. Jag brukar säga ifrån direkt av minsta lilla..
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

jag skickade upp honom på helsingsborgs djursjukhus för att han drack oändliga mängder. Och när jag kom upp stod där "Obs farlig hingst" på hans boxdörr.
Dom tror att dom tagit bort fett som funnits där eftersom hans testiklar inte hunnit trilla ner. Därför är det igensytt nu. det ser jätte konstigt ut men dom rekomenderade ingen operation utan att dom andra i stallet skulle bli som jag, bestämda
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Hästen låter fruktansvärt ouppfostrad. Én väluppfostrad häst har lärt sig respektera människor, inte bara EN människa.

Vad gör du för att lära honom bete sig ordentligt med andra människor? Lyssnar han på dina tillsägelser om han blir arg på någon annan? Om inte så lyder han ju mao ingen annan än sig själv. Det låter dessutom som det när du skriver att han attackerar andra hingstar när ni är ute = han lyder dig bara när det passar. Går det på hans vis är han snäll annars skyr han inga medel att få sin vilja fram. Låter totalt livsfarlig om han är så som du beskriver honom?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

ja men han har alltid varit speciell. Han har inte haft de lätt hos sin förra ägare för dom var inte snälla (ett galoppstall) jag är den enda som aldrig slått honom så. Visst markerar jag och blir förbannad men att pryla honom skulle aldrig jag göra. Pga andra besvär han har som är följder efter hans galoppkarriär så tyckte inte veterinären i helsingborg att operation var en bra idé. Då det gäller mycket vila efter och han kan inte stå utan måste aktivera sina muskler i ryggen. Plus att han blir överjävlig om han står stilla i en sjukhage eller box vilket han skulle göra isf. :/
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Täcker försäkringen operation så kastrera honom, kvarstår problemen så måste du hitta en lösning på det. Man har inte en häst i kollektivstall om den visar minsta tecken på att göra illa någon.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

han lyssnar på mig, men inte på andra. Det räcker med att man ryter åt honom så är han som ett lamm. Men det är just när jag inte är där som allt brukar
hända. dom försöker ändå vara väldigt bestämda. men han beter sig så dumt ändå.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Om hästen är så hemsk som du beskriver den (attackerar även om du är ute med den och tar sig ut i hagen för att attackera andra) så är väl enda alternativet att avliva den om det inte går att operera (och hoppas att humöret håller sig i schack sedan).

Det låter dessutom inte som ett roligt liv för hästen, den måste ju blir förbannad och stressad massa gånger per dag om den står i ett kollektivstall med andra människor om den reagerar så stark som du skriver?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Okej, mao är han hanterbar och harmonisk om bara du är i närheten av honom?

Lösning: Flytta till eget stall med utbrytningssäker hage.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

vet du vad, min häst må va överjävlig mot andra när jag inte är där. Och visst kan han va farlig i vissa lägen. Men jag avlivar inte en häst som annars är lycklig. Han mår bra, har äntligen blivit av med alla saker. Dessutom gått igenom massa skit. Och jag finns alltid för honom. Det gäller att va riktigt hästkunnig för att kunna hantera honom. inget gullande vid fel tillfällen. Min egen åsikt är att han är rädd, har svårt att lita på folk. Innerst inne finns det inga dumma hästar bara jävla dumma ägare, och tyvärr va han hos ett sånt dumhuvud i 10 år som slog honom för ingenting och gjorde honom rädd.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Säger som övriga. Din häst är en Klapphingst och de tenderar att bli värre med åren. Han är redan nu en stor fara för övriga inaccoderingar och bör kastreras omgående! Hade denna häst stått i mitt stall hade du varit utkastad för länge sedan. En farlig häst ska inte andra behöva hantera! Boka tid på klinik och få det gjort snarast möjligt! Kan inte hästen stå still pga han blir ännu hemskare så är det ännu mer rätt beslut! En ny kastrerad häst ska dessutom röra på sig och inte stå helt stilla. Annars be om lugnande under läkningsprocessen.

Jag har själv en hingst på 8 år och han har precis lika stor respekt för alla! T.o.m min snart 3-åriga son.

Din häst är farlig och du måste göra något innan det har hänt en olycka, inte efter!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 637
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp