En mager skrika!

A

Aultmore

Har ett stort problem!
Har ett Eng.Fullblod som är väldigt mager hon är ca 163-165 cm i manken, sist jag vägde henne vägde hon 517 kg(i maj) är mellan grovt och smäckert fullblod.
Nu väger hon mycket mindre :cry:, har inte haft tillgång till våg sen dess så jag vet ej hur mycket hon har gått ner.
Ska åka till "tandis" innan augusti är slut.
Nu skulle jag vilja ha tips på vad man kan ge för gott till henne så att hon går upp i vikt lättare.
Några förslag?Något förutom Luzern och olja.
Hon får Krafft Groov(3,5 kg) och helhavre(2 kg).
(fri tillgång på hö, när hon inte går på bete.)
Tack på förhand!
:love:
 
Om din häst har problem med tänderna (min har haft det med eller har det fortfarnade) så fick jag tips av hästtandläkaren att man kunde salta höet.Med fodersalt.Blöttlägga maten innan utfodring (även havre o korn sväller ju lite). Foderjäst hjälper till att hålla hullet, vitlök är också kanon.
Fibergi är ett foder som är super..har fått min magre häst att förändras helt! :)
Lycka till!
 
Det finns olika sorter ju
Fiberi Låg
Fibergi Bas
Fibergi Elit

Jag skulle nog köra på Fibergi Bas..jag betalat runt 145:- för 25 kg
Vill man vara extra säker på att de håller vikten så kan man ge ½ dl Foderjäst/dag som man lägger i precis vid utfodring!
 
Varför inte lucern eller olja?

Perfekta fodermedel för att öka vikten.

Äter hon bra med hö? Risken är att de äter sig mätta på kraftfodret och inte får i sig tillräckligt med hö.

Har du analyserat höet? Ett bra hö är A och O när man har svårfödda hästar.

Har du provat korn? Funkar ofta bättre än havre.
 
Har du några värden på grovfodret?

Då är det lättare att ge råd.

mvh Jessica
 
Mitt fullblod var för mager i våras. Nu är hon rund och välmusklad.
Det som gjorde att hon la på sig i hull var fri tillgång på ensilage/ senare bete, havre, soja, mineral och olja.
 
Kornkross är inte helt fel när du vill "hulla" upp hästen. Glöm bara inte att korn skall vara krossat till häst. Det kan du ge rätt mycket av utan att det sätter sej i huvudet.
 
Uchs vad jobbit, vet hur det känns.
Men jag hade ändå givit hästen lusern, olja och korn.

Lycka till.
 
Om det inte är tänderna är även krossad korn bra att få hästen i hull (hästarna här i stallet som får korn är smällfeta nästan...)
Även 1-2dl (max 3 dl/dag) linolja kan vara bra, ger även mkt fin päls. Men detta bör ske med försiktighet med låångsam ökning eftersom det annars verkar som laxerande.

Öka proteingivan har jag läst är bra vid smala hästar, om det är bra vet jag inte, eftersom jag lärt mig att man ska öka energin.
 
Svarar många i samma ilägg...

När jag skrev *förutom luzern å olja* så menade jag inte att jag in kan ge henne det, jag tänkte om någon kunde ge mig tips om något förutom det!!För hon gillar nämligen varken Energi oil el Luzern!!
Korn kross har jag gett, men det gav ingen effekt, Jag har fått höra att helhavre är mycket bättre till magra hästar.
Det är inga problem med att ge henne sånt som vanligtvis brukar sätta sig innan för pannbenet, för hon är lika from som ett lamm ändå!En väääldans mysko totto!
Höet är bra.
Hon har fått hösilage också, men det blev så dumt när ingen annan fick det. Blir lite jobbigt när man är inackorderad...
Om jag hade haft ett eget stall så hade hon fått hösilage..en hel rundbal om dagen om så vore! :)
Ursäkta om allt blev helt snurrigt nu men det blev mycke på samma gång!! :p
 
Därför att det är analyserat...*daah*

Svar till det andra inlägget: 2 kg om dagen, kornkross alltså.
 
Hon får i sig ca 12-14 kg om dagen, sedan vill hon inte ha mer.
 
Därför att det är analyserat...*daah*

Svar till det andra inlägget: 2 kg om dagen, kornkross alltså.

Om du tittar lite högre upp i tråden så ser du att jag har frågat ang värdena, men du har valt att inte skriva ut dem. Jag antog då att du inte hade några värden.

Hur i helsike ska man kunna svara på hur mycket kraftfoder du ska ge om man inte vet hur mycket grovfoder du ger och vad det innehåller.

Och förresten så anser inte jag att ett "bra" grovfoder ska behöva kompletteras med 5,5 kg protienrikt kraftfoder. :angel: Krafft Groov och lucern ger man när grovfodret inte är tillräckligt bra.

Jessica
 
Jag menade inte att låta sur å vrång! :o
Jag är värdelös på det där med hö analyser och sånt.
Jag vet inte vad höet innehåller, men jag litar på henne jag köper det av(ska kanske inte göra det?),och hon tycker att jag ska ge det..
Om jag tar reda på analysen, hjälper du mig då? :angel:

Mvh/ Den som utrycker sig konstigt :p
 
Nej, jag tycker inte du ska lita på henne med mindre än att du SETT analysen.

Okej att det finns svårfödda hästar, men bete (hur är betet förresten??), fri tillgång på hö och så mycket kraftfoder. Någonstans är det fel. Endera är betet dååligt, eller så är höet kasst eller så är något inte som det ska med hästen. Och äter hon NU (dvs vid sidan av betet) 12 - 14 kilo hö så är det knappast betet som är boven. Och det första jag skulle kolla är höet. Så kräv att få se analysen!

Och det finns många här som kan hjälpa dig räkna när du väl hara analyssifrrorna, var inte otrolig =)

Men innan du fått fram de siffrorna, hur är betet, är det magert skogsbete eller odlad vall, nedbetat eller övervuxet? hur mycket går hon där och hur mycket hö får hon 'vid sidan'. Och hur ser de andra hästarna som går på samma bete ut?
 
kan fullblodsuppfödning på mina 10 fingrar och har sett de flesta typer av hästar. mina reflektioner är att du gör helt rätt som låter henne gå på fri tillgång hö. att det dock tar stopp vis 12-14kg är inte så konstigt, de orkar faktiskt inte äta mer.
att därefter komplettera med kraftfoder upp till 5.5kg ärt inte heller ovanligt på något sätt. jag förstår alla männiksor som kommer dragandes med sina höanalysey men de har aldrig träffat "ur-typsfullblodet" som faktiskt struntar i alla möjliga analyser. har ett fullblod svårt att gå upp i vikt så får man ta till hårda tag. fri tillgång är det minsta man kan ge.
mina dräktiga ston får ca 6-7kg kraftfoder utöver fri tillgång hösilage (ja, analyserat med BRA värden :D)
Det brukar de flesta klara sig bra på, några får givetvis mindre och andra får mer. de som får mer ger vi Equion, en dyrt tillskott som dock ökar ämnesomsättningen och får den att tillgodogöra sig maten den redan får bättre.
Gick på en välkänd skola, där hade vi ett foderförsök, vi gav alla skolhästaran ett mått Equion per dag i samråd med stallchefen, sedan gave vi det en prövotid på en månad för att invänta kommentarer ifrån ridlärarna, foderläraren och veterinären. alla konstaterade att hästarna hade gått upp i vikt.
dvs dessa ovetande personer var förbryllade över den plötsliga viktökningen men vi visste ju bättre. det visade sig efter slutsummeringen att vid giva av ett mått per dag så kunde vi minska den övriga fodergivan med 30% vilket är väldigt mycket.
så har du ett fullblod som det inte hjälper hur mycket mat du proppar i henne för att hon inte orkar äta mer - prova Equion för det hjälper henne. en burk på några liter räcker ca 2mån och kostar ca 500kr. dyrt kan tyckas men fodertillskott i annan form är ännu dyrare...
 
jag förstår alla männiksor som kommer dragandes med sina höanalysey men de har aldrig träffat "ur-typsfullblodet" som faktiskt struntar i alla möjliga analyser. har ett fullblod svårt att gå upp i vikt så får man ta till hårda tag. fri tillgång är det minsta man kan ge.

Jag tror stenhårt på vikten av att analysera, men jag tycker fortfarande att fri tillgång är helt okej, om höet håller bra värden.

Anlendningen till att jag vill se analysen är att jag vill veta hur mycket MJ det innehåller för att på så vis få reda på om problemet med viktökningen ligger där. MJ-innehållet i ett hö kan ju ligga varsomhelst mellan 6 o 9 och denna skillnad på 3 MJ per kg foder blir ju faktiskt 30 MJ ger 10 kg hö, vilket innebär att man måste ge minst 3 kg kraftfoder för att kompensera.

Ponera att en häst äter ex 15 kg hö på fri tillgång, samma häst har ett MJ-behov på 135. Ena året innehåller höet 9 MJ. Hästen får det året i sig det den behöver i MJ via höet.

Nästa år innehåller höet 6 MJ. Hästen äter fortfarande 15 kg, vilket ger 90 MJ. Man behöver alltså tillskottsfodera upp till 135, vilket skulle innebära ca 5 kg kraftfoder.

Om hästen äter 15 kg hö så leder ju en sänkning av MJ med bara 1 till att man behöver ge ca 1-2 kg kraftfoder till för att hästen ska hålla hullet.

Utifrån ovanstående exempel anser jag att en analys är viktig. Det är alltså inte alls konstigt att en häst med högt energibehov behöver mycket kraftfoder vissa år.

Och utan analys skulle man ju stå och klia sig i huvudet och undra vad som hänt när hästen helt plötsligt börjar gå ned i vikt, trots att han har "samma" foderstat som förra året.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp