Svårfött fullblod

Sv: Svårfött fullblod

Tack :) Tack alla andra också för tipsen, min kompis håller just nu på att räkan ut foderstat men fram tills att anlysen kom så har han ätit

Morgon: Groov 125/Sport (2) kg,lite lusern och olja(2 dl).
Kväll: Groov 125/ Sport/ (1) kg lite lusern och olja (2,5 dl)
+ att jag ställt in en full hink med bara lusern i om nätterna + hö och han äter upp allt !
Han har gått upp i hull men det är mycket kvar att gå upp men det går framåt. Ska se nu vad min kompis räknar ut för smart.

Som de övriga sa så är 6kg kraft allt för mycket...gastronomin mår inte bra utav det.

Förutom lusern som många rekommenderar som är grovfoder så kan du lägga på linfrökaka, det ger bra med protein. Det brukar faktiskt vara "räddaren" på hästar med hög omsättning som fullblod.

Analys är som de övriga säger viktigt och det är ju på väg så.

Får inte 6 kg krafftfoder. 3 kg däremot men tack för tipset av linfrö.Trodde det bara var bra för magen och pälsen?

Förlåt att jag kapar tråden men jag har också ett fullblod som är tunn enligt mig.
Han väger dock 600 kg men revbenen anas fortfarande.
Jag vet inte hur lång tid det ska ta för dem att lägga på sig han har nu gått på detta silage i 2 månader och det blev stor skildnad ibörjan men sedan stannade han.
analysen
Nr 92:

Ts: 71 %

Energi: 11

Smrp: 95

Kalcium: 6,5

Fosfor: 2,6

Magnesium: 1,9

Kalium: 23,4

Detta är vad han äter.
morgon
5kg silage
2dl betfor
jäst

lunch
5kg silage

midda
5 kg silage

kväll 8 kg silage
2dl betfor
jäst

Tjena!

Har själv en svårfödd gammal pålle!.. Kunde ge hur mycket mat som helst till honom utan att han ökade i vikt, sen började jag med Spillers Musli för seniorer och viktökning.. Funkade jättebra! Nu går han på det och 1/2 kg lusern varje dag och 9 kg ensilage (han äter upp ca 6kg).. Skulle rekommendera att du provar med det även om din häst inte är äldre!

Förlåt att jag kapar tråden men jag har också ett fullblod som är tunn enligt mig.
Han väger dock 600 kg men revbenen anas fortfarande.
Jag vet inte hur lång tid det ska ta för dem att lägga på sig han har nu gått på detta silage i 2 månader och det blev stor skildnad ibörjan men sedan stannade han.
analysen

Oj. Mitt fullblod är i jättefint hull. 490 kg, 166 cm.

Ja men han är 174cm stor också;)
jag vet hans exakta vikt p.g.a vi vägde honom nu på kliniken för en månad sedan innan trode jag han vägde 550 och inte mer.
men hans revben syns och det finns nog inte en gnutta fett på honom.
funderar på jag helt enkelt får gilla läget.

Har ni tagit träckprov, så att han inte har mask?
Enligt HC foderstat (lade in skritt 20 min , trav/galopp 30min, ålder > 3år, 600kg, svårfödd, mager) så blir balansen bara på ditt silage:
Smrp 258.5% Behov 609,4 Tilldelat 2185
MJ 149.1% Behov 101,6 Tilldelat 253
Kvot: 8,63

Med de värdena BORDE han inte vara så tunn :confused: Kommer tyvärr inte ihåg om din häst kom direkt från banan eller inte. Gjorde han det, tar det tid innan kroppen ställer om sig.

umm... med allt det silaget... hur många skottkärror med enbart bajs kör du ut...? :rofl:

Helt korrekt, linfrö bildar en form av gele som lägger sig och skyddar hela vägen, från strupe till ändtarm. Pälsen blir även den fin.

Oj, om jag gav mina fullbod krafft sport när de inte går fullt (det är då för att tränas för MSV fälttävlan) så skulle de gå i taket.

Jag har två fullblod som lätt blir smala och de har fri tillgång på hö, några liter lucern hack, någon liter vetekli och mineraler.

Undviker betfor, havre och alla foder med minsta lilla gnutta havre i.

De håller sig i hullet ganska bra och det viktigaste som jag har märkt är att ett fullblod som inte har psykisk ro har mycket svårare att lägga på hullet. Min fd. galoppör blev inte rund förens jag haft honom 2 år fastän han fick lika mkt mat hela tiden, det var helt enkelt då han fått ordning på allt annat, han hade fått mental ro, satt de viktigaste musklerna och då kunde kroppen fokusera på att lägga hull på magen. Så att min andra är mkt smalare är jag inte så oroad över, han får sin mat och tränar på (har bara haft honom i något år än) och blir långsamt rundare. När de väl satt sitt hull då så har de också lättare att behålla det.

Och som någon nämnde ovan, hitta din hästs bästa matrutiner. Min lilleman äter bara sitt hö om han får ha det i ett visst hörn i boxen då han då står vägg i vägg med sin bästa kompis och äter :p annars trampar han bara ut det i boxen.

*kl*

Nu börjar jag fundera, har ju fotat och följt utveckling men känns som att han "stannat".
Det både pappa och jag funderar på är att han dricker hela tiden, pissar hur mycket som helst, varit loj men är väldigt pigg nu? . Musklelfattig och för smal. Bra värden på hö och fri tillgång, foderstaten ser ni längst upp. Ska ta upp detta med vet när han kommer nästa vecka. Något ni kan komma på som orsakar drickandet och pissandet? han är jämt hungrig och han får mkt mat. Finns alltid hö inne hos honom.

Oj det låter inte bra :/ Vad bra att vet ska tas ut nästa vecka då. Men det låter inte okej att han är mager och till och med stannat till,ta ut vet och ta blodprov och kanske några andra tester men ett blodprov borde visa mycket.

Heisan
Skriver på norsk håper du forstår. Har hatt både fullblods og varmblods og känner ditt problem mycke väl. Det er det tråkigaste som fins....Ville byttet ut mycke eller alt av krafft foderet med mindre energi og proteinrikt foder som till ex kornkross, eller kornbaserat musli. Gi gjerne et mer kosentrert krafft foder som till ex krafft pluss blå/rød, dette skal de kun ha 1-2kg av pr dag, da får de mer plats för grov foder som er basisen för en hästs foder. Når de pissar mycke er det ofte tekn på för mycke protein i foderet, da overskottet skiljes ut via urin. Olja er bra men max 1 dl pr dag, da leveren inte tål mer på hästar. 1 dl ersätter ca 1 kg havre. Gi så lite havre som möjligt. Betfoder er bra i små mänger. Gi tillskott med B-vitamin, det er bara positivt. Lucern er bra, men mycke proteinrikt och rekommederas mest til unghästar och fölston.
Lycka til mvh toboin

Jag har en svårfödd halvblodsarab som har följande forderstat som framarbetats i samarbarbete med foderkonsulent.

Morgon
0,25l torr betfor som blötläggs
1kg- (1,25kg) krafft grov 125
0,5skopa kornkross
1skvätt rapsolja
0,5msk vitlök
Hösilage (Fri tillgång)

Middag (I hagen)
Hösilage (Fri tillgång)

Eftermiddag (vid insläpp)
0,25l betfor som blötläggs
0,50kg- (1,25kg) krafft grov 125
0,5dl krafft oil
Hösilage (Fri tillgång)

Kväll
0,25l torr betfor som blötläggs
1,5kg kraft grov 125
0,5skopa kornkross
0,5msk vitlök
1dl loppfrö

Han får nu 3kg krafft grov 125/dag, men kan gå upp till 4kg om han behöver det + att vi ev. kan lägga till lucern om det behövs.
Men i dagsläget har han fint hull så jag hoppas han håller sig på detta nu.
Paranteserna i foderstaten gällande krafft grov 125 är hur mycke vi kan öka upp honom / giv.

Han är kollad för mask just p.g.a vikten.
en kärra om dagen men då går han ute länge.
han väger ju en del men b´varför syns revbenen fortfarande.
nej han kommer inte från banan och jag har ägt honom i 2,5 år.

Ska leta rätt på källa, men det liksom tunnare hud, ytligare ådror och mindre päls gör att de inte blir lika varma och överhettas. Egenskaper som kommer från det arabiska fullblodet för att klara så mycket värme och ändå röra sig, fly, arbeta osv.
Varför deras återhämtningsförmåga är så bra.
Man ska kunna se revbenen annars så är hästen, svälld av mycket grovfoder (inget fel) eller överviktig. Min herre har en "hömage" eftersom han går på fritillgång och äter i mängder...:grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka