Svårfött fullblod

Sv: Svårfött fullblod

Hej allihopa igen!

vad skulle kunna vara felet. Han är fri från mask,toppenbra hö enligt analysen, mkt mat flera ggr om dagen + fri tillgång på höet, rids regelbundet,men går inte upp i vikt?

Testa att låta honom stå helt och bara käka upp sig i några veckor. Utred sedan om han inte gått upp i vikt låter nästan som min cigge fast min hade lilla blodmasken som han är avmaskad för nu..

Torrsubstans 84 %
Smältbart Råprotein 48 g/k foder
Energi,foder 9.2 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.9 g/kg foder
Fosfor P 1.7 g/kg foder
Magnesium Mg 1.0 g/kg foder
Kalium K 15.7 g/kg foder

Fick tipset om att fodra mer utan tanke på proteinet. Har för mig det var något om att fullblod hade svårt för protein och ska gå på energi istället. Provade groov 90 och rehab. Hon gick många kilo väldigt snabbt och på lite foder. Fri tillgång på hö och så fick hon vil, bara skritta lite medans viktuppgången på gick.

Nu vet jag ju inte om det om proteinet stämer men mer engeri funkade på min madam.

äter han upp all mat?

jag kan inte ha mitt fullblod på fritt hösilage, hon trampar bara ned det.
kan heller inte ge henne lucern, hon blir mätt på ett kg och äter sen inte resten av maten.

Well, idéer och idéer.
Fullblod kräver betydligt mer energi och protein än andra raser (generellt), i linfrökaka finns det bra mycket utav båda delarna, 14Mj och 220 smrp.

Förövrigt så brukar dåligt hull, hästar som faller ur osv bero på störningar i grovtarmen, som orsakar att de inte tar upp/tillgodogör sig tillräckligt med näring ur den mat de äter. Linfrö och därmed även linfrökaka förhindrar dessa störningar. Varför man ger linfrökaka istället för linfrön är för att linfrökakan är behandlad redan så att den inte blir giftig även om man ger stora mängder utav den.

Dessa faktorer gör att hästar repar sig och håller sig i bra hull med linfrökaka. MEN självklart så ska man ju ha en bra och anpassad foderstat till hästen förövrigt med.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 637
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka