En mager skrika!

Den fråga jag skulle ställa mig är om höet har bra värden för ditt svårfödda fullblod eller för din kompis häst?

Till en svårfödd häst är ett bra hö högt i MJ, men till en lättfödd häst vill man ha lågt MJ grovfodret. Vad som är bra hö till en häst kan vara sämre till en annan.

Jag tycker du ska fråga vad analyser säger. Till en svårfödd häst bör den ligga på 8 i MJ och minst 40, gärna 50, i Smrp, annars måste det anses som ett sämre grovfoder.

mvh Jessica
 
Hon får inget hö vid sidan om!
Jag menade att hon får det när hon inte går på bete!
Nu har hon gått på ett bete som inte har använts på hela sommaren så det är ju låååångt gräs(har gått där en vecka), och innan gick hon på väldigt fint gräs väldigt saftigt och grönt med inslag av klöver.
det jag tycker är konstigt är att hon verkar ha gått ner under en vecka, kan ju tillägga att det är jävligt mycket knott och klägg där(har på flygtäcke och switch), så hon får ju ingen direkt ro.Så jag undrar om hettan som har varit nu den sista veckan och insekterna är boven i dramat??Vad tros?
Hoppas ingen tycker att jag är en elak matte, för jag skulle kunna gå över lik för min lilla kärlek!
I å för sig så vet jag inte om andra ser henne som lika smal som jag tycker att hon är, är ju trots allt omusklad!
Annars så mår hon bra, är pigg och lika gosig som vanligt.
Vi ska byta hö till henne nu till hösten.

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad du skrev...
 
Jag ska flytta henne så snart det bara går såklart, det var så att jag var tvungen att flytta henne för att hästkompisen har fått stallplats där, och själv i hagen får hon inte vara!
Men hon ska till "tandläkaren" den 23 aug så jag kan ju inte flytta henne förrän då, för att jag bor hemma hos mina föräldrar under sommaren och går på en internatskola annars och har hästen där(skolan börjar den veckan). Är det någon som hänger med!?Det blir väldigt långt att åka och så, bara för en vecka...
Så jag har ju ingen tillgång till box där hon står förtillfället, annars så hade hon fått stå inne när solen och insekterna är framme, då hade hon fått stå och mumsa hö(motvilligt)!
 
Fri tillgång på bra hösilage,regelbunden fodring av kraftfoder (särskilt groov) och kontroll på magen/tänder.

Får ibland lite tunna hästar och brukar ibalnd ha lite tufft att fodra upp dem men jag rådgör alltid med kraffts experter för bästa resultat. Har även ett analyserat grovfoder med halter anpassade till häst (detta är mkt viktigt för att de ska kunna ha glädje av grovfodret)
Olja är bra, likaså fibergi men tänk på att fodra Fibergi rätt (det överdoseras gärna)
Ska du ge lusern, ge inte pellets, de tillgodoser sig det hackade strået bättre. Strukturen kan bearbetas bättre av tarmen.
Lycka till
 
jag håller med om luzern, groov och olja - det är en jättebra foderstat till din häst så där gör du rätt. Byt ut minst halva havren mot korn, och lägg till lite soja mjöl är mitt råd. Sojan ska ges med försiktighet i låga doser - MAX 2 dl, (öka successivt upp till 2 dl) och kolla benen då det är viss risk för gallor. Sojan är kanon för att hjälpa till att runda till.
 
Om jag vore du skulle jag skicka ett träckprov upp till sva.
Om du vet att betet INTE är magert eller sjöbete så ska dom inte gå NER i vikt... Men eftersom hon tappat hull så är det nog nån parasit som ligger där...
Vanliga avmaskningsmedel hjälper inte mot alla parasitangrepp, utan måste ibland få på recept, eller t.o.m sulfa. Kan vara kockodioser tex... Så skicka träckprov det kostar ca 380:- inkl.frakt och provsvar. Väl värda pengarna. Jag tar träckprov varje år under betestiden för att vara på den säkra sidan. beteshygienen är ofta den största boven i dramat och betesmarkerna är OFTA nersmittade.
Så TRÄCKPROOOOV!
:cool:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp