En liten stilla undran....

Gnist

Trådstartare
Efter att ha läst mååånga av dessa foderfrågor på detta forum, så har jag märkt att väldigt många kan inte rek. ett kraftfoder, mineralsort eller andra tillskott, om någon vill ha tips om något som är bra..

Varför ??

Jo för att det går tydligen Inte att säga att det eller det märket/sorten är ett bra foder, såvida man inte vet den exakta analysen på grovfodret..

I många fall, så har det inte efterfrågats en specifik foderstat, utan bara en undran över vad man kan ge sin häst för foder baserat på ålder, ras, användning osv..

Har även lagt märke till att de som inte använder sig av analyser, bemöts inte alltid så trevligt av de som gör det...

Då till mina frågor....

Alla ni som inte kan svara på en endaste foderfråga utan att ha grovfoderanalysen,

Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
Växte inte era unghästar som dom skulle??
Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?

Är inte ute för att racka ner på er som använder er av analyser och mäter fodret hit och dit..Vill heller inte ha en massa pajer kastade i tråden..
Detta är något, som jag lagt märke till och är nyfiken på hur ni tycker/tänker ang. detta

Sv: En liten stilla undran....

Ofta ställs frågor om foder för att hästägaren/frågeställaren upplever ett foderrelateratproblem. Hästen är för tjock, för mager, för slö, för pigg - you name it.

Lösningen på det problemet är inte likställt med ett kraftfoder av viss sort. Det är ett foderstatsproblem.

Vad jag personligen gör när jag har problem är ju att analysera VARFÖR problemet har uppstått. Jag är för lat för att syssla med gissningslekar och tycker därför det är tryggt att veta vad man har att utgå från. D v s vad som INTE fungerar.

Och för att utvärdera utifrån problemet måste jag ju veta vad hästen får i sig idag. Utifrån det vidta rimlig åtgärd, vänta på resultat och kanske förbättra och omvärdera.

En stor anledning till att jag använder mig av analys är för att kunna utesluta eventuella brister och för att få en bra sammansättning i foderstaten. Mycket på grund av att jag har en väldigt svårfödd pålle. Om man fodrar enbart med ögat så upptäcks kanske inte vissa saker förrän det har gått en längre tid. Förra hösten hade jag oanalyserat silage och pållen var jätte fin på detta, men på våren föll han kraftigt ur, antagligen p g a proteinbrist under vintern, vilket inte visade sig förrän på vårkanten.

Han funkade lika bra som han gör nu, tills våren kom...

Det är inget som säger att man är sämre hästägare för att man inte analyserar (kanske enligt vissa), men det är en slags trygghet för mig som hästägare att veta vad jag stoppar i pållen och vad han behöver för att hålla sig fin året om. :p

En liten fråga till de som inte analyserar, Hur upptäcker ni eventuella brister överdoseringar? Kallar ni ut vet. då?

Ok, men hur gjorde du innan analysernas tid?

Hade du fler foderrelaterade problem med dina hästar då ?

Jag började med analys för att jag hade fruktansvärda problem med en tidigare häst. Han föll konstant ur. Alla vrålade att det var proteinbrist, varpå jag - glatt ovetande - öste på protein i parti & minut. Resultatet var att han såg ännu värre ut.

Till slut gick det inte längre och jag insåg att jag behövde KUNSKAP och inte tillit till andra. Så jag satte mig ner och läste och insåg att jag aldrig skulle bli av med problemet och komma till någon lösning utan att ha en verklighetsförankring, d v s veta vad som INTE fungerade.

Det slutade med att vi tvingades inse att det var andra problem med den hästen, men om jag inte kunnat presentera vad jag försökt med (kvoter, värden etc) hade även veterinärer nöjt sig med foderrådgivning istället för behandling.

Coffeaclub skrev:
Förra hösten hade jag oanalyserat silage och pållen var jätte fin på detta, men på våren föll han kraftigt ur, antagligen p g a proteinbrist under vintern, vilket inte visade sig förrän på vårkanten.

Roligt att höra då många på denna sida hävdar att inte värdena försämras under lagringen... :) . I praktiken stämmer inte alltid teorin...

Snacka om att missförstå....

Det händer inget med värdena på grovfoderet. Men proteinbrist tar ett tag innan det visar sig. Ofta framåt våren (om den inte är svår, då får du problem tidigare och det kommer att påverka ridningen också!)

Tackar för att du förtydligade vad jag menade! ;)

Gnist skrev:
Ok, men hur gjorde du innan analysernas tid?

Hade du fler foderrelaterade problem med dina hästar då ?
Jag hade lite aningar om att analyser var en bra idé, men skippade det ändå med första hästen pga att ingen annan i stallet var intresserad. Dock fick den kusen fångkänning på hösten och efter det har jag alltid analyserat mitt grovfoder.

Jag tycker det är skillnad på att själv ha en häst på oanalyserat hö och "slumpa fram" nån form av övrigt foder (färdigfoder, koncentrat, mineralfoder, vad som helst...) och se att det fungerar och på att sen säga till nån som också fodrar med oanalyserat grovfoder att "det här fodret är det du borde ha för det är jättebra". Det är liksom skillnad på att pröva saker själv och att "lura på" andra människor någonting som kanske sen visar sig vara helt uppåt väggarna fel. Jag tror definitivt att man kan utfodra med oanalyserat grovfoder utan att behöva skämmas, och säkert hitta bra komplement till det också, men när man gör det åt sin egen häst gör man det mer på sitt eget ansvar så att säga.

Varför ska man rekommendera något bara för att den som frågat ska kunna chansa ? Chansa kan hästägaren väl göra själv, men inte tänker då jag stå och säga: Prova det..det är bra, kanske du ska börja med 2 kg..och sen blir hästen dålig...och jag får på skallen för jag rekommenderade. Tycker många hästägare utan analys bara famlar runt efter en lösning och provar en mängd olika saker och div tillskott, sen klagas det att dom inte tänker analysera för det är så dyrt..men att testa 10 olika saker i blindo får kosta vad det kosta vill. När en brist oftast kan rättas till med enkla fodermedel förutsatt att man vet från början vad ens grovfoder innehåller.

Ang hur tex jag gjorde innan analyser fanns..Jo du, då var jag så liten så jag hade ingen häst...Analyser har funnit lääänge. Fast du kanske tror några enstaka år eller ?

Det går ju inte att säga att ett visst foder är bra eller dåligt baserat endast på vad fodret har för värden eller vad det innehåller. Det måste anpassas till häst, hästägare, vad man har för fodringsmöjligheter, var man bor (återförsäljare) och ffa höet. Men även om man har oanalyserat hö är det ju ganska många variabler kvar.

Det man möjligen kan göra är ju att rekommendera vid ett visst problem att ett visst foder har funkat av egen erfarenhet. Eller att det inte funkat som förväntat. Men att säga att t ex Fibergi är ett jättebra foder medel, det är ju som att säga att tomater är ett jättebra livsmedel...till allt...även glass(?)...

Mynta2 skrev:
Ang hur tex jag gjorde innan analyser fanns..Jo du, då var jag så liten så jag hade ingen häst...Analyser har funnit lääänge. Fast du kanske tror några enstaka år eller ?

Jag förutsätter kanske att det finns de som är äldre än du på det här forumet :smirk:
Dessa kan ju svara på frågan om hur dom gjorde innan analyser fanns..

Kan ju säga som så att de fanns mig veterligen inte när jag var liten i af, så då bör du ju vara yngre än mig då ?

Till alla, som läser (och det fåtal som skrivit..)

Vore intressant att få några raka enkla svar på mina specifika frågor också och inte bara förklaringar till varför det inte går att rekomendera vissa foder..

Mynta2 skrev:
Chansa kan hästägaren väl göra själv, men inte tänker då jag stå och säga: Prova det..det är bra, kanske du ska börja med 2 kg..o

Vem har sagt något om rekomendationer ang.hur mycket hästen ska äta..? Det är jag undrar över är oviljan att rekomendera/ tala om vad man själv tycker är bra med olika fodersorter ....

Gnist skrev:
Till alla, som läser (och det fåtal som skrivit..)

Vore intressant att få några raka enkla svar på mina specifika frågor också och inte bara förklaringar till varför det inte går att rekomendera vissa foder..
Hmpf.... jag tyckte jag svarade??? ;)

Jo du svarade, men de specifika frågorna

(*Hur gjorde ni innan analyserna fanns ??
*Funkade inte era hästar bra då i jämförelse med nu ??
*Växte inte era unghästar som dom skulle??
*Var era hästar sjukare/mer skadad då mot nu ?
*Varför bedöms de som inte har analyserat grovfoder, som "sämre" hästägare?)

är det inte många som gett enkla och raka svar på..... :angel:

Gnist skrev:

Jag är nog inte heller tillräckligt gammal för att kunna svara på de frågorna. Hela den tid då jag har kunnat/ behövt ta ansvar för foderstater till någon häst (första åren på ridskola pratade man ju inte direkt om foderanalyser, men vi elever bestämde ju heller inga foderstater åt nån av hästarna...) har möjligheten funnits (och ofta utnyttjats) att analysera fodret. Min erfarenhet av att fodra hästar med ett grovfoder som inte är analyserat är att det tar längre tid att upptäcka och justera felaktigheter i foderstaten, då man ofta är "hemmablind" när man ser sin häst varje dag och sen dessutom inte vet vad som kan fela. Men troligtvis mår de flesta hästar som står på en oanalyserad foderstat lika bra som andra hästar, växer bra osv. De är ju trots allt gjorda för att överleva växlande förhållanden. Och jag upplever det inte som att hästägare utan analys på grovfodret bedöms som sämre -i den verkliga världen.

Jag skall ge dig " enkla och raka svar".

Gnist skrev:
...väldigt många kan inte rek. ett kraftfoder, mineralsort eller andra tillskott, om någon vill ha tips om något som är bra..

Varför ??
Vi får enligt forumreglerna egentligen inte göra reklam för särskilda foder.

Tittade på hästen och gissade.
Nej det gjorde de inte.
Och dyrt blev det också.

Hade inga unghästar före analysens och foderstateras tid.

Ja, den var tvungan att avlivas p.g.a. skelettdefekter.
Sv. halvblod efter Elfenspuk.
Dessutom så hade jag hela tiden problem med att få den att hålla hullet.
87,5% Trakhener.

Om man har ett foder-relaterat problem med sin häst och inte vill göra en grovfoderanalys, så vill man ju inte göra det bästa för sin häst.
Utan man vill mest komma enklare undan.

Det är i det närmaste omöjligt att ge några foderråd på nätet utan att ha en grovfoderanalys.
Om man kan se och ta på hästen samt prova hur den fungerar i arbete.
Veta hur höet ser ut, luktar, är skördat o.s.v.
Och hur de andra hästarna som äter samma hö ser ut och vad de får för tillskottt.
Då så kanske att man kan ge någon form av råd utan analys.
Men inte på nätet.

:bow: :bow: :bow:
Lägger man ihop svaren tycker jag Gnist har fått ganska heltäckande svar på sina frågor även av dem som inte är tillräckligt gamla.
PL inte heller ung.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 509
Senast: Lavinia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur