En liten fundering...

Gronk

Trådstartare
Har en granne som har en 2- åring som är född i juni, o den är korsning med kallblod i tror jag. Ialla fall så har dom börjat rida in den, och för mina ögon ser den fortfarande ganska bebisaktig ut... Om den inte hade fått fång nu så skulle dom ha börjat galoppera.
Är det tidigt?
 
Sv: En liten fundering...

Ja, det är det nog.
Jag har en kallblodskorsning som nu är drygt 2 år. Jag har suttit på honom stillastående några gånger samt skrittat kanske 5 min vid ett tillfälle. Det är väl individuellt hur de utvecklas, men min lilla kan ibland vara så dåligt koordinerad att jag inte skulle VÅGA rida :crazy:

Men vet du hur mycket de rider då? Om jag var lite modigare skulle jag nog antagligen kunna både trava och galoppera på ett 5-10 min pass, och det är säkert inte mer än den klarar. Det är väl värre om den faktiskt tränas regelbundet..
 
Sv: En liten fundering...

Just de att hon är så smal o skranglig reagerar jag på... tycker nästa min 6 mån bebis är breddare över bogpartiet... :S
vet inte riktigt hur mkt men vet iaf att en tjej rider själv med henne så hon borde va ganska mkt riden då tycker jag, annars skulle man väl inte våga rida själv?

Och att hon har fått fång NU :confused: så får hon antagligen alldeles för proteinrik mat o de känns inte heller så bra att få i november o så pass ung...
 
Sv: En liten fundering...

Hästar får inte fång av protein. Det är betydligt större risk att den har fått fång av att den har ätit fruset gräs eller att de inte har vant in nytt foder tillräckligt så att den har fått en mag-tarmstörning och fått fång av det.
I vilket fall så ska den ju inte ridas om den har fång nu.
 
Sv: En liten fundering...

Proteinrik kost är det absolut viktigaste för en unghäst att få i sig. Fång har helt andra orsaker.
 
Sv: En liten fundering...

En del av en artikel jag läst: Fruktan orsakar fång
Den komplexa sockerarten fruktan produceras i gräset genom inverkan av solljus genom fotosyntesen (gräsets metabolism). Det är en byggsten och används som ett tillfällig mellanlager av energi, som produceras av fotosyntesen och används indirekt för att gräset ska växa. Mängden producerad energi beror på många faktorer. Bland dem, intensiteten av solljus, temperatur och typ av gräs: Mycket sol och värme innebär en stark tillväxt med lågt innehåll av fruktan. Regn och kyla ger en hög fotosyntes och liten tillväxt, och resulterar i stora mängder (90%) av energin lagras som fruktan och kolhydrater (stärkelse).


Hästen som diabetiker
ängden fruktan i gräs förändrats mycket: Vid kyla och solsken är innehållet 200 gånger högre än om det är varmt, molnigt eller regnigt. Vincent Hinnen varnar: "Du kan förvänta dig det högsta fruktaninnehållet när det är soligt och frost ute, när temperaturen är mindre än 5 grader på natten, när marken inte är gödslad eller när det är extremt torrt. Däremot är ett alltför stort intag av protein inte ett problem. "Veterinär Hofland berättar: Hästen kan tolerera ett tillfälligt högt intag av protein. Speciellt om de har vant sig vid det gradvis."
Ett upprepat intag av socker är inte bra för hästar, precis som det inte är för de människor som har diabetes. "blodsockernivån ökar kraftigt när hästen äter mycket gräs med hög sockerhalt på våren. Hästens kropp kan inte hantera detta säger Vincent Hinnen". Tarmfloran i tjocktarmen kan inte behandla en så hög koncentration av fruktan "Hofland tillägger: kraftfoder som innehåller mycket socker och kolhydrater, eller foder med mycket korn och majs kan inte smältas i tunntarmen. Som ett resultat av detta smälts det i tjocktarmen "Vincent Hinnen fortsätter:" Processen leder följaktligen till att allt mer osmält mat förs in i tjocktarmen, som innehåller bakterier som inte kan smälta spannmål och kolhydrater. På grund av överskottet på kolhydrater förökar sig de aktuella bakterierna explosionsartat och producerar mjölksyra som en biprodukt. Mjölksyra minskar pH-värdet i tjocktarmen från 7 (neutralt) till ett värde på ca 6. Detta dödar de bakterier som normalt skall smälta grovfoder och detta producerar samtidigt ett gift som kallas endotoxin. Detta skadar tarmväggarnas slemhinnor och giftet kommer ut i blodomloppet. Detta gör att hela systemet blir förgiftat, inklusive hovarna, vilket resulterar i inflammationer i hovarna som i sin tur ger den smärtsamma processen att hovbenet lossnar. Med andra ord har hästen fått fång! "
 
Sv: En liten fundering...

Är det 2år + 5 mån tycker jag inte det är ngt större problem om man vill börja litet försiktigt. Det värsta är väl att den fått fång trots ej övervikt och såpass ung häst...

Prata med din granne,:idea: Att man rider själv är inte ovanligt vid inridning det beror ju på om man kan få hjälp eller inte...
 
Senast ändrad:
Sv: En liten fundering...

J
vet inte riktigt hur mkt men vet iaf att en tjej rider själv med henne så hon borde va ganska mkt riden då tycker jag, annars skulle man väl inte våga rida själv?

Jag har nyligen ridit in och utbildat en unghäst och jag red ut ensam på honom efter 4veckor.. så den behöver inte ha blivit riden speciellt länge :)
 
Sv: En liten fundering...

Själv har jag ridit in två hästar nu under sensommaren/hösten. Första uppsittningen gjordes vid stallet, andra gången red jag ut själv. Har ingen paddock och lite besvärligt med att få folk som kan ställa upp och hjälpa till. Har istället sett till att träna hästarna ordentligt från marken först och gått många promenader längs de vägar som jag sedan ska rida på. Häst nr 1 galopperade jag med tredje gången jag red den och häst nr 2 galopperade andra gången jag red den. Självklart inga långa sträckor, bara några språng, och total ridtid 2-10 minuter/gång (givetvis med promenad och markträning som uppvärmning innan).

Så det att någon rider ut själv och galopperar behöver ju inte betyda att hästen tränas hårt.

Men jag tycker att det är lite väl tidigt att rida in vid 2,5 år, särskilt om det är kallblod i hästen, de växer ju oftast mycket långsammare än varmblod. Mina inridnings-hästar är 5,5 (ok, det är lite väl sent) resp 3,5 år och då är de ju oftast starkare och stabilare och har lättare att balansera upp en ryttare. Å andra sida är det ju lättare att hantera en häst som inte är stark och välbalanserad...
 
Sv: En liten fundering...

En skranglig 2-årig kallblodskorsning borde iofs inte få fång pga övervikt. Frågan är om hästen kan få belastningsfång av att ridas för mycket förtidigt?
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 391
Senast: Cs218
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 378
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp