En liten fråga

S

skogsgoliat

Jag är helt novis på Islandshästar. Tycker det är en väldigt trevlig ras och lagom höjd. Nu till min fråga:
Jag funderar på att köpa islandshäst, men är mer intresserad av westernridningen, inte tävla utan sättet man rider hästarna. Jag vill använda detta på islandshästen jag köper. Men vad jag har förstått när man ska rida tölt(samlad och sakta tölt) så måste man ha korta tyglar och nästa "trycka" in hästen i tölt. Stämmer detta eller kan man få hästen att tölta taktmässigt och samlat (ej grisepass) på lättare tygle (men fortfarande stöd i tygle men inte mer)???
Jag vill inte ha en häst som hänger på bettet utan bär sig själv.

Går detta???????

Sv: En liten fråga

Ja! Det går självklart :idea:
Men det är mycket svårare och tar längre tid att lära hästen :angel:

Själv har vi börjat rida och träna enligt PNH, som väl är lite westerninspirerat, och håller nu på att lära min häst att samla sig och tölta i form i bara grimma.
Det går bra, men långsamt.

Att dra hårt och klämma ihop hästen är en "quickfix" som inte ger en hållbar häst.

Så kör på du!
Men tänk på det när du söker häst, kanske kan du hitta en som redan är riden lite åt det hållet, eller en unghäst du själv kan skola som du vill.
Det tar längre tid och är svårare att skola om en häst som är van att man håller hårt osv.

Såg förresten en fux till salu ganska billigt som blivit "ominriden" lite mer westerninspirerat, såg fin ut, du kan ju kolla på den vetja :idea:

Lycka till, och välkommen till islandshästvärlden! :love:

Man ska absolut inte behöva trycka in hästen i tölt med kort tygel!:eek: Den som sagt det till dig kan nog inte mycket om hur man rider en isis på ett bra sätt. En häst kan bara tölta bra om den bär sig själv!
Tölt kräver samling, hur mycket beror på hästens träningsnivå, naturliga förutsättningar och vilket tempo du vill ha i tölten. Många isisar töltar utmärkt på lång tygel, men såklart blir det då mindre samlat än på kortare tygel. Men det beror som sagt på hästen och ryttaren.
Mitt tips är att du kollar runt lite i trådar om tölt här på forumet så du får en uppfattning om hur man kan rida tölten, samt vilka problem som är vanliga!
Lycka till!

Jag är helt novis på Islandshästar. Tycker det är en väldigt trevlig ras och lagom höjd. Nu till min fråga:
Jag funderar på att köpa islandshäst, men är mer intresserad av westernridningen, inte tävla utan sättet man rider hästarna. Jag vill använda detta på islandshästen jag köper. Men vad jag har förstått när man ska rida tölt(samlad och sakta tölt) så måste man ha korta tyglar och nästa "trycka" in hästen i tölt. Stämmer detta eller kan man få hästen att tölta taktmässigt och samlat (ej grisepass) på lättare tygle (men fortfarande stöd i tygle men inte mer)???
Jag vill inte ha en häst som hänger på bettet utan bär sig själv.

Går detta???????

Nu ska jag skriva här trots att jag egentligen inte kan så mycket om just westenridna isisar. dom flesta isisar kan med all säkerhet lära sig att gå i bra tölt utan stöd från tygel men somsagts det måste nog läras in oftast (undantag finns juh alltid).
Ska nämnas att jag red en riktigt Westenriden isis en gång för många år sedan den hästen hade absolut inga problem med att tölta ordentlig om man bara visste tekniken! han som red hästen hade något slags kommando att han petade på bogen med skänklarna och då samlade hästen sig själv och gick snällt över till taktren tölt.

Kanske du kan få några bra tips från någon som tävlar, det fins ju trotsalt en tävlingsgren där hästen ska tölta med lösa tyglar

Det går att lära hästarna det mesta. själv red jag in min kuse barbacka i grimma.. ;) det mesta går att lära dem.
Du borde kanske ha en 5-4,5 gångare. Ofta har hästar med pass lättare att tölta på lång tygel! Jag säger bara provrid provrid provrid!!! :D och ta gärna med dig någon som kan islänning.

Kolla hennes leende, det är så man känner när det funkar på lång tygel..........

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 307
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 501
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London