En liten fråga med ett litet svar?

Sv: En liten fråga med ett litet svar?

Vill tacka för svaren:bow:
Vart lite klokare i alla fall,hur det nu kunde vara möjligt;)
Tack alla!
Och Susan dig skulle jag vilja rida för,har sett en massa inlägg och du verkar va en kompetent men också oootroligt rolig;)

Susan skrev:
Du får gärna kalla Lovisa Eleonora du:rofl: :

Referera gärna till mitt rätta namn...

Susan skrev:
och detta innebär Att Beastie Babies definition ger en större ganaschvinkel

Använda nosryggen en mindre. och bara ögat en ännu mindre

Jag har aldrig bestridit att andra mätpunkter ger andra vinklar och en annan form (oavsett vad man föredrar).

Jag gör mig uppenbarligen inte förstådd på svenska språket när jag med en dåres envishet hävdar att det enda som jag sett reglerat i TR och ö h t offentligt utan att vara någon enskild tränares tes, är "lodplan genom ögat" (med nacken som högsta punkt).

Något jag f ö verifierade med mitt tummade exemplar av Dressyr TR när jag kom hem igår...

"Alla" pratar om att lodlinjen ska gå genom ögat och att NOSEN ska vara framför linjen. Det som jag antar att Susan (mfl?) hakar upp sig på är att "nosen" är en ganska stor del av huvudet! Vill man ha en tydlig referens så krävs en mindre punkt.

Jag har också hört (som BeastieBabe skriver) att det är linjen genom ögat och MUNGIPAN man ska jämföra mot lodlinjen. Denna definition gör att korrekt form är med näsan "mera framför" än om man tittar på t.ex. linjen längs nosryggen. Man ska alltså sträva efter en ganska öppen ganaschvinkel.

Tittar man på gamla dressyrbilder så stämmer detta bra med hur huvudena var placerade när hästen ansågs gå bra, men idag så får man väl vara glad om åtminstone linjen längs nosryggen är framför lod...

Ta min felstavning som att jag associerade dig med ngt "Drottninglikt"....

Snälla ord.

Jag gör vad jag kan för att göra mitt liv lite mer roligt än tråkigt.
Det där tråkiga kommer gratis - det är det andra man måste jobba på.

Snyggt ni la upp dem så man kan jämföra :D

Jag kan dock hålla isär dem och konstatera att de båda går bakom lod genom ögat och mungipan :rofl: :rofl: :rofl:

Men jag grinar inte för det :D

Min är framför lod i grimma i allafall.

Susan skrev:
Jag kan dock hålla isär dem och konstatera att de båda går bakom lod genom ögat och mungipan :rofl: :rofl: :rofl:
...
Japp, min är som synes bakom lod i grimma :o Men jag jobbar på det och det går framåt, både bildligt och bokstavligen :)

Susan skrev:
Snyggt ni la upp dem så man kan jämföra :D

Men jag grinar inte för det :D

Min häst låg på som ett lokomotiv, så nog är han ihopdragen på bilden! Jag tror tom att jag försökte få stopp på honom just då.

Nu bär han sig bättre och orkar gallllllopppppera (hur fan stavas det egentligen? :S)ett lugnare tempo,, han är tom reglerbar i galoppen!! yeeha! :rofl:

Ja, om man får "kapa tråden" med lite idol-bilder så... :angel:
Jag har inte några ridbilder jag törs visa upp, men här kommer en bild på hela hästen i alla fall. (3 år sen, han är lite grövre nu)

sida.jpg

Jag vill se din häst också :)

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 278
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka