En liten fundering i den här debatten som pågår… Jag är på alla sätt och vis för den allra bästa hästvälfärd man bara kan tänka sig och det är jättebra att skit kommer i ljuset och att rätt kunskap förs fram.
I dagens diskussionsläge funderar jag på hur man ska ställa sig till när man inte lyckas (mer eller mindre ofta) att rida hästen i en korrekt form med näsan framför lod. Är man per automatik typ dömd som djurplågare i folks ögon då? Det är ju inte lätt att vara / göra perfekt jämt, och jag tror att det finns fler än jag som absolut är så långt i från tvång och rollkur man bara kan tänka sig, men som har hästar som gärna vill vika in näsan lite, inte minst innan de blivit varma.
Det här kan ju låta som en kontroversiell fråga men faktiskt i dagens debatt också värd att ställa. Jag tror verkligen inte att alla som inte lyckas perfekt är djurplågare och att deras hästar far illa. I mina ögon är det stor skillnad på en häst i hög, stram och hopdragen form jämfört med en som går o en längre, avslappnad form men dock viker in nosen någon grad för mycket.
Självklart är det ju så att den korrekta formen som ska premieras på tävling och den vi alla ska sträva efter, men det känns hårt om alla som inte rider tillräckligt bra för att inga hästar någonsin ska hamna bakom lod per automatik ska ses som typ djurplågare.
Hoppas ni förstod mitt resonemang
?