En liten fråga med ett litet svar?

Sv: En liten fråga med ett litet svar?

Man pratat om hästens nosplacering.

Lodplan är den lodräta linjen mellan marken och himlen. Traditionellt pratar man om att hästen ska ha nosen framför det lodplan som går genom ögat.

Ibland här man folk som tycker lodplan går via hästens nosrygg, alltså att hästen ska ha nosryggen vinkelrätt mot marken, men det tror (hoppas) jag är ett missförstånd.

För mig går lodlinjen genom hästens öga, inget annat (och jag tror TR håller med mig där)

Ja linjen går genom ögat, menjag har aldrig sett någon deffinition på var den börjar och var den slutar :confused:

På bidler så börjar den i pannan och går ut i munnen..

Eller skall man dra en linje från pannan genom ögat :idea:

Någon med facit?

LOD går ju mellan himlen och marken. Det är ju ett LOD. LODLINJEN kan inte gå snett. Den kan bara gå RAKT ner mot marken.

Den linjen drar man genom ögat. Och nosen ska vara FRAMFÖR.

jojo
men då kan du ju flytta runt lodlinjen så att den genom ögot, oavsett om hästen går som en stjärnkikare, eller i rullkur.

Du måste ju ha en referenspunkt till

Jag förstår inte vad du menar.

Lodlinjen går genom ögat, vinkelrät mot marken. Om man håller en sten (som agerar LOD) i ett snöre så blir linjen lodrät mot marken. En lodrät linje är ju alltid 90 grader mot marken...

Hästen ska ha nosen framför lodlinjen. Vi talar inte om formen i övrigt, nacken som högsta punkt etc.

En häst som går i rollkür går ju med näsan bakom lodlinjen om man drar lodlinjen (se ovan) genom ögat....

Senast ändrad:

Nu förstår jag vad DU menar :D

Men om det är så du skulle ju än häst som har näsan bakom nosryggens lodlinje men som ändå håller sig framför ögats lodlinje. anses som korrekt.

Tessan Vad är din deffinition???och varifrån kommer den?

Det är inget fel med hårklyverier:D

Yrbollar!

om hästen då ska gå exakt I i lod, hur går hästen då om man bara har en punkt att dra linjen genom?

en linje går ALLTID genom två punkter!

ni säger

När nosen är framför lodlinjen som dras genom ögat (blå linje) så går hästen bra och inte bakom lod..

men det finns något som heter framför lod och exakt i lod..

hästens lodlinje går genom ögat och mungipan..

denna ponny går framför lod på den raka bilden (verkligheten).. och jag har vridit bilden för att visa när hästen går mycket framför och när den går bakom lod..
{AD57445B-0436-4219-B559-B0422E836EA6}.jpg

Jag säger inte att hästen går bra, jag säger att hästen går framför respektive bakom den lodlinje som går genom ögat.

För mig (och tydligen TR, om jag inte minns fel - TR är ju den som "myntat" regeln) är det denna enda lodlinje som man mäter efter. Det är EN avstämning av hästens form. Den ska inte vid något tillfälle gå bakom denna lodlinje, då ska rörelsen (sist jag kollade) underkännas).

I det här fallet känns det verkligen som teoriryttarna slår till, I LOD lär hästen inte gå många sekunder, men framför är ett brett register (bakom ett något mindre register). Varför är det då viktigt att reglera när den går exakt I lod? Det gör ju att man lever på marginaler som jag tycker man bör hålla sig borta från...

Det är helt uppenbart att min intelligens inte räcker till för den dimension den här diskussionen antagit.

Vad är vi ute efter? Ursprungsfrågan var hur man definierar framför och bakom lod. Eftersom vi sitter på Dressyr (vilket enligt forumets beskrivning behandlar diskussioner "om sådant som är specifikt för tävlingsgrenen dressyr") refererade jag till tävlingsintresserades definitition av bakom respektive framför lod. D v s Tävlingsreglementet TR.

Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten - det kanske inte alls är TR´s definition.

Nu rör diskussionen något som jag ser som hårklyverier och helt teoretiska diskussioner (i stil med "var befann sig hästens huvud i den microsekunden och hur hanterar man det etc"). Det är ju inte vidkommande i den ursprunliga frågeställningen.

Om man vill prata FORM, så finns det andra huvudregler som jag tycker bättre om, men det är en diskussion som jag - av erfarenhet - håller mig borta från på ett forum som detta. Det ska föras IRL när man har aktuell häst för ögonen, som jag ser det.

OK, jag tror vi redan har fastställt att LOD-linjen alltid är lodrät och inte kan flyttas och vinklas om. Tänk Kl 18.00 på en klocka med visare.

Sätt klockans nav över ögat på hästen. I någorlunda rätt position hamnar nosen framför (sticker ut) och pannan på eller bakom (beroende på hur mycket framför lodlinjen hästen är).

För att göra det lite enklare sör sig själv kan man istället titta på pannans profil. Det blir ungefär samma sak. Eller titta på sidstyckets linje. Funkar också.

Jag har inga bilder då jag är på jobbet. På engelska använder man inte riktigt ögat som referenspunkt.

Det är ju bara en definition, Lovisaeleonora. Teori är inte ridning och kartan är inte terrängen. Men det kan ju ändå vara bra att veta vad man menar.

Theresa

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Nu passar jag på att ställa en fråga i denna tråd.

Är bakom lod ALLTID lika med att hästen knäpper av, jobbar inte rätt med rygg/bakdel?

Vad händer när hästen går bakom lod? Jobbar den inte rätt? Blir den framtung? Är det ok med unghästar att de går i en låg, rund form och hamnar bakom lod?

Nej, det beror på. Om ryttaren är lätt i handen och hästen väljer att dra huvudet bakom lodplan så använder den fel muskler (underhals och käkmuskler). Om ryttaren tar i så kan det helt enkelt vara ryttaren som håller huvudet bakom lodplan (och hästen kan göra allt i dess makt för att jobba rätt).

Vad som händer i samtliga fall, är att nacken blir låg, och att S-formen på ryggraden i nacken överdrivs och pressas ihop. Detta trycker ner framdelen mellan frambenen, och hästen går mer eller mindre på bogarna. Det finns hästar som går förskräckligt överböjda men som ändå jobbar på som sjutton. Helhetsresultatet blir dock alltid mediokert.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

JAG vet vad jag menar, jag vet också vad TR menar och vad de flesta tränare menar i detta avseende.

Dimman läger sig över resten av diskussionen.

BeastieBabe skrev:

Du får gärna kalla Lovisa Eleonora du:rofl:

BeastieBabe skrev:
hästens lodlinje går genom ögat och mungipan..

Tack! det var det jag trodde:bow: :bow: :bow:
jag känner igen det från bilder.

och detta innebär
Att Beastie Babies definition ger en större ganaschvinkel

Använda nosryggen en mindre.
och bara ögat en ännu mindre.

Jag hejjar på Beastie Babe :D:banana: :banana::banana:

Senast ändrad:

Lovisaleonora_ skrev:
JAG vet vad jag menar, jag vet också vad TR menar och vad de flesta tränare menar i detta avseende.

JAG förstår vad du menar :D Men den korrekta definitionen från TR lyder ju tror jag "....genom ögat med nacken som högsta punkt" eller nått.

Lovisaleonora_ skrev:

Men trådstartaren visste uppenbarligen inte. Det var det jag var ute efter. Om du inte tycker att det passar behöver du ju inte ta illa vid dig.

T

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 278
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
583
Senast: Mli
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka