En levande häst som borde varit död

Sv: En levande häst som borde varit död

Otäckt! Min hästs bror, dessutom... Kan förstå att hon misstog sig på att det var en travare först, om Dressedforsuccess var det minsta lik sin bror sin...

FÖr 16 år sedan fick jag ett samtal från bekantas bekanta, som kände nån som körde slaktbilen och hade fått tips om en häst att rädda livet på och då han hört att JAG letade häst....(det var alltså inte slaktbilschaffören som ringde)

Hästen i fråga var anmäld till slakt för att hon ej blev dräktig (hon var 4 år vbltravare). Så jag fick instruktioner om att åka dit o presentera mig som slaktbilskörarens syster, för att på detta sätt få en titt på kusen ifråga.

Jag föll som en fura och hon bor hos mig än i dag.:love:
Gubben som ägde henne genomskådade mig dock, för när namnet på min "bror" kom på tal, så hade jag ju ingen aning om vad han hette...:angel:

Men han hade ingenting emot detta, för han ville avla och jag ville rida. Till avel funkade hon ju ej men jag fick lov att försäkra att hon skulle få vandra vidare till de gröna ängarna om det inte gick att ha henne som ridhäst...

Så visst fifflas det....

glöm inte att det var en travhäst och inte en älskad vän.

Det var det dummaste och mest elaka jag har läst här på buke. Att du inte skäms för att skriva så....:mad:
Även om jag kan läsa mellan raderna och "nog" fattar vad du menar så tänk dej för innan du skriver.:idea:

jag extrajobbade på travstall för ett tag sedan och jag kan ju säga att dom stackars hästarna som stod där behandlades inte som älskade vänner utan snarare tävlingsmaskiner utan värde om dom inte sprang!

Jamen då vet vi, bra att du inte generaliserar och sådär. :smirk:

Jag fick min TRAVHÄST bultad hemma under sitt favorit träd, där han nu ligger begravd. :mad:

Och jag vet flera travtränare som inte ser något nöje i att slakta hästar pga dom inte fungerar i travet. dom försöker i största möjliga mån lösa det på andra sätt.
Men slaktar hellre än att låta okunniga föräldrar köpa en travare som första häst till sin okunniga dotter pga den är så billig.
Dom är väldigt nogranna med vem som får köpa deras "odugliga" travare.

Så visst är dom måna om sina hästar, men det finns även dom som inte är det.

Tycker själv att de inte alltid blir "rätt" behandlade. Men det är ju vad jag tycker och tänker. :angel:

Tyvärr finns det för många inom alla raser som blir dåligt behandlade.. inte bara travhästar.
säljs eller slakts pga att dom inte når dit ägaren vill

Till er som tror att det är en vandringssägen kan söka på atg.se, hästen hette "Dressedforsuccess".

Angående att travhästar behandlas som maskiner så tror jag inte att de har det sämre än tävlingshästar i andra grenar. Troligen har dom det bättre då i alla travstall jag har varit i har ALLA hästarna fått gå i hage-oavsett de sprungit in 5000:- eller fem miljoner.

Ja, jag hade ett fullblod som jag kollade upp på nätet och där stod det att han var död, tyvärr så ringde jag aldrig och kollade upp hur det låg till men nåt lurt var det i alla fall:confused: Så nog är det här säkerligen inte den ända hästen som råkat ut för det här, och jag tror inte det är en vandrings sägen som någon sa, då jag varit med om det själv samt även hört andra som råkat ut för samma sak. Tydligen vanligast bland travare och fullblod. Jag har ju min egen idee om att det är så att hästen inte håller så tjänar men en hacka på att "lossas" att hästen är skadad och slaktas och i stället säljer den som ridhäst och tjänar då både på försäljning och försäkrings prengar.Sen så finns det säket slaktare som gör så här med. En häst med en osynlig skada ska slacktas men det går ju alltid att lura på den på nån!

Jag jobbar i ett travstall där vi har starthästar och unghästar och man är väldgt mån om hästarna, mår de inte bra så funkar de heller inte på banan. Och alla som jobbar i ett travstall tilldelas passhästar, och de sköts som sina egna hästar med ompyssling varje dag ex massage,stretching,borstas och allt som hör till! Så kom inte och säg att de behandlas som skit, för det är oftast hästens skötare som känner hästen bäst!

Har varit med om samma historia med min skötponny... Hon kom tillbaka efter en månad, levde och återhämtade sig någorlunda, men hittades döende ett tag därpå..

Vi fick en ponny till ridskolan som hade något metallklips med nummer på fast i manen, jag vet inte men enligt andra så sätts det i på slakteriet, ponnyen verkade fräsch men funkade inte på ridskolan så den åktetillbaka till hästhandlaren vad som hände där efter vet jag inte.

Det har förekommit i alla tider och kommer att fortsätta tyvärr. 1976 fick jag en häst av mina föräldrar som senare visade sig vara såld till slakt, (dock var hon fullt frisk men gick ej att köra in) Via detektivarbete (hon hade haft 5 ägare på 3 år) fick vi fram stam och ägare och den lurade säljaren hjälpte mig att få dubletter på hennes papper. Och det skulle ha varit intressant att höra när han kontaktade slaktaren....
Hon bodde hos mig i mer än 23 år, hon blev 28.

Min kompis råkade ut för liknanade för ett tiotal år sedan när hon sålde en häst till slakt, pga skada. Hon blev efter ett år uppringd av en köpare som letat reda på henne via uppfödaren. Tyvärr hade hästen farit mycket illa under det året, han var nu mycket strykrädd. Hans skada gjorde att köparen beslöt att slakta efter att ha fått information av min kompis.
Denna häst var frysmärkt, men köparen hade nog aldrig tänkt på att kolla upp detta. Nu vet jag inte om min kompis hade skickat in papperna så att hästen var dödförklarad hos STC.Men köpaaren borde ha krävt papperna på hästen av "säljaren".

Vet ytterligare en ponny som såldes från slakteriet.

Kanske ska klargöra att det inte var samma slakteri/slakthandlare utan tre helt olika i olika delar av Sverige.

Jag har en sak att säga ang. travhästar som sägs behandlas som djur utan värde. Jag har jobbat på travet i ett antal år. Och visst är det så att en häst som kostar ägaren runt 10 000 kr i månaden att ha i proffisionell träning måste dra sitt strå till stacken. För att det ska gå ihop sig för en ägare att ha hästen i träning måste den springa in minst 120 000kr/ år. Det är ytterst få hästar som gör det. Ändå är de kvar i träning....
Är dessa hästar då för ägaren utan värde när de bara förlorar pengar på dem?
En annan sak är att de som varje dag jobbar med dessa hästar har ett särskillt förhållande till vissa hästar. Dessa förhållanden har inget med insprugna pengar att göra, det har med hästens karaktär att göra. Men sen är det så att om en stalltjej skulle försöka "rädda" alla speciella hästar som har ett emotionellt värde för henne/honom så skulle det bli en mycket stor och kostsam uppgift.
Tyvärr är det så att de som inte håller måttet åker ut. Om alla fd. travare skulle säljas till ridhästar skulle det inte finnas annat att rida på i det här landet. Det finns helt enkelt för många. Det finns inte tillräckligt med intresserade köpare, därför åker de till slakt.

Sen att det bara skulle vara travare som ses som tävlingsmaskiner utan värde så kan jag ju säga att det är precis likadant innom galopp, hopp, dressyr och alla andra tävlingsgrenar där pengar är involverade.

Har också varit med om en sådan här händelse då en slaktare kom körandes med en häst till ett annat ställe och de "räddade" hästen från slakt. Det tragiska är att den hästen lever än och har det inte bra! Har skötts illa i många, många år! Detta har skett i Norrtälje kommun!:mad: Vill man vara säker på att hästen verkligen ska avlivas så ska det ske "hemma" och man är skyldig sin häst att vara med den i det sista eller åtminstone någon som känner hästen väl. Jag var med när min väninnas häst skulle avlivas, det gick lugnt och värdigt till. Fast jag vet ändå inte om jag klarar att vara med själv den dagen när min älskade vän ska avlivas men min man har lovat att vara med den dagen det är dags.......förhoppningsvis om många år framåt!

Enligt veterinär tålde benen inte extra belastning, inte sant?
vad är det då som säger att hästen inte förtjänar att erbjudas ett liv som promenadhäst, sällskapshäst eller någonting sådant?
Måste ett liv släckas bara för att djuret i fråga inte kan leva upp till våra mänskliga krav?
Löjligt, hoppas hästen får en chans till ett slött liv i en hage någonstans med någon som pysslar om den, även om den inte går att rida. Det är ett liv, inte en jävla maskin man bara kasserar om den inte håller för det man behagar använda den till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Ridinstruktör Karin Vågstedt, också känd som Bränna-Karin, har avlidit i en ålder av 67 år. Hennes närmaste är maken Kjell-Olof...
Svar
5
· Visningar
3 980
Senast: aldente
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Hos fembarnsfamiljen Pohjanen-Tegelid på Sirillus är hästen ett naturligt inslag i helg och vardag. För Patrik Tegelid, 36, har...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Ryttare som tävlar för annan förening får betala dubbelt så mycket för ett terminskort jämfört med övriga medlemmar och ryttare...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama