En levande häst som borde varit död

Sv: En levande häst som borde varit död

Uppfödaren funderade aldrig över vart slaktpengarna för hästen tog vägen? Här får vi iaf betalt per kg

Jag skulle gissa på att hästen såldes med en vinst.
Dvs. transportören gissade på att hästen skulle ge tex 3000:- i slaktvärde. Hästen såldes för 6000:- (tex).

Vad jag inte hängde med i, är att den som köpte hästen från slaktbilen inte reagerade över tat den var... på väg till slakt!
Och att hon sedan blir förvånad när det står att hästen är död?

Jag tror att snigelfarmor menade att många tycker att varmblod "travare" inte är värda någonting,dem ska springa in pengar och när dem inte kan göra det så är det slut.tror att hon skrev så som många säger.men det finns många bra travare som fungerar jättebra som ridhästar,jag själv tycker att travare är oftast väldig välhanterad och trevliga.

Blev själv uppringd av en slaktbilsåkare som på omvägar hade hört att jag letade häst, och det var 1991 !!!

Vet om liknande fall redan från 60-talet fram till 2000-talet, från skåne till norrland, ponnyer som stora hästar...

Inget nytt under solen, som ordspråket lyder...

Enligt veterinär tålde benen inte extra belastning, inte sant?
vad är det då som säger att hästen inte förtjänar att erbjudas ett liv som promenadhäst, sällskapshäst eller någonting sådant?
Måste ett liv släckas bara för att djuret i fråga inte kan leva upp till våra mänskliga krav?
Löjligt, hoppas hästen får en chans till ett slött liv i en hage någonstans med någon som pysslar om den, även om den inte går att rida. Det är ett liv, inte en jävla maskin man bara kasserar om den inte håller för det man behagar använda den till.

Hästen hade en cysta i hoven....

Måste ett liv släckas bara för att djuret i fråga inte kan leva upp till våra mänskliga krav?
Löjligt, hoppas hästen får en chans till ett slött liv i en hage någonstans med någon som pysslar om den, även om den inte går att rida. Det är ett liv, inte en jävla maskin man bara kasserar om den inte håller för det man behagar använda den till.

Men du..Moder Theresa!..

Kan inte du ta emot alla stora sällskapshästar i ditt stall och borsta och pyssla med dom?

Hur många sällskaps/borsthästar har du idag?

Jag vet nämligen 2 ardennerhingstar som går till slakt på måndag för dom håller inte till skogsbruket eller ridning heller.
Men gå i en hage klarar dom troligtvis av men det är inte säkert..

Tar du dom?

Sen vet jag en T-märkt halvblodskorsning på 22 år..tar du henne med?

Tar du ett extrajobb 8 dagar i veckan för att ha råd med alla sen också?
För du kan väl inte säga nej till ytterligare en och en till efter det som vill ha ett slött liv i hagen..för vad händer med den hästen då?
Anses DU vara en av dom som inte behagar då..?

Förlåt..men om man skulle leva efter din devis så skulle vi inte utnyttja våra vänner hästarna till varken ridning eller körning.
Det är för dom helt onaturligt..
Så vem ger DIG..oss.. rätten att göra det?

Och ska vi fylla våra stall med individer som är sjukliga finns det ingen plats över till de "friska" hästarna..och då raseras aveln tids nog och sen står vi där och letar efter någon annan varelse än hästen att älska OCH använda för eget behov...;-)

Senast ändrad:

Jag sticker ut hakan och säger att det var oansvarigt av uppfödaren att skicka iväg hästen på en transport f v b till slakthuset.
Man följer med själv och förvissar sig om att hästen verkligen tas bort. Punkt.

Immer

Jag sticker ut hakan och säger att det var oansvarigt av uppfödaren att skicka iväg hästen på en transport f v b till slakthuset.

Immer

Jag håller med dig där.
MEN skickar jag en häst till slakt så skall den bli slaktad & inte såld vidare. Det handlar om avtalsbrott & kan leda till stämning.

Denna historien visar bara att jag kommer att fortsätta anlita lantbrkstjänst som bultar & avblodar hästen hemma på gården för att sedan krana upp kadavret i containern.
Själva bultningen kostar ca 600kr vet inte vad dom tar för att ta med kadavret då jag begravde min förra häst hemma.

Låter hårt men då vet jag iallfall med säkerhet att hästen är död, man får ut försäkringspengarna ändå.

Sen att det bara skulle vara travare som ses som tävlingsmaskiner utan värde så kan jag ju säga att det är precis likadant innom galopp, hopp, dressyr och alla andra tävlingsgrenar där pengar är involverade.

Visst, men hur mkt pengar finns det att tjäna i dressyr och hoppning rent generellt jämfört med trav och galopp? :smirk:

Nirak

Immer

Det håller jag med om TILL FULLO!

JA, GUD VA ROLIGT, HIHIHI.. :rofl: :rofl: :rofl:
intresseklubben antecknar att ambra tyckte lines var rolig när hon vågade skälla på snigelfarmor. 14 år?

Vad jag menade är att det finns ingen travtränare som ÄLSKAR sina hästar, då skulle de inte överleva. De älskar att jobba med travhästar som springer in pengar och när den dagen är slut då skickar man dem, till slakt eller till ridning. Vi hade inte haft en enda travhäst som vann något om alla skulle älska sina hästar. Man måste få plats till nya förmågor.

Har själv haft en fd travare, bättre häst kommer jag aldrig att få, och to the record kan jag stolt säga att jag var med o slaktade henne och fick grimman på plats o pengarna på kontot.. En sorgsen dag, som kändes rätt.

snigelfarmor är både omogen och onödig.

Men det har hon alltid varit. Av mina PM att dömma så är hon en pina som tror att hon kan något......Sådana inlägg och människor klarar sig Buke bra utan....:devil:

Senast ändrad:

Men snälla..

Det är ju inte tränaren som äger hästarna..:crazy:

När jag jobbade hos stortränare så fanns det hela spannet av ägare.

Allt från killgänget som knappt vågade sig in i stallet men som betedde sig som stolta tuppar om hästen fanns med på plats (dvs bland de tre främsta) i ett vanligt vardagslopp, "direktören" med fet plånbok som tänkte krasst ja..men där fanns också damer och herrar, killar o tjejer som besökte sina hästar som kanske hade mamman och mormorn ståendes hemma.

De ÄLSKAR sina hästar och få, väldigt få hästar "går runt".
Få hästar tjänar ägaren pengar på.
Tror det var någon som sa att det bara är gulddivisionarna som har "betalat" sig.
Så 1.2 mille ska din pålle minst springa in under sin karrär..

Att betala 10-15 000:- i månaden under flera år och ändå känna en sådan enorm glädje om hästen gör det bästa och springer in 30 000 på ett år..
Som gör att du flyttar den från tränare till tränare för att de inte tror på den men du gör det fortfarande.
Och framför allt!
Det är en roligt sport!!
Är inte det att älska sin häst?

Dom som "går under" är hästskötarna för det är dom som sköter hästen och står den nära.

Har själv befunnit mig på båda sidor av staketet och haft hästar i proffsträning med min bror.
Jag jobbade 7 dagar i veckan i en butik för att ha råd med det!!

Är jag en cynisk beräknande hästägare på mina travare men en älskvärd och ödmjuk ägare till kallbloden hemmavid?

Problemet med travarna är att det finns för många hästar och att det är en dyr sport.
Inte att majoriteten av ägarna inte tycker om sina pållar och skickar iväg sina sjuka hästar i god tro till slakt!

Senast ändrad:

Vad jag menade är att det finns ingen travtränare som ÄLSKAR sina hästar, då skulle de inte överleva.

Hur vet du att det inte finns några travtränare som inte älskar sina hästar?

Det finns travtränare som älskar sina hästar.

Det finns travtränare som tycker om sin ahästar men inte vill fästa sig vid dom eftersom det inte är deras.

Det finns travtränare som inte älskar sina hästar och som ser dom som slavar och pengamaskiner.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna inte får gå ut, för de rä så dyra.
De älskar sina hästar.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna inte är älskade, de rids fel, de rids för hårt och allt de ryttaren ser är pengar.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna är ett verktyg till framgång, där hästarna bareras vid hoppning och där de får gå med inspänningstyglar från dag 1.

Det finns privatryttare som älskar sin/ hästar. De tar väl hand om dom och de älskar dom med hela sin själ.

Det finns privatryttare som har häst för att det är "fint".

Det finns privatryttare som har häst för att de vill känna sig mäktiga. De vill känna att de kan styra över en annan individ.

Det finns privatryttare som har hästar för att de tycker om att rida fort fort fort rakt fram, ju fortare desto bättre.
De tar ingen hänsyn till hur det påverkar hästen.

Det finns privatryttare, dressyrryttare, hoppryttare, travtränare, travägare.
Ingen är en bättre människa än någon annan bara för att de håller på med en viss sport.
De är en bra människa för att de älskar sina hästar.

JA, GUD VA ROLIGT, HIHIHI.. :rofl: :rofl: :rofl:
intresseklubben antecknar att ambra tyckte lines var rolig när hon vågade skälla på snigelfarmor. 14 år?

Vad jag menade är att det finns ingen travtränare som ÄLSKAR sina hästar, då skulle de inte överleva. De älskar att jobba med travhästar som springer in pengar och när den dagen är slut då skickar man dem, till slakt eller till ridning. Vi hade inte haft en enda travhäst som vann något om alla skulle älska sina hästar. Man måste få plats till nya förmågor.

Har själv haft en fd travare, bättre häst kommer jag aldrig att få, och to the record kan jag stolt säga att jag var med o slaktade henne och fick grimman på plats o pengarna på kontot.. En sorgsen dag, som kändes rätt.

Jösses, du är ju korkad på riktigt! :eek:
Fast det är rätt kul att läsa dina okunniga inlägg, de gör dig bara ännu mer patetisk och man kan ju inte tro att du är en dag över 11 år? :rofl:

Fyndigt var det... Basta!
//C

Hur vet du att det inte finns några travtränare som inte älskar sina hästar?

Det finns travtränare som älskar sina hästar.

Det finns travtränare som tycker om sin ahästar men inte vill fästa sig vid dom eftersom det inte är deras.

Det finns travtränare som inte älskar sina hästar och som ser dom som slavar och pengamaskiner.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna inte får gå ut, för de rä så dyra.
De älskar sina hästar.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna inte är älskade, de rids fel, de rids för hårt och allt de ryttaren ser är pengar.

Det finns dressyr och hoppstall där hästarna är ett verktyg till framgång, där hästarna bareras vid hoppning och där de får gå med inspänningstyglar från dag 1.

Det finns privatryttare som älskar sin/ hästar. De tar väl hand om dom och de älskar dom med hela sin själ.

Det finns privatryttare som har häst för att det är "fint".

Det finns privatryttare som har häst för att de vill känna sig mäktiga. De vill känna att de kan styra över en annan individ.

Det finns privatryttare som har hästar för att de tycker om att rida fort fort fort rakt fram, ju fortare desto bättre.
De tar ingen hänsyn till hur det påverkar hästen.

Det finns privatryttare, dressyrryttare, hoppryttare, travtränare, travägare.
Ingen är en bättre människa än någon annan bara för att de håller på med en viss sport.
De är en bra människa för att de älskar sina hästar.

Och sen finns det Snigelfarmor med........:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Ridinstruktör Karin Vågstedt, också känd som Bränna-Karin, har avlidit i en ålder av 67 år. Hennes närmaste är maken Kjell-Olof...
Svar
5
· Visningar
3 980
Senast: aldente
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Hos fembarnsfamiljen Pohjanen-Tegelid på Sirillus är hästen ett naturligt inslag i helg och vardag. För Patrik Tegelid, 36, har...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NSD) Ryttare som tävlar för annan förening får betala dubbelt så mycket för ett terminskort jämfört med övriga medlemmar och ryttare...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: kopparberg
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (PT) Det är inte varje dag man ser en ängel vinna en hästhopptävling. Detta kunde man dock få uppleva när Arjeplogs ridklubb firade...
Svar
0
· Visningar
777
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama