En kattfråga

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har precis börjat flytta in i vårt hus och vill gärna skaffa katt, gärna 2.
Vi bor på landet, inga stora vägar osv.

Men svärföräldrarna som bor på samma gård, ca 30 meter mellan husen, har en katt som är satans avkomma. Den klöser efter hunden, fräser och bits (hade det vart en hund hade den nog vart tvingad till avlivning för länge sen!), klöser ibland efter benen när man går förbi. Jag älskar alla djur, men den katten hatar jag.

Den är även elak mot andra katter. Det tog lång tid för den att acceptera min katt som jag tog med hit som flyttade in.

Jag är helt enkelt rädd att den ska jaga bort våra nya katter?
Katterna får ju bo i början men nån gång måste de ju gå ut och jag vet att katt-fanskapet kommer vara jävlig mot dem.

Sv: En kattfråga

Är den aggressiva katten kastrerad?
Om inte så skulle jag försöka övertyga dem att göra det för det brukar minska revirhävdandet kraftigt. Om den verkade lugna ner sig skulle jag skaffa katt, annars skulle jag inte våga. :crazy:

Men varför måste ni släppa ut katten? Det är inget fel med att ha innekatt bara man anpassar hemmet efter det (dvs. skaffa klösträd mm).

Om det inte är ett alternativ att ta bort den aggressiva katten och du faktiskt tror att den kommer jaga bort nya katter är väl det lämpligaste att bygga en rastgård till de nya katterna så att de kan vara ute utan att bli ansatta av satans avkomma.

Den är kastrerad.

Vi vill gärna kunna ha katt ute nu när vi bor som vi gör, annars är jag emot att ha utekatt om man bor i bostadsområden och liknande, men det gör vi ju inte. Det är lantligt och knappt någon trafik i närheten.

Kattskrället är ju 13, får väl hoppas han kolar snart :o
Jag är lite rädd för honom. Han biter i händerna och hänger fast ibland.

Fast nu bor ni ju ändå inte så att ni kan ha frispringande utekatt eftersom satans avkomma bor intill och det finns fler faror än trafik för en utekatt. Själv längtar jag efter villa så jag kan bygga stoooor och höööög rastgård, helst utefter en hel vägg och med hyllor uppåt. :)

Ska ni ha katt NU får ni hålla den inne eller ute under uppsikt, eller så får ni vänta med att skaffa katt.

Vi får se hur vi gör. Jag tycker det är orättvist om deras monsterkatt ska hindra oss från att ha katter.

Hade det vart min katt hade jag valt att inte ha kvar den tror jag, även om man såklart ska ta ansvar för sina djur. Men jag vill inte ha ett djur som biter och fräser efter händer och fötter, och klöser efter stackars hunden.
Sambon demonstrerade häromdagen; "Titta så snäll han är" och klappar honom på huvudet, varpå munnen flyger upp och tänderna gräver in i sambons finger. :crazy: Han har tydligen vart så grinig hela livet, sen har var liten kattunge.

Min katt sen tidigare har ju flyttat hit och det har gått bra, i början var han lite taskig men nu kan de hälsa på varandra ibland, däremot så leker de inte, fast han leker aldrig. :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 040
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 741
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 738
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 653
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden