En hund till?

Jennheyy

Trådstartare
Hej!

Jag vill bara rådfråga er lite..

Jag har en Berner hanne som är 1 år, lugnaste hunden jag har
vart med om trots att han är "valp", har aldrig visat några tecken på dominans mot varken han eller tikar , kommer väldigt bra överens med alla djur och hundar.

Går bra i koppel och är väldigt allmänlydig och den mysigaste valpfarbrorn,
Väljer valpar före tikar i hundparken, alltid!!

Det är nu så att vi planerar att skaffa oss hund nr 2.
En newfoundland, en hanne. Om allt går som Vi tänkt så kommer
den i början av juni.. Men jag har börjat tveka lite då jag läst saker som att den nuvarande hunden måste vara minst 2 år,att det oftast inte funkar annars.
Att man inte får lämna dom två ensamma det första halvåret osv.

Är det nån som kan ta död på dessa påståenden och kanske komma med egna erfarenheter??

Vi vill detta väldigt gärna, för jag har ett jobb där jag bara jobbar kväll och natt så det passar väldigt bra , då blir det ingen ensamtid för valpen för sambon jobbar dag och kommer hem innan jag går..

Och båda raserna ärju väldigt lugna, trygga och stabila.

JAG tror personligen det kommer gå superbra!!
Men jag vill bara höra andras åsikter :)

- Jennie

Sv: En hund till?

Jag har två tikar av väldigt aktiv ras med temperament (lancashire heeler) och det är bara 11 månader mellan dom - fungerar kanonbra:)
Visst kan dom smågnabbas ibland, men aldrig något allvarligt. Dom är idag 2,5 och 1,5 år gamla.

KL

Jag har fyra hundar. En (kastrerad) hane som blir 6, en tik som fyller 4, en hane som precis fyllt 3 och en hane som precis fyllt 1. Och förhoppningsvis så blir det en valp till i början på nästa år (efter min tik).

Så någon tvåårsregel har jag aldrig brytt mig om ;). Bara man har tiden, pengarna och intresset att ge hundarna den omvårdnad och aktivering de kräver så är det bara att köra på tycker jag.

Anledningen till att man brukar prata om att det ska gå några år är för att den äldre hunden ska hinna mogna lite och att man ska hinna jobba iordning på lydnad osv. Men er hund verkar ju lugn och snäll så det är säkert inga problem :)

Verkar ju som om du redan funderat klart och även om din nuvarande hund är ung så verkar den ju mogen för sin ålder.
Så jag tycker absolut du kan skaffa en till om du vill.

Tack för alla svar!!

Vi var och såg på de små liven i lördags,
Nu väntar vi ivrigt :)

Är det något jag ska tänka när han kommer ?
Några gyllene regler?

Har försökt googla på nån bok med passande tema
men hittar nada!

Jag har faktiskt hört att 3 år som bör skilja hundarna åt om det är två hanar för att inte riskera att hundarna är för jämngamla och börjar diskutera vem som ska vara högst i rang. Men det är ju för att inte riskera att det blir problem, det går nog oftast bra ändå. Vill man ha en till hund och det är ett genomtänkt beslut så är det ju så. Rekommendationer är bra men man måste ju inte följa dem. Det kan ju vara ngt att ha i åtanke om man tex har en ranghög hund redan.

Jag tror inte att det är så mkt man måste tänka på. Eller så känner iaf jag med mina hundar. Jag såg till att valpen hade tillgång till mig när min stora hund hälsade första gången, och sen gick han själv iväg när han var trygg - vilket han var på en gång. Min gamling är snäll och lugn. Har man en väldigt livlig hund så kan det vara viktigt att ha koll så att den inte skrämmer eller skadar valpen därför att den vill leka vilt och kanske använda tassarna våldsamt. Om du sitter på huk kan valpen ta skydd hos dig om den andra hunden blir otäck.

Sen kan man ju fundera på om man vill ha vissa regler, tex att hundarna inte får leka inne med varandra, eller får det på vissa villkor. Mina hundar får leka inne men jag vill inte att min stora börjar springa runt. Den lilla får springa till en viss gräns men sen brukar jag be honom lugna sig om det blir för livat. EN annan bra sak är att ha en grind så att man kan separera hundarna vis behov, tex när det är matdags om den äldre gärna tar valpens mat. Jag har inte behövt separera mina utom nån gång när den lilla inte ger upp leken och jag måste ta hand om mina barn och inte haft tid att hela tiden säga åt honom, då har den stora fått ligga i hallen en stund med ett ben tills jag har tid att engagera mig igen.

Senast ändrad:

Tror det är väldigt individuellt, min hund är snart 17 mån men fortfarande väldigt skvättig och så vill jag ge honom mer tid för träning, därför väljer jag att inte skaffa en till hund än.

Din hund verkar mer lugn och vettig :p Och är det en valp du ska hämta tror jag det går rätt smidigt för den äldre vovven att bli boss.

Tack för alla förnuftiga svar!

Fick ett svar på ett annat forum om att jag ska vänta med valpen,
det ärju lite för sent för det då vi redan har bestämt oss :)
Men man blirju lite osäker, men ett sånt svar av 100 positiva svar ska jag nog inte bry mig om.
Vi var hos en hundinstruktör igår och hon gav Elroy full pott på allt
så han inte blir någon dålig förebild ;)
MEN, han kan ju bli äldre och vildare, men man kan ju inte tänka
"Tänk om" hela tiden heller :)
Detta kommer gå sååååå bra!! :)

Jag tror jag faktiskt mest är rädd för vad andra ska tycka, dessvärre.
Bor en hel del hundbesservissers i vårt område.

Äsch, bry dig inte om andra. Det finns nog mest avundsjuka eller kanske rädsla för stora hundar.

Jag tror min valp och den äldre hunden träffades ute första gången, då hade de bra med utrymme att busa av sig lite på och det fanns inga leksaker eller liknande som den gamla hunden kunde tänkas vakta. Det gick väldigt smidigt och bra i alla fall :)

Ja, det verkar ju vara det bästa!

Men, hur ska man förhålla sig till om man får hem en dominant valp ?
Elroy är väldigt undergiven, bara backar undan när nån annan hund går i hans matskål, låter andra hundar ta leksaker ur munnen på honom som om det vore det mest naturliga i världen! Ska man gå emellan eller låta dom
Sköta sig själva ?

Valpar är inte dominanta. Däremot kan de vara tuffa och framfusiga. Avvakta och se vad som händer och fråga på sen :)

Jag har faktiskt hört att 3 år som bör skilja hundarna åt om det är två hanar för att inte riskera att hundarna är för jämngamla och börjar diskutera vem som ska vara högst i rang. Men det är ju för att inte riskera att det blir problem, det går nog oftast bra ändå.

På gården bor åtta hundar, fyra tikar och fyra hanar. Alla är födda mellan 2009 och 2011. I vår bostad på knappa 70 m2 bor det fyra hanhundar, två födda 2009 (januari och sept) samt två kullbröder födda hösten 2011. Att 2009orna inte trivs ihop beror mer på "rasism" än ålder. 3 tikar och 3 hanar är intakta. Två av tikarna födda 2009 går däremot INTE att ha tillsammans.

Ergo: Många hundar inom samma åldersspann behöver inte alls innebära bråkig flock.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 486
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka