En hund med jakttalanger?

C

Carolrita

Sitter här o funderar lite angående min hund. Han har mycket jakt i sig, o jag tycker att han lämpar sig så bra för jakt o viltspår.
Han har 4 olika raser i sig, men en av dom märks ganska tydligt o han är mycket för att jaga. Fångade faktiskt en stor o fet kråka utan några problem förra veckan till min stora förvåning! :eek::rofl:

Vet ni om han skulle va lämplig för jakten? Älgjakt, fågelhund, m.m.
Men jag är ju inte så intresserad av jakten, som älgjakt o kan inte uppfylla hundens behov för han behöver få utlopp för sin energi på att jaga o spåra.
Brukar släppa honom lös i skogen, då försvinner han o kommer på inkallning fast det går lite trögt. Svårt att koncentrera sig när han är mest fokuserad på att just spåra o jaga!

Vet ni vart jag ska ta kontakt med om jag tycker att han är lämplig för jakten/viltspår?
Kan tillägga att han "bara" är 10 månader gammal o är en s.k. gatukorsning (rottweiler/labrador/bordercollie/stövare).
Men detta är en absolut snäll o trevlig hund. Väldigt glad i alla människor o funkar bra ihop med hundar.

Sv: En hund med jakttalanger?

Sitter här o funderar lite angående min hund. Han har mycket jakt i sig, o jag tycker att han lämpar sig så bra för jakt o viltspår.
Han har 4 olika raser i sig, men en av dom märks ganska tydligt o han är mycket för att jaga. Fångade faktiskt en stor o fet kråka utan några problem förra veckan till min stora förvåning! :eek::rofl:

Vet ni om han skulle va lämplig för jakten? Älgjakt, fågelhund, m.m.
Men jag är ju inte så intresserad av jakten, som älgjakt o kan inte uppfylla hundens behov för han behöver få utlopp för sin energi på att jaga o spåra.
Brukar släppa honom lös i skogen, då försvinner han o kommer på inkallning fast det går lite trögt. Svårt att koncentrera sig när han är mest fokuserad på att just spåra o jaga!

Vet ni vart jag ska ta kontakt med om jag tycker att han är lämplig för jakten/viltspår?
Kan tillägga att han "bara" är 10 månader gammal o är en s.k. gatukorsning (rottweiler/labrador/bordercollie/stövare).
Men detta är en absolut snäll o trevlig hund. Väldigt glad i alla människor o funkar bra ihop med hundar.

Vad du har verkar vara ämnet till en jaktidiot - inte en jakthund. Viltintresse är bara en del av en jakthund, sedan ska det balanseras upp och kompletteras med andra egenskaper.

Jagar man fågel är spontan stadga en högt värderad egenskap, och även ett bra sökmönster och samarbetsvilja. Att hunden på egen "tass" fångar och avlivar viltet är inget man vill ha hos en jakthund för matvilt.

Ska man ha en mer självständigt jagande hund, som för t.ex älg och rådjur, är skallet viktigt. För älg är de ställande egenskaperna essensiella. Viktigt är också att den drivande hunden inte är så snabb att den hinner ifatt och river bytesdjuret. Den ska dessutom inte växla drevdjur i pågående drev.

Som eftersökshund kan dock en storväxt jaktidiot med killer instinct funka. Gillar hunden att spåra vilt och tränas målmedvetet till en spårnoga hund kan den vara guld värd som spår- och avfångningshund. Vid ett eftersök på trafikskadat eller skadskjutet vilt är det bra om spårhunden kan släppas på slutet och dra ner viltet - gärna döda det snabbt. Det kan låta grymt, men det viktigaste är att få ett snabbt slut på djurets plågor, och skadade djur är väldigt duktiga på att smita undan ett eftersöksekipage bestående av endast kopplad hund och en skytt. Då kan det i västa fall dröja veckor innan djuret dör av inflammationer och svält.

Min rekomendation är att du börjar med viltspår. Oavsett om han blir riktigt bra på det eller inte har du en aktivitet som är stimulerande för hunden. Blir han sedan riktigt bra och du vill fortsätta hans utbildning finns det kuser i efterök att gå för att bli ett auktoriserat eftersöksekipage. Du hittar dem genom jägareförbundet.

Tack för tipset! Jo, det är tydligen en jaktidiot som jag har härhemma :D
Har kollat runt igår kväll efter klubbar för viltspår, o hittade en.
Han skulle nog må bättre av detta. Ska se här när man kan börja med det.
Vet du om det går att "hyra ut" hunden till jakten t ex fågel, älg, m.m. (bara ett exempel) så att nån med jaktintressen kanske vill låna hunden, då jag inte är så intresserad av jakten.
Han är ingen "soft-hund" om man säger så.

Vet du om det går att "hyra ut" hunden till jakten t ex fågel, älg, m.m. (bara ett exempel) så att nån med jaktintressen kanske vill låna hunden, då jag inte är så intresserad av jakten.

Visst finns det de som gärna lånar in en hund för jakt, men de vill ha färdiginjagade hundar med rätt egenskaper för den jakt de pysslar med. Finns i princip ingen som lånar in en oinjagad blandras, med tendenserna att på egen hand jaga och ta död på viltet, då detta inte är ett bra beteende för en jakthund..

Det ligger många timmars träning bakom en bra jakthund och den tiden är det nog inte många som är villiga att lägga ner på någon annans hund.

Senast ändrad:

Det ligger många timmars träning bakom en bra jakthund och den tiden är det nog inte många som är villiga att lägga ner på någon annans hund.

Nä, och speciellt inte på en hund som inte har de rätta anlagen.

Till TS: Jägare är i allmänhet väldigt toleranta mot blandrashundar, det är funktionen som är viktig. Däremot är funktionen OTROLIGT viktig, så rätta anlag är en nödvändighet. En jaktidiot som jagar på egen tass är ingen jägare intresserad av. Din hund verkar vara av den kalibern som jägare skulle "skjuta och gräva ner." (Somliga gör det bokstavligt, andra skänker bort hunden) Att någon skulle vara intresserad av din hund som jakthund är föga troligt.

Vad det gäller eftersök så kräver även det MYCKET träning för både hund och förare för att bli riktigt bra. Den tiden/arbetet lägger folk på sina egna hundar - inte andras. På riktiga eftersök får man inte misslyckas, så det är viktigt att man är verkligt engagerad om man ska fungera som ekipage.

Satsa du på viltspåret enbart om du inte har intresset för något djupare engagemang. Du får ju lov att intressera dig för din hunds fallenhet. Problemet med hundar i allmänhet, och blandraser i synnerhet, är att ras-/individval inte alltid är så välsynkat med ägarens intresse. Eftersom hunden inte har valt ägare och inte kan påverka sin situation får ägaren ta skeden i vacker hand och följa hundens läggning vad det gäller stimulans och aktiviteter.

Självklart ska hunden va färdigutbildad för att göra sina uppdrag, om man säger så. Tänkte att det vore bra om jag planerar lite för hunden innan, om han nu verkar va något för jakten (spelar ingen roll vilken "gren") kan det ju va bra om man testar olika saker med honom o se vilken av dessa uppdrag han är mest lämpad för o det han verkligen är "fokuserad" på.
Blir säkert bra om han utlånas för nån jakt vissa perioder till nån med jaktintresse.
Ska ta kontakt med den klubben o den instruktören, så får hon testa Buster.
Jag vet att det är lite svårt med en blandrashund. Han kommer ifrån en oseriös uppfödare, tyvärr. Men det är en fantastiskt trevlig hund, bara man lägger ner sin tid på honom. En ganska krävande hund, men han trivs med att jobba mentalt o psykiskt även få utlopp för att kunna jaga på "hobbynivå" då jag låter honom alltid springa lös i skogen. Det kan ta en stund innan han återkommer.

Förstår det. Buster har ganska mycket stövare i sig, det märks tydligt på honom att han verkligen vill jaga o spåra. Han hittade t o m en skadad fågel nere vid Klarälven när vi va ute i skogen. När han kutat iväg gick jag ut från skogen kom han tillbaks då han fick följa mina spår, tror jag det är eller så hörde han mig ropa på honom.
Han är trots allt "bara" 10 månader gammal, men jag TROR att han passar till det han är verkligen bra på. Kanske som fågelhund eller viltspår. Älgjakten vet jag inget om, men stövare som han har i sig kanske är nån älgjakt eller är det fågelhund? Kan inte så mycket om stövaren, då jag vart uppväxt med labradorer dvs. fågelhundar.
Det roliga med honom är att han är lite feg för vatten. Men han har börjat lära sig att gå ut i vatten med mig.

om han nu verkar va något för jakten (spelar ingen roll vilken "gren")
Blir säkert bra om han utlånas för nån jakt vissa perioder till nån med jaktintresse.

Som jägare själv kan jag ju säga att din hund knappast är av intresse för en seriös jägare att jaga med "ibland"..

Och fortfarande, så vill de jägare jag känner (vilket är många) ha färdiginjagade duktiga hundar att låna. Inte oinjagade jaktidioter som gärna går in och försöker ta bytet själv.

Stövare är drivande hundar och lämpar sig inte som älghund eller fågelhund.

Största problemet misstänker jag, är ju att din hund förmodligen inte har alla anlag som en bra stövare ska ha, vilket kommer att visa sig längre fram om han uppmuntras att jaga..

Aha, där ser man! Som sagt, jag kan ju inte så mycket om stövare vad den är lämpad för m.m.

Jag ska iallafall ta ett försök o ta med honom på viltspårkursen o se vad han är mest "lämpad" för. Säkert en jaktidiot, men jag tror inte att han är en problemhund, han är lättlärd o väldigt lyhörd, tycker jag.
Jag får se vart det leder nånvart med honom. Kanske ingen älghund eller nån av dom jaktgrenar. Spår o sök passar honom säkert bäst, tror jag. Kanske lite som fågelhund då han gärna fångar fåglar när man låter honom göra det.

Jag får se vart det leder nånvart med honom. Kanske ingen älghund eller nån av dom jaktgrenar. Spår o sök passar honom säkert bäst, tror jag. Kanske lite som fågelhund då han gärna fångar fåglar när man låter honom göra det.

Fast du tänker lite galet där, fågelhundar får nämligen inte fånga fåglar... Det är enbart som apportering om de skulle råka vara lite halvdöda och då ska han hämta fågeln utan att döda den och återkomma och avlämna apporten. Han får inte ens rista viltet...

Jag tror som max att du ska fundera på viltspår, det fixar de flesta hundar, och sen släppa alla tankar på annan jakt. De andra raserna i honom gör att han inte är lämplig att släppa på vilt.

Jo, en sak är säker, o jag ÄR galen. Men bra med flera svar ifrån er som kan mycket om sånt här. Jag kan som sagt inget om jakt, o det va därför jag frågade om såna här saker.
Men nu vet jag att man inte ska låta hunden göra såhär som han vanligtvis brukar göra.
Tack allihopa! Har fått mej en tankeställare här nu.

Jag hoppas verkligen inte att du låter din hund springa lös i skogen och jaga vid den här tiden på året...

Tror du att jag är dum som låter det ske? Nej.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 514
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
3 132
Senast: AW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju tur att vi inte ska skaffa hund i morgon liksom... Jag som varit 100% säker på att en Corgi är vad som passar oss allra allra...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 460
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18