Jag tror precis som
@mandalaki att KBT inte är särskilt effektivt för dina problem och att någon form av psykodynamisk terapi skulle hjälpa bättre.
Nu berättar jag om mina erfarenheter, jag har gått i en terapi som heter MBT- mentaliseringsbaserad terapi.
Det går ungefär ut på att du ska öka din förståelse för dig själv och andra och öva upp din empati, både för sig själv och andra. Du kan googla på det om du vill veta mer ingående.
Det var blandad gruppterapi och individuell terapi, tre gånger i veckan. Ganska intensivt med andra ord. Precis som
@vallhund säger så är det ingen terapi man får utan det är något man går i.
I allra högsta grad. Det var av och till skitjobbigt och jag ifrågasatte ofta hur det skulle kunna hjälpa mig. Jag tyckte dom andra i gruppen mestadels var dumma i huvudet och att ingen förstod mig osv.
Min samtalsterapeut som jag hade enskilda samtal med ifrågasatte jag också en del.
Men, det hjälpte. Idag, två år senare märker jag tydligt att jag har mer och mer nytta av terapin.
Både privat och i jobbet. Privatlivet är oerhört mycket bättre och på jobbet, ja med risk för att låta skrytig så har jag blivit väldigt mycket bättre på mitt jobb.
För det första tror jag det är viktigt att bli av med depressionen. För mig var det alldeles för tufft att gå i gruppen egentligen, eftersom jag fortfarande var ganska kraftigt deprimerad.
Det påverkar förmågan till mentalisering negativt.
Jag blev ickedeprimerad kanske ett år efter terapins slut. Inte förrän dess kunde jag tillgodogöra mig den fullt ut.
För din del så ser jag inte hur du skulle kunna ens börja gå framåt utan att du behandlar depressionen först. Med medicin eller ect...... men jag vet att du inte vill det och det tycker jag är väldigt synd.