Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Har bestämt mig för att gå på AA möte två gånger i veckan. Inte för att jag vill men för att jag känner att sug ibland suger sig på och tankar som gör mig irriterad och ibland lyrisk och sedan skamsen och frustrerad.
Det är i huvudet det sitter. Kroppen har noll behov av alkohol. Det är huvudet som ibland spökar.
Något som påminner om nånting och suget är ett faktum.
Jag klarar av att hålla det borta hyfsat. Men det tar på energin och gör mig också ledsen.
Det är som en kamp jag aldrig kommer att vinna.
Jag vill inte kriga längre. Jag vill leva.
Leva här och nu nykter.
Och ändå kommer det där ibland.
Det är så mycket känslor inblandat att det är svårt att ta i det.
Vad som är vad.

Jag vet nånstans att andra också känner så här. Att jag inte är ensam. Och ändå känner jag mig ensam just då när det börjar.
Vadå vem har sagt att jag skulle ha några problem? Det har väl alla?
En sådan tanke kan dyka upp och då måste jag stanna upp och analysera den för miljonte gången.
Det finns massor med exempel där problemen varit ett faktum kopplat till drickande.
Men det är som att jag glömmer ibland. Inte ser. Inte vill se.
Men jag får aldrig glömma. Det kommer att bli min död tillslut. Om jag glömmer det. Kroppen orkar inte att bli misshandlad hur mycket som helst och psyket blir kaputt.
Varför skulle någon vilja det?

Har bestämt mig för att gå på AA möte två gånger i veckan. Inte för att jag vill men för att jag känner att sug ibland suger sig på och tankar som gör mig irriterad och ibland lyrisk och sedan skamsen och frustrerad.
Det är i huvudet det sitter. Kroppen har noll behov av alkohol. Det är huvudet som ibland spökar.
Något som påminner om nånting och suget är ett faktum.
Jag klarar av att hålla det borta hyfsat. Men det tar på energin och gör mig också ledsen.
Det är som en kamp jag aldrig kommer att vinna.
Jag vill inte kriga längre. Jag vill leva.
Leva här och nu nykter.
Och ändå kommer det där ibland.
Det är så mycket känslor inblandat att det är svårt att ta i det.
Vad som är vad.

Jag vet nånstans att andra också känner så här. Att jag inte är ensam. Och ändå känner jag mig ensam just då när det börjar.
Vadå vem har sagt att jag skulle ha några problem? Det har väl alla?
En sådan tanke kan dyka upp och då måste jag stanna upp och analysera den för miljonte gången.
Det finns massor med exempel där problemen varit ett faktum kopplat till drickande.
Men det är som att jag glömmer ibland. Inte ser. Inte vill se.
Men jag får aldrig glömma. Det kommer att bli min död tillslut. Om jag glömmer det. Kroppen orkar inte att bli misshandlad hur mycket som helst och psyket blir kaputt.
Varför skulle någon vilja det?
Hur gick det med den andra hjälpen du blev erbjuden pga oro över dina alkoholvanor?

Bara hittills idag har jag gått från djupaste sorg. I nivå att jag inte vill leva.
Till en stor glädje inom loppet av några timmar. Givetvis med massa känslor där emellan.

Dessa kontraster är tröttsamma. Och nej det har inte hänt något direkt utöver det vanliga utan det som hänt är vardagliga saker.
Som jag reagerar på - läs överreagerar.
Jag tror att det är precis detta som också gör att suget inte vill släppa helt eller att det kommer nu till och från. Därför att mitt mående pendlar värre än en karusell som fastnat på fel växel.

Jag hade hoppats att i och med nykterheten få vara mer stabil än jag är. Detta är inte roligt alls.

Bara hittills idag har jag gått från djupaste sorg. I nivå att jag inte vill leva.
Till en stor glädje inom loppet av några timmar. Givetvis med massa känslor där emellan.

Dessa kontraster är tröttsamma. Och nej det har inte hänt något direkt utöver det vanliga utan det som hänt är vardagliga saker.
Jag tror att det är precis detta som också gör att suget inte vill släppa helt eller att det kommer nu till och från. Därför att mitt mående pendlar värre än en karusell som fastnat på fel växel.

Jag hade hoppats att i och med nykterheten få vara mer stabil än jag är. Detta är inte roligt alls.
Sådana kraftiga humörsvängningar låter inte friskt eller sunt. Snarare pga någon diagnos där ju missbruk av tex alkohol är lätt att ta till. Du behöver hjälp med dina grundproblem för att fortsätta klara av nykterheten. Du förtjänar all hjälp du kan få! ❤️

Sådana kraftiga humörsvängningar låter inte friskt eller sunt. Snarare pga någon diagnos där ju missbruk av tex alkohol är lätt att ta till. Du behöver hjälp med dina grundproblem för att fortsätta klara av nykterheten. Du förtjänar all hjälp du kan få! ❤️
Men förutom något som kanske är diagnostiserbart, så är det väldigt vanligt att man helt enkelt inte känner sina egna känslor när man slutar med någon drog eller alkohol. Började supandet tex i tonåren, kan man räkna med att som nynykter som karamellen, ha en rätt tonårsbetonad mognadsgrad i en hel del avseenden. Detta är ett av skälen till att jag hela tiden har tyckt att karamellen ska ta emot mer hjälp, och inte bara hålla sig nykter med envishet och pannben som enda verktyg.

Men förutom något som kanske är diagnostiserbart, så är det väldigt vanligt att man helt enkelt inte känner sina egna känslor när man slutar med någon drog eller alkohol. Började supandet tex i tonåren, kan man räkna med att som nynykter som karamellen, ha en rätt tonårsbetonad mognadsgrad i en hel del avseenden. Detta är ett av skälen till att jag hela tiden har tyckt att karamellen ska ta emot mer hjälp, och inte bara hålla sig nykter med envishet och pannben som enda verktyg.
Absolut en aspekt i det hela med!

Jag tänker att humörsvängingar är väldigt vanliga vid graviditet, men att dina är mer extrema kanske eftersom du redan innan har haft problem med just det? Ta hjälp :) !

Kors i taket! Min mamma säger grattis till bebisen :eek:
Och i samma veva skickar en bild på Trump och Putin O_o
Ehh…
Jag ringde upp sen och frågade vad hon ville ha sagt egentligen men nej det var det hon ville ha sagt att grattis och bilden var tydligen från en konstutställning hon gått på.
Ja men skriv det då :rofl:

Bifogade filer

• IMG_0094.webp
    IMG_0094.webp
    461,4 KB · Visningar: 276
Vilken fantastisk dag det är idag!
Solen strålar och fåglarna kvittrar.
En skritt- och travrunda med lite galoppinslag.
Har massa pyssel idag men känner mig inte stressad alls utan bara så uppåt!
Hur fantastiskt är inte det 😍

Våren är otrolig med allt som kommer upp. Allt börjar leva igen!
Och snart ok några veckor kvar är det men då har jag varit nykter ett år.
Och nu är jag bara så enormt tacksam att slippa tänka på alkohol.
Jag behöver inte dricka sånt.
Jag kan njuta ändå av allt fantastiskt här i livet ❤️
Känner sån kärlek till ALLT just nu.
Hoppas också att ni får en underbar fredag och helg! Det är vi alla värda :D

@karamelldrottningen antar jag vet att det kan finnas fler dimensioner av droganvändande och särskilt från tidig ålder. Det du skriver om mognadsdrag är relevant för alla som överanvänt droger.

Jag hoppas @karamelldrottningen tar all hjälp som går att få. Och är ärlig när det gäller mående och drogintag.

Att läsa den här tråden är så jobbigt med tanke på att det kommer ett barn snart. @karamelldrottningen går du till AA nu? Eller tar emot/får annan hjälp?

@karamelldrottningen Det du skriver om mognadsdrag är relevant för alla som överanvänt droger.

Att läsa den här tråden är så jobbigt med tanke på att det kommer ett barn snart. @karamelldrottningen går du till AA nu? Eller tar emot/får annan hjälp?
Jag vet, jag har jobbat inom området. Sen är det väl mest min hemmagjorda teori att det verkar mest meningsfullt att landa i behandlad nykterhet först, och sedan KANSKE leta npf och sånt. KANSKE.

Och ja, jag känner som du.

Vilken fantastisk dag det är idag!
Solen strålar och fåglarna kvittrar.
En skritt- och travrunda med lite galoppinslag.
Har massa pyssel idag men känner mig inte stressad alls utan bara så uppåt!
Hur fantastiskt är inte det 😍

Våren är otrolig med allt som kommer upp. Allt börjar leva igen!
Och snart ok några veckor kvar är det men då har jag varit nykter ett år.
Och nu är jag bara så enormt tacksam att slippa tänka på alkohol.
Jag behöver inte dricka sånt.
Jag kan njuta ändå av allt fantastiskt här i livet ❤️
Känner sån kärlek till ALLT just nu.
Hoppas också att ni får en underbar fredag och helg! Det är vi alla värda :D
I måndags bestämde du att du skulle gå på två AA-möten/vecka pga suget. Har du gjort det den här veckan?

Konstiga inlägg ni gör.
Dessutom behöver ni inte citera mig i denna tråden. Speciellt inte flera gånger i samma inlägg. Jag läser allt ändå.

Och ja jag har gått på möte. Och jag berättar om det när och om jag har lust.
Och ni får faktiskt tänka lite själva också att inte gå in i trådar som ni tycker är jobbiga. Precis som jag inte behöver gå in i alla trådar på nätet.

Konstiga inlägg ni gör.
Dessutom behöver ni inte citera mig i denna tråden. Speciellt inte flera gånger i samma inlägg. Jag läser allt ändå.

Och ni får faktiskt tänka lite själva också att inte gå in i trådar som ni tycker är jobbiga. Precis som jag inte behöver gå in i alla trådar på nätet.
Du gör ett hästjobb (i dubbel bemärkelse 😂) heja dig. Jag mådde skit av att vara gravid, inte fysiskt men psykiskt. Allt var svajigt, så det är inte så konstigt att det svajar lite för dig med alla andra omständigheter. Hoppas du fortsätter må som i senaste inlägget :)

Konstiga inlägg ni gör.

Finns flera konstiga inlägg i tråden.

Jag tycker inte tråden är jobbig. Du berättar det du vill här. Och vi andra läser och svarar på det vi vill.

Det som i dagsläget gör tråden knepigare än tidigare är att du inte endast ansvarar för dig. Så att vi är några som reagerar är väl inte konstigt?

Jag slutar citerar, gör det endast för att jag tycker det knepigt att inte göra det.

Jag vet, jag har jobbat inom området. Sen är det väl mest min hemmagjorda teori att det verkar mest meningsfullt att landa i behandlad nykterhet först, och sedan KANSKE leta npf och sånt. KANSKE.

Och ja, jag känner som du.

Min terapeut håller med dig 😁
Det är många alkoholister som tror att dom har nån form av diagnos. Men att det ofta är alkoholen som tar fram det hos en, ofta försvinner det när man blir nykter, men inte alltid, då kan man börja nysta i det.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 741
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 278
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 111
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ormbett
  • GHS - dagens dressyr.