Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Oavsett vill jag inte dricka mer. Av många anledningar.
En av dem är hur det påverkar mitt psyke till det sämre.
Och hur svårt det är tillslut att få det vardagliga och livet i stort att gå ihop. Sen gillar jag inte alls hur mycket fokus alkoholen tar.
Det är klart att fina dagar kommer vara en utmaning. Speciellt om jag har ledig kväll.
Ibland får jag känslan av att vissa skriver i tråden för att själva framstå som bättre än vad jag någonsin kommer att bli.

Det är ok att sakna vinet. Så försöker jag tänka. Men sen får det stanna där. Det är inte värt att fastna i helvetet igen.

Och hur svårt det är tillslut att få det vardagliga och livet i stort att gå ihop. Sen gillar jag inte alls hur mycket fokus alkoholen tar.
Det är klart att fina dagar kommer vara en utmaning. Speciellt om jag har ledig kväll.
Ibland får jag känslan av att vissa skriver i tråden för att själva framstå som bättre än vad jag någonsin kommer att bli.

Det är ok att sakna vinet. Så försöker jag tänka. Men sen får det stanna där. Det är inte värt att fastna i helvetet igen.

Jag känner mig inte ett dugg bättre än du. Jag har själv en beroendepersonlighet, men problemet är att du har en extremt skev bild av alkohol och hur människor dricker, det kommer upp om och om igen och den förstör för dig, inte för oss. Du hade haft det mycket lättare med folk runtomkring dig som hade en mer normal syn på alkohol för det hade varit lättare för dig att också komma dit.

Du har gjort ett stort jobb och jag tror du kan hålla dig nykter, men du lever i en miljö som gör det svårare att göra det än vad det behöver vara

Det handlar inte om vare sig dig eller den som skriver som personer, utan om den verklighetsbeskrivning som framförs - och huruvida den är sann eller falsk.

Om du uttrycker en uppenbart skev bild av vad som är 'det normala' förhållningssättet till alkohol är det väl rimligt med en realitycheck. Att påpeka den normaliseringen görs av välvilja, inte med det värderande syfte du verkar läsa in i det.

Jag tror inte att särskilt många i tråden tycker att ens alkoholkonsumtion har något stt göra med hur "bra" man är. Du verkar tänka på det i de termerna, men jag tror att det är ganska ovanligt.

Jag har hört just det från alkoholister.
För mig så är det en markör för alkoholism.
Man blir så pigg och glad. Varning.
Jaa, jag lyssnade på en fantastiskt bra podcast (på engelska, minns inte vad den heter, får återkomma) och han sa just detta: Hur man reagerar på alkohol styrs mycket av om man är i riskzonen/beroende, eller "bara" druckit nån gång ibland. Det är indikationer.

Det var överhuvudtaget en så bra podcast; efter 5 minuters lyssnande bestämde jag mig för att drastiskt dra ner på mitt vinintag!! Jag ska leta reda på den och länka!

Och du drack då mer än några glas? Dricker du tex två glas vin såklart du blir seg. Men drar du till några till så går det över och du blir snarare mer på om du förstår vad jag menar.
Sen om du dricker ännu mer än så. Är väl individuellt hur stor mängd men då är risken du däckar istället. Alternativt inte minns vad du gör.
Gå på ett eller flera möten! Detta låter inte bra.

Jag har ingen koppling alls mellan sol och alkohol nu när jag tänkte efter.

Och vad gäller piggare efter mer än två glas vin så dricker jag aldrig mer än två glas för då blir jag snurrig och mår dåligt. Och dricker inte alkohol varje månad ens.

Om en gravid kvinna/annan person du träffar resonerade som du, skulle du tycka det var vettigt eller se det som en varningsflagga?

Idag är det en sån där dag när det känns som enda rimliga är att dricka rosé på terrassen 😍
Så känner väl alla människor? Möjligen vissa föredrar öl.
Jag brukade väl nästan aldrig ens dricka rosé men nu är jag sjukt sugen det är ju våååår :bump:
Champagne går också bra :D
Risken är väl att det inte skulle stanna vid ett glas :cautious:

Edit:
Det blev en iskall påskmust! Gott det med.
Fick däremot hicka nu. Glamoröst värre. Till och med hästarna bredvid reagerade 😂
Det är extremt vanligt att folk med en problematiskt förhållningssätt till alkohol dras till andra med samma problem, och då befäster man en bild av att ens sätt att använda alkohol som normalt.

Ungefär som att det är rätt normalt att ha häst bland användarna på buke, men jag har de senaste 15 åren bara jobbat ihop med en enda hästägare och ett par enstaka andra som rider regelbundet på över tresiffrigt antal jobbarkompisar.

Det är extremt vanligt att folk med en problematiskt förhållningssätt till alkohol dras till andra med samma problem, och då befäster man en bild av att ens sätt att använda alkohol som normalt.

Ungefär som att det är rätt normalt att ha häst bland användarna på buke, men jag har de senaste 15 åren bara jobbat ihop med en enda hästägare och ett par enstaka andra som rider regelbundet på över tresiffrigt antal jobbarkompisar.
Så kanske det är. Upplever ju att nästa ”alla” har häst också 😅
Givetvis är det inte så men i väldigt många sammanhang. För någon dag sedan blev jag förvånad, eller förvånad blev jag kanske inte heller men det var när jag pratade med två personer och den ena viste väl knappt vad en häst var och den andra hade ridit en gång i sitt liv.
Så ja det finns de som lever så också

En till referens för alkoholbruk:

Om vi har lagat något lite extra fint på lördagkvällen och öppnat en flaska vin till den maten kan det hända att jag dricker den eventuella slatten (1-1,5 dl) till sen lunch på söndagen när jag äter resterna. Förutsatt att jag bara planerat att lufsa runt hemma resten av söndagen. Sen ångrar jag mig alltid för jag blir så seg och måste ta en tupplur.

Ett glas rosé i solen kan absolut vara trevligt men inte till lunchtid och innan det kommer upp i huvudet en solig vårdag så är det kaffe, glass, promenad och trädgårdspyssel.

Jag tror när jag tänker efter att vi har en kvarts flaska rosé i kylen. Isåfall öppnades den en fredag förrförra veckan och vi har inte tänkt på den sen dess.

Du är inte dålig som tänker mycket på alkohol. Det har inte ens gått ett år sen du fick nog så dina nya tankebanor håller fortfarande på att slåss med de gamla!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 711
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 271
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag... 2
Svar
30
· Visningar
3 100
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vinthund som gårdshund?
  • Vinthund som gårdshund?