Men förutom medicinen kan du även få hjälp av din psykolog. Bara för att man är och tänker på ett visst sätt nu så betyder det inte att man måste vara och tänka exakt så som man alltid gjort även i framtiden. Man KAN ändra på sina tankar, på sitt beteende, på sin syn på världen och andra människor, på sin syn på sig själv, i viss mån även sin personlighet osv. Jag är inte exakt samma människa som jag var för tio år sedan, jag är inte ens exakt samma människa som jag var för ett halvår sedan.
Om du inte gillar den person som du är nu, ta hjälp av din psykolog för att ändra på det du inte trivs med. Om det är några av dina tankar, känslor, beteenden som du inte tycker om hos dig själv, ta hjälp att ändra på dem. Du vet i dagsläget inte hur, men det är precis därför du ska ta emot hjälp. Det kräver dock att du dels är villig att acceptera att dina tankar formar vem du är, och att du har möjligheten att ändra dem. För det har du, du måste bara tro på dig själv!
Det är jobbigt och tungt och det går inte fort, men det är ingenting som säger att du inte kan bli den person du önskar att du var. Man kan alltid jobba med sig själv, och jag gör det hela tiden. Det är en del i att vara människa. Och jag ser det inte alls som att jag slåss, jag ser det som att jag utvecklas, slipar, lär mig nya saker, provar nya saker. Det gör mig både klokare och nyfiken på framtiden.
Idag träffade jag min kurator för sista gången sedan min sjukskrivning i somras. Jag känner att jag lärt mig massor om mig själv under den här tiden. Jag kommer aldrig vara "färdig" utan jag har saker jag kommer behöva jobba med hela livet, men de kommer bli mer och mer naturliga för varje gång jag gör dem.