En grundlig diskussion om Totilas arv

Sv: En grundlig diskussion om Totilas arv

Lite kuriosa är att Totilas halvbror Platini (e.Balzflog u.Lominka, dvs samma mamma som Totilas), har licens hos SvRF och han har tävlat t o m Msv här i Sverige (verkar numera ägas av nån i Finland). Det står dock inte i artikeln ;)

Kan möjligen ha varit finskägd hela tiden.
Ryttaren är från Finland, bor i Sverige och utbildar hästar (såg att han tävlat flera finska förutom Platini).

kl

(ni får ursäkta om jag säger något galet men jag kan verkligen INGENTING om avel)

En diskussion som jag tycker är rätt intressant, och dessutom obefintlig, när det pratas om avel på Totilas och det är hans psyke. Han var ju tydligen helt galen förut, så galen att Gal själv inte ens ville sitta på hästen. Hur är han nu? Hur ska en "vanlig" ryttare palla sitta på en häst som ärvt Totilas galna psyke om inte ens Gal vill göra det?

Det Totilas har jämfört med Stamina är väl framförallt en otrolig spänst och lätthet i rörelserna? Det är väl det som är det extraordinära med Totilas, att han har så mycket spänst att han kan gå i maximal samling, och det ser fortfarande lätt och elegant ut. Knälyften är det nog fler som har, men inte samtidigt som lättheten och spänsten.

Totilas har väl aldrig varit galen? Det som har sagts är väl att han har så mycket power att första gången Gal skulle provrida så var det nästan väl mycket. Så en annan ryttare satt upp först, och sen red Gal. Och då gick det uppenbarligen så bra att han ville fortsätta rida hästen.

En galen häst pallar nog inte att gå t ex unghäst-VM, skulle jag tro. Sen blir ju hästarna explosivare av att vara i full träning också, titta på t ex Walk on Top som blev mycket lugnare och coolare när han slutade tävla och blev pensionär istället för tävlingshäst.

ja jag uttryckte mig nog lite galet, här är ett citat jag precis googlade fram
”Jag skulle provrida men hoppade av efter en stund. Det var så mycket power i honom och jag tänkte att om han bockar iväg dör man.”

Du uttryckte dig dock fin fint genom att kalla det power ist för galen ;)

Men här kommer ytterligare ett citat;

”Kan man kontrollera honom är han bra. Om inte kan det lätt hända en olycka.”

hur som helst, om han nu nedäver den där powern, hur tusan ska en normal ryttare palla det?
sen är det ju som du säger, att det kan skilja sig beroende på hur hästen tränas och tävlas.. Totilas var 6 när Gal provred honom.. en häst som har kapacitet för de högsta klasserna, hur pass hårt går den och tävlas den normalt när den är 6? (jag vet inte alltså, det var ingen syrlig kommentar ;))

Jag tycker det ska bli spännande att se hur avkommorna blir i huvudet! Jag har själv en dröm om en Totilas - Dionysos. Dionysos ärver ju ned sitt fina psyke och gångarter, så jag hoppas att det kan bli en riiiiktigt fin kombination om avkomman blir lika cool som min dionysos avkomma... Men då måste jag först hitta ett Dionysos sto med samma psyke, haha så vi får se hur det går ;)

med tanke på de pengar som det kostar att få en avkomma efter honom så är nog risken att de fölen kommer till en "normal" människa rätt liten :angel:

Hoppas få se en Totilasbebis live här hos grannen till sommarn och med tanke på att det stoet är halvsyster (på mammans sida) med First Wish så kan det bli riktigt roligt. Men även den damen är elektrisk så det blir väldigt intressant att se temperamentet på fölis. Misstänker att den väl inte kommer att gå kvar här så länge att man får se den inriden :(

just det med pengarna har slagit mig också faktiskt och ärligt talat så tycker jag det är bra.... för det känns ändå som att risken är rätt överhängande att fölingarna kommer få minst sagt lite power i sig...

själv är jag minst sagt en "normal" ryttare, om inte i underkant ;) så jag hoppas på att jag hinner 1 bli en lite bättre ryttare tills det blir dax att sitta upp på en Totilasavkomma, 2. att min (eventuella) Totilas - Dionysos får dios psyke och Totos gångarter :d Haha.. får den det.. ja då antar jag att den åker iväg till nån vurstingryttare ändå haha för en sån häst ska inte slösas bort på en annan ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·
G
Övr. Hund Efter att ha sett den här dokumentären (Den unika hunden)...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka