En grundlig diskussion om Totilas arv

Sv: En grundlig diskussion om Totilas arv

Flamingo stog till avel nån/några säsonger i Holland, var väl efter han tävlats framgångsrikt i dressyr av Bo Jenå(?), och det var väl 1987 tror jag.

Dom bytte honom mot - nu står det still - en hingst på D... - och det blev en massa snack om det, man ansåg inte att D.... hade meriter i samma klass som Flamingo och att vi var lurade, även om stammen var fin.

(Var det Dammen? länk borttagen av moderator)

Senast ändrad av en moderator:

Kan det ha varit Nooitgedacht 745 (börjar visserligen inte på D), men han hyrdes in till Sverige 1987 från Holland.

Nooitgedacht ligger förövrigt som morfars far till Totilas-ungens mor.

Det var Ulla Håkanson som tävlade Flamingo, eller menar du att Bo Jenå skulle ha gjort det efter OS-medaljen?

Kan det ha varit Nooitgedacht 745 (börjar visserligen inte på D), men han hyrdes in till Sverige 1987 från Holland.

Nooitgedacht ligger förövrigt som morfars far till Totilas-ungens mor.

Javisst var det NooitgeDacht!!! D låg I ordet. Konstigt hur minnet funkar.

*kl*

Vad roligt med en Totilasbebis :love:

Lite off topic men vad tror ni om en kombination Totilas-Matiné :idea:

Det var Ulla Håkanson som tävlade Flamingo, eller menar du att Bo Jenå skulle ha gjort det efter OS-medaljen?

Du har alldeles rätt. Jenå tävlade Herkules, och han skulle till holland men det var nåt om ev misstänkt struppipning på honom så det blev Flamingo istället.

Usch vad jag är jobbig;) men Herkules reds ju av Lars Andersson.

Tillbaka till Totilas...Såg på PS´s sida att priset var spikat nu (8000 Euro), men att stona måste till deras station i Mühlen för att semineras och att färsk är bara under begränsad tid. Det som som säljs i Sverige är då med all sannolikhet fryst endast.

En sak jag tänkt på med Toto är att jag faktiskt inte tror att han hade haft samma mekanik om han utbildats av en annan ryttare. Har sett film på honom som femåring och där har han inte samma mekanik uppåt som han fått med åren. han är förstås mycket talangfull, men jag tror att ni förstår vad jag menar. Om man exempelvis jämför med AH´s Stamina som vann i Falsterbo i somras så har hon en helt sanslös mekanik redan. Jag tror att med den holländska extremt dynamiska ridningen har kunnat få fram den makalösa rörelse som Toto har.

Hittade filmen! Toto 2005

..att jämföra med Stamina

Senast ändrad:

Ja just ja... :o
Hade jag förträngt... :angel:

Så synd med Matiné. Är det någon som kommer ihåg vad som hände med henne?

Visst påverkas en hästs rörelsemekanik otroligt mycket av vem som sitter på ryggen. Ingen tvivel om det. Skulle vara superspännande att se hur ex. Briar hade rört sig med Edward Gal på ryggen, eller hur Totilas sett ut med Lussan på ryggen. Alla rider jättebra men väldigt olika.
Därför tycker jag att det är otroligt viktigt att få se filmer på hingstarna innan de blivit så färgade av vilken pilot som sitter på ryggen.
Roligt att du delade med dig av filmerna, den där Stamina är en häst i min smak, har helt missat den!
/U

Hon bröt benet i hagen.

Hennes farfar Kostolany är morfars far till Totilas, 27 år och lever fortfarande!

Du har rätt, jag var trött:p

Kul att det är Largo i honom!

Kl.

Ska bli kul att se vad de blir av hans föl. Hoppas på att det födds en i vårt stall nästa år. Inte mitt sto, men har en i stallet som ska försöka få en dos. Vore verkligen kul. Vad tror nu, kommer det med det satta priset vara möjligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 444
Senast: flashlight
·
G
Övr. Hund Efter att ha sett den här dokumentären (Den unika hunden)...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka