En galen historia

P

Petra86

Jag kände bara att jag måste få skriva av mig lite.

I stallet där jag har min haflinger finns ett äldre par med varsin häst. Tanten ifråga är delvis pensionär, gubben är en framstående advokat. De är i stallet varje dag, mockar ordentligt, ger hästarna mat, är snälla och trevliga på alla sätt. Så långt allt väl.

MEN. Det här paret hade bara ridit en (!) termin på ridskola innan de köpte varsin häst. De har med andra ord ridit ett par månader, en gång i veckan, och sen köpt sig varsitt halvblod. :crazy:

De har inte ens galopperat på ridskolan innan de slutade där eftersom de inte tyckte att de lärde sig så mycket. :eek: Och istället köpte de sig alltså varsin häst.

Hästarna är inte några lämpliga nybörjarhästar alls. Gubbens valack är visserligen snäll men kan småbocka lite emellanåt. Gubben har ingen balans överhuvudtaget och ramlar av i trav.
Valacken är runt 170 hög, och dominant. Runt 10 år och rejält ouppfostrad.

Stoet som är tantens häst är en historia för sig. Tanten köpte henne från en ridskola eftersom hon inte funkade på lektionerna. Hon är 8 år och ett riktigt nervrak som hoppar till för minsta lilla. "-Hon är väldigt orutinerad men det är ju jag också så det passar ju bra!" som tanten uttryckte det.

När tanten var och provred (hon hade för övrigt tittat på 24 hästar innan hon till slut köpte stoet!!!) så fick hon hon rida i ridskolans manege när andra ekipage var inne samtidigt. Såhär i efterhand har det visat sig att stoet stressar upp sig så fort hon blir ensam i ridhuset - något som ridskolan inte upplyste om. (Hur man nu kan sälja en sådan svår häst till en total nybörjare är ju ett mysterium i sig...)

Hursomhelst, tanten har nu ramlat av sin häst så många gånger att hon inte vågar rida henne längre. (Även om hon vägrar inse att hästen faktiskt har olater: "-Vissa säger att hon kastar av mig, men jag ser det som att jag ramlar av själv för att jag har så dålig balans!")

Gubben har aldrig ridit sin häst speciellt regelbundet heller, absolut max en gång i veckan och då skrittar han bara i ca en kvart.
Tanten har fått för sig att hon ska få hästen ridbar genom att göra ledövningar. :eek: Som att det skulle kunna få hennes häst att bli en lugn nybörjarhäst.
Ledövningarna går ut på att hästen ska stanna när hon säger till och liknande. Även stoet är ouppfostrat och drar iväg med tanten varje gång hon går förbi maten i stallgången. Tanten vill inte säga ifrån på skarpen, eftersom hon "inte förespråkar våld" som hon uttrycker det.

Gården vi står på är en superbra anläggning - men med små rasthagar. Parets hästar går ihop i en av hagarna och blir sällan ordentligt aktiverade. Paret ifråga ger dessutom hästarna kraftfoder trots att de för det mesta bara går till och från hagen.

Vi andra i stallet har försökt prata med de om det hela men de hör bara det de vill höra. Till en början red tanten lektion för stallets ägare, men till slut sa ägaren ifrån genom att berätta att hon inte trodde de skulle komma så mycket längre med stoet och att tanten borde sälja henne och köpa en annan.
Tanten ifråga vände det hela till att stallägaren inte ville ge henne mer lektioner eftersom hon nu är gravid och inte har tid....?!

Gubben har inte tagit någon lektion än, som han uttryckte det till mig:
"-Ja, min fru har ju tagit en del lektioner men själv anser jag inte att jag behöver några." :eek: Sagt av en ryttare som ramlar av i trav alltså...

Kan ju även säga att de innan de köpte varsitt halvblod hade pratat med en i stallets bekant och diskuterat raser. Bekanten hade frågat vilken sorts häst de hade tänkt sig att köpa, varav de glatt svarade:
"-Ja, vi har ju tittat lite i böcker och så... och en fullblodsarab vore ju fint!" :crazy: Ingen självinsikt alls!

Jag vet inte vad jag ska göra. Ger man de råd så vägrar de lyssna, och försöker man ge de en snäll utskällning så blir de bara irriterade. :crazy:

Hjälp Buke, vad hade ni gjort?

(Sorry för väääldigt långt inlägg!)

Sv: En galen historia

En stor SUCK!!!:crazy:
Ja,vad hade man gjort?Väntat tills dom trillar av och bryter nacken,eller..?!
Sånna där människor är farliga,för dom lyssnar inte och tror redan att dom vet allt bäst=livsfarliga.
Dessutom är det väldigt tråkigt att dessa 2 hästar hamnat där.Helt fel.
Jag vet inte vad jag hade gjort,antagligen ödslat energi på annat.Dessvärre.

Det låter ju inte som om det finns något ont i människorna, även om de verkar lite tafatta, men visst blir det i situationen rätt fel.

Vad göra...
Jag skulle fråga mig själv om hästarna lider eller om de är rätt nöjda med att gå och skrota i sin hage med gott om mat? Hästar mår måhända precis som människor bäst av regelbunden träning men precis som människor kan alla inte vara atleter och jag tycker inte 'synd' om en häst som är slapp och tjock så länge den mår bra.

Förutsatt att hästarna inte far illa är det ju mest av vänlighet mot människorna som man kanske borde påpeka, i all anspråkslöshet, att de kanske inte alls är så dåliga ryttare utan bara orutinerade och att varken hästarna eller folket kommer till sin rätt i sitt nuvarande läge. Jag skulle inte direkt jaga dem så fort jag såg dem eller ringa dem på helgerna men när man ändå pratar med dem gör det ju inget om man nämner att man tycker det är synd att de inte tar till vara på vare sig sin eller hästarnas potential genom att inte ta lektioner eller genom att inte ha 'rätt' hästar till rätt folk.

Ja, vi är väl inne lite på samma tanke där. Ögonbindeln på. ;) Samtidigt kan man inte låta bli att skratta åt eländet ibland där det skriker om deras okunskap. Som när tanten kom springande till stallägaren och frågade om hennes häst var sjuk.
"-Näe, jag har inte märkt något med henne?! Varför tror du det?" undrade stallägaren förvånat.
"-Jo, hon har bajsat i ett annat hörn än sitt vanliga i boxen!" svarade tanten...

Eller när gubbens häst (som är dominant och gärna testar) inte ville gå ut från boxen en dag. Då trodde paret att hästen hade sett det dåliga vädret genom fönstret och därför inte ville gå ut i hagen. :D:D

Nej alltså, hästarna har det ju egentligen ganska bra. Det är bara det med aktiveringen, att de går i en liten hage hela dagarna och dessutom får kraftfoder på det. Men vanvårdade skulle jag inte kalla de.
Det är väl mer som du säger, ryttarna har inte kunskap nog att träna de (ärligt talat skulle nog de ryttarna kunna ramla av en gunghäst också...) men de lyssnar som sagt inte alls när man påpekar att hästarna är liiite för svåra.

Tanten har fått för sig att hennes häst dummar sig endast för att hon har blivit rädd, och därför är det ingen idé att sälja den hästen och köpa en annan för det skulle ju bli precis samma sak med en annan häst också^^ Att stoet gått minst 3 timmars lektion på ridskolan innan och ändå var alldeles för pigg och nervig även för mer rutinerade ryttare, ja, det förstår inte riktigt tanten....

Man får vara glad att hästarna blir omskötta och hoppas att de tröttnar efter ett tag.
Vill man inte lära sig så kan man inte, hur gärna än andra vill att de ska lära sig.

Det kunde varit värre, de kunde haft hästarna i ett eget litet stall ute i skogen där hästarna varken fick mat eller vatten.

Vad trött man blir... :( Man undrar ju om de har NÅN självinsikt över huvud taget? Känns ungefär lika bra som att söka till Idol fast man är tondöv... :p

Jag vet inte riktigt vad man ska göra, så länge hästarna inte lider utav det så finns det väl inte så mycket man kan göra... Om de nu vägrar ta emot råd så skulle jag nog inte ödsla energi på dem. (Förutsatt att hästarna inte tar skada, vill säga).

*kl*
Jag har bråkat så mycket med folk i mina tonår om huruvida dom gör rätt med sina hästar osv..Nu har jag blivit vuxen och lärt mig att så länge inte andra människors hästar lider så lägger jag mig inte i.Detta lär jag mina stalltjejer hemma oxå..
Dom tröttnar väl själva till slut!

*kl*
Jag har bråkat så mycket med folk i mina tonår om huruvida dom gör rätt med sina hästar osv..Nu har jag blivit vuxen och lärt mig att så länge inte andra människors hästar lider så lägger jag mig inte i.Detta lär jag mina stalltjejer hemma oxå..
Dom tröttnar väl själva till slut!

Bra skrivet :bow:

Frågan är väl bara om de tröttnar innan det händer en rejäl olycka eller innan de lyckats "förstöra" stoet helt...

Det har jag redan gjort, säkert ett tiotal gånger. Då svarar tanten bara med ett lamt: "-Njaa..." och börjar sen prata om annat... :)

Jag blir så förvånad ibland på människor -vilka varelser! Vad var deras påäng från början med att skaffa häst? Två dessutom? helknasigt. Hur tänkte de? Måste ju ha en skruv lös nånstans...

Synd! Hade ju löst lite av problemet iaf. Verkar inte som att det är så mycke du kan göra :/

Ja du, jag har undrat samma sak flera gånger. Gubben rider ju absolut max en gång i veckan - ibland kan det gå flera veckor mellan hans 15-minuters skrittturer. Han har inte tid att rida mer påstår han, men ändå köpte de varsin häst....! Och när han rider (läs: åker häst) så är det bara i ridhuset medan tanten gör ledövningar med sitt sto. De går inte ens promenader med hästarna utomhus, all 'motion' är i ridhuset.

En tjej i stallet red ut på min häst i början av november och då följde gubben med ut på en lugn skrittrunda. Min häst fick då fnatt i en nerförsbacke och stack, varav gubbens häst hängde med. Dock i lugn trav! Gubben tappade ena stigbygeln och höll på att åka av (han satt dock kvar för ovanlighetens skull) och sen dess har han inte vågat rida ut igen...
Han vågar inte ens trava inomhus numera.

Man struntar i det hela så länge hästarna inte far illa, vilket jag har fattat att så inte var fallet. Låt dem sköta sig själva, det mår både du och omgivningen bäst av och vill de ha hjälp så kommer de att fråga.

Sorgligt, men samtidigt en lustig historia, så länge man slipper träffa dem själv antar jag :)
Får väl hoppas att de som barn tröttnar efter ett tag innan det händer en onödig olycka.

De verkar ju ha en viss liten självinsikt i alla fall i och med att "tanten" inte rider sin häst alls och "gubben" inte rider i gångarter han inte klarar av.

Det är trist när man ser hästar som inte får ut det de skulle ha kunnat få ut av en annan ägare. Men det är dessvärre inget man kan göra särskilt mycket åt. Det finns säkert folk som tycker att jag inte är rätt för min häst precis som jag tycker att vissa av de hästägare jag har i min omgivning inte ger hästen det den behöver. Man har olika uppfattning helt enkelt.

De här hästarna verkar ju i vart fall inte lida direkt även om de givetvis skulle behöva få komma ut lite någon gång då och då i alla fall. Ni har ju redan försökt tipsa om det man kan tipsa om men om de inte är beredda att sälja, ta lektioner eller ens överväga att låta någon annan rida deras hästar så är det tyvärr inte mycket att göra åt det hela.

Bara att blunda och bita sig i läppen och tänka "det är inte min sak, det ÄR inte min sak, det är inte min sak och jag ska inte säga något mer"... eller något :crazy:

Frågan är väl bara om de tröttnar innan det händer en rejäl olycka eller innan de lyckats "förstöra" stoet helt...

Från vad jag läst mig till så är stoet redan "förstört" sedan tidigare.

TS: Tänk efter lite från deras synvinkel. Du är VUXEN nybörjare och har skaffat dig en häst. Hästen är jobbig och du vet inte vad du ska göra, du kanske har en starkt självförtroende och är van att klara saker själv och samtidigt så lägger sig folk hela tiden i det du gör. "Du ska göra si, du ska inte göra så", många vuxna har faktiskt väldigt svårt att ta åt sig kritik och visar gärna taggarna utåt då. Därför ska du INTE lägga dig i om de inte ber dig om råd. Att påpeka att de gör fel trots att de inte ber om din åsikt är opedagogiskt. Var smart och säg "om ni någonsin undrar något så är det bara att fråga, jag hjälper gärna till" och se till så att de känner att de kan komma och be dig om råd och inte att du lägger näsan i blöt.
Om det inte funkar: lägg dig inte i. Hästarna får mat, vatten, skydd och de blir inte vanvårdade på något vis. Var GLAD att de bara är kassa på att rida, de bryr ju sig ändå om hästarna!! :)

Jag blir så förvånad ibland på människor -vilka varelser! Vad var deras påäng från början med att skaffa häst? Två dessutom? helknasigt. Hur tänkte de? Måste ju ha en skruv lös nånstans...

En skruv lös har man om man vägrar ge hästen mat, vatten, regelbunda besök av hovslagare och liknande. Om man slår hästen tills den blir blodig. Om man inte mockar så den får stå i knäna upp till skit. Om man tävlar hästen så frekvent och vårdslöst tills den inte kan stå längre.

Inte om man bara är kass på att rida men hästarna i övrigt får bra mat, skötsel och all vård man kan tänka sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 605
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama