En fundering!

sara_18

Trådstartare
Jag har under en tid tänkt skaffa en tävlingstravare (har bara ridtravare nu :p ) Men ja vill träna den lite själv men har nog för lite kunskap. Men ja känner en travtränare. Så min tanke va att den tränaren står som tränare och gör träningsschema och snabbjobben å anmäler till lopp osv men ja har den å tränar kondition å styrka hemma. Kan man göra så? Eller måste ja vara ansälld hos honom för att få köra så? Eller hur funkar det? Måste ja ha nån licens? En liten fundering ja har så vore kul om nån kunde svara på de :D
Ha de bra

Sv: En fundering!

om du har en som står som tränare på din häst så kan du ju kör/rida den på banan under hans licens, men inte några provlopp/tävlingar...
går väl jätte bra att göra så om man inte vil ta tränarlicensen själv..
hoppas du kommer fram till något bra å kan köpa/leasa en tävlnigshäst att träna med... mvh Malin

Även fast ja har den uppstallad hemma? För man får väl inte anmäla å så till lopp heller va? Vore ju kul att ha å träna lite en tävlingstravare, lite mer på skoj, sen om den kommer till nå lopp eller vinner är ju en annan sak.:D

Nej, den får normalt inte stå uppstallad hemma hos dig om någon annan har den i sin träning. Alla tränarens hästar ska vara samlade på samma ställe och inte vara utspridda här och där.

Däremot kan du ju ha den hemma hos dig och träna så mycket du vill (utan att hästen har någon officiell tränare) och när den sedan börjar bli klar för kval och start så kan den ju flytta in till banan och stå hos tränaren som anmäler till start osv.

Hmm okej, ska se om ja hängde med. Att man tränar hemma å så sen kollar man med tränare å stallar in den där ungefär en vecka innan beräknad start eller blir det längre? Sen gör hästen start och efter starten så skriver ja av mej från tränaren och tränar hemma igen till nästa start? Funkar de så?
Måste man inte regestrera tränare till hästen eller nå sånt?
För det är ju inte direkt gratis att ha sin häst hos tränare "heltid"
Många frågor blev de :laugh:

Ingen som vet nått?
Finns det något som hindrar dig från att själv ta licens? Det vore ju massor enklare och samtidigt det som du behöver. Att hålla på att flytta hästen fram och tillbaka inför start och efter start blir ohållbart i längden. (Vet heller inte om det finns proffstränare som går med på sånt?) Då är det ca tusen gånger enklare att ta licens istället.

Om du inte kan/vill ta licens är det nog alternativet att du tränar upp hästen hemma tills det är dags för kval och sedan låter hästen stå i proffsträning.

Det är inte svårt att ta B-tränarlicens och samtidigt är det lärorikt att lära sig reglementet. Tror du kommer att tycka travsporten är ännu roligare med egen licens.

jo ja har faktiskt funderat på å ta licens men ja vet inte vad man måste ha för förkunskaper? Har kollat med närmaste travbana men ja har bara fått svar på vilken dag kursen startar men inte vad som krävs.
Läste i en tråd att man måste ha varit aktiv inom trav i ett år men de har ju inte jag, eller ja har gått naturbruk inriktning trav 1.5 år, gills de som aktiv?

jo ja har faktiskt funderat på å ta licens men ja vet inte vad man måste ha för förkunskaper? Har kollat med närmaste travbana men ja har bara fått svar på vilken dag kursen startar men inte vad som krävs.
Läste i en tråd att man måste ha varit aktiv inom trav i ett år men de har ju inte jag, eller ja har gått naturbruk inriktning trav 1.5 år, gills de som aktiv?
Då behöver du inte fundera längre...ta licensen! Du har nog mer förkunskaper än vad som krävs. Vissa "naturbruks" med trav ordnar väl så att alla elever får chansen att ta licensen?
Generellt sett brukar det stå att man ska ha ett års hästvana, men det är det inte alla som ens har. Jag vet bl.a. en bekant vars sambo tog licens (för några år sedan) utan att ens ha kört häst.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 412
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 050
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka