en fundering...

G

gulliver2

...kring en grej jag såg hos en uppfödare med hingstar.Är det vanligt att dom drar in" pungkulorna??hingstägaren sa att vissa gör d för att minska risken för spark,men jag tycke d lät konstigt att dom kan flyta på dom om man ska utryckad så...nån som greppar va ja menar och kan förklara detta för mig?? :confused:

Sv: en fundering...

Min hingst gör det med jämna mellanrum, frågade vet om det och hon sa bara att han kan vara glad så länge han kan göra det, så jag antar att det är något de kan göra medans de är relativt unga (min är 4 år nu) som förvinner när kulorna blir större (vilket de ju blir ju äldre hingsten blir). Han är ju även besiktigad på bruksprovet och helt ua vad gäller testiklarna som kontrollerad noga då.

men dessa hingstar är 10,12 och 15....men d va 10-åringen som gjorde detta!!så,hur normalt är då det.....ja menar,vi har ett sto på betäckning där... :confused:

Både manliga hästar och människor har en muskel – cremaster- som kan dra upp testiklarna. Många hingstar drar in testiklarna under betäckningsakten. HH

En av våra gör det när man duschar honom. Ett mirakel att dessa jättekulor får plats någonstans därinne! :D

Gamle Pluto född 70 drog sommaren 87 alltid in sina när man petade på dom med spö vilket stalltjejerna tyckte var görroligt. Vi upptäckte det när vi skulle peta bort en broms.

Det har jag också tänkt på tycker de borde bli ganska trångt läge, än så länge har inte lillkillen så jättestora kulor även om de klart har blivit större sedan han började betäcka .
Är ju spårlöst förvunna när de drar upp dem, brukar skoja om att den går det aldrig att kastrera inte en chans att han låter dem stjäla kulorna då drar han in dem.
Såg på bilderna jag fick från en fotograf precis (som är tagna så att man ser skapet när han hoppar) och inte finns där några kulor inte utan han drar tydligen in dem när han hoppar också.

Ja, det är helt normalt att de drar upp kulorna, speciellt vid rörelse, mkt obekvämt annars. Om de inte själva drar upp dem så kan man använda en sk suspensoar *stavningen* som hjälper dem att hålla dem uppe vid ridning/körning.

gylle skrev:
Det har jag också tänkt på tycker de borde bli ganska trångt läge, än så länge har inte lillkillen så jättestora kulor även om de klart har blivit större sedan han började betäcka .
Är ju spårlöst förvunna när de drar upp dem, brukar skoja om att den går det aldrig att kastrera inte en chans att han låter dem stjäla kulorna då drar han in dem.
Såg på bilderna jag fick från en fotograf precis (som är tagna så att man ser skapet när han hoppar) och inte finns där några kulor inte utan han drar tydligen in dem när han hoppar också.

Inga problem att kastrera, när de ger han lugnande så ska du se att kulorna "ramlar" ner helt utan att han kan styra det...

Som jag skrev vi brukar SKOJA om att det inte går att kastrera honom iom att han drar in kulorna så ofta. Nu är definitivt kastrering inte aktuell på denna häst men naturligtvis vet jag att med lugnande i kroppen så ramlar både kulor och snorre fram.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 752
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar